آفتاب

چمران: مالیات بر ارزش افزوده از بودجه شهرداریها جدا نشود

چمران: مالیات بر ارزش افزوده از بودجه شهرداریها جدا نشود

مشهد- ایرنا- رئیس شورای عالی استانها گفت: مالیات بر ارزش افزوده نباید از بودجه شهرداریها جدا شود لذا باید راهکار اجرایی به منظور تجدیدنظر در مصوبه مالیات بر ارزش افزوده مجلس شورای اسلامی اتخاذ گردد.

مهدی چمران روز پنجشنبه در نشست هم‌اندیشی روسای شوراهای اسلامی و شهرداران کلانشهرهای کشور در مشهد افزود: در لایحه ای که دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد، مالیات بر ارزش افزوده از بودجه خاص شهرداریها جدا شده است.
رئیس شورای عالی استانها گفت: بحث اصلی پیشنهاد شده در امروز نشست مشورت درباره تدوین راهکار اجرایی برای تغییر و یا تجدیدنظر در مصوبه مالیات بر ارزش افزوده مجلس شورای اسلامی از طریق صحن علنی است که باید با همت و برنامه‌ریزی صحیح صورت گیرد.
وی افزود: امکان اصلاح این مصوبه از طریق کمیسیون تلفیق وجود داشت اما به دلیل کمبود وقت و قوانین بالادستی از ادامه این کار منع شد.
چمران ادامه داد: در برنامه ششم هیچگونه بحث و موضوعی درباره شوراهای اسلامی شهر و روستا وجود ندارد که در مورد آن بتوان صحبت کرد ولی دو بند بسیار مهم درباره شهرداریها وجود دارد.
وی گفت: این دو بند بخش عمده‌ای از درآمدهای پایدار شهرداریها را در مالیات بر ارزش افزوده تهدید کرده و می‌تواند درآمدهای پایدار شهرهای بزرگ و کوچک را دچار مشکل کند.
رئیس شورای عالی استانها افزود: قانون مالیات بر ارزش افزوده یکی از احکام برنامه ششم توسعه بوده که به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و پیرو آن کمیسیون تلفیق مجلس ضمن برگزاری جلساتی در این باره، متن را به تصویب رساند و به صورت رسمی تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است.
وی ادامه داد: بر اساس بررسیها و مطالعات صورت گرفته درباره مالیات بر ارزش افزوده، این بودجه ویژه که جزو درآمدهای پایدار شهرداریها است از بودجه آنها جدا و به بودجه دولت اضافه شده است تا دولت بتواند حجم داراییها و درآمدهای خود را بدینگونه بالاتر از حد واقعی نشان دهد و مالیات بیشتری دریافت کرده‌اند.
چمران گفت: با توجه به روند پیش‌رو، درآمد مالیات بر ارزش افزوده از حساب خزانه کل به حساب استانداریها واریز می‌شود و پس از آن شورای برنامه‌ریزی استانها تصمیم‌گیری می‌کند که به هر شهر چه میزان اعتبار پرداخت کند.
وی افزود: با توجه به اطلاعات دریافتی، این مالیات ابتدا به خزانه کل رفته و پس از آن، استانداری و شورای برنامه‌ریزی استان درباره تخصیص آن تصمیم‌گیری می‌کنند.
رئیس شورای عالی استانها ادامه داد: موضوع مالیات بر ارزش افزوده مغایرتهای فراوانی با قوانین مختلف و قبلی رسمی کشور دارد زیرا علاوه بر روش فوق، شهرداریها را به نظام مدیریت سنتی سوق می‌دهد.
وی گفت: همان نظامی که استانداریها برای شهرداریها تصمیم‌گیری می‌کردند و بدینگونه از قالبهای شرکتی و مستقل خارج می‌شوند و به سمت دولتی شدن پیش می‌روند.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: امیدواریم در این نشست بتوانیم به نتایج خوبی در خصوص رفع دغدغه‌های شوراهای اسلامی و شهرداریها دست یابیم.
محسن انتظاری هروی افزود: این نشست به منظور بیان دغدغه‌های موجود نسبت به شوراهای اسلامی، شهرداریها و مدیریت شهری برگزار شده است.
وی ادامه داد: در این نشست در خصوص موضوعاتی از قبیل فرصتهای احکام برنامه ششم توسعه در حوزه شهرداریها و مدیریت شهری و اجرای تکالیف شهرداریها در قانون تاسیس و اداره کتابخانه‌های عمومی بحث خواهد شد.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: همچنین در خصوص اعتبارات دیوان محاسبات در مورد رسیدگی و حسابرسی بر مصارف و منابع داخلی شهرداریها تبادل نظر خواهد شد.
7498/1858
کد N1258787

وبگردی