آفتاب

ریاست جمهوری افغانستان به تظاهرات «جنبش روشنائی» واکنش نشان داد

ریاست جمهوری افغانستان به تظاهرات «جنبش روشنائی» واکنش نشان داد

کابل - ایرنا - ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به تظاهرات ده ها هزارنفری شهروندان افغان اعلام کرد که برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز درچارچوب قانون از حقوق مسلم و اساسی شهروندان است و حکومت با درنظر گرفتن نظرات رهبران معترضان، کمیسیونی ملی برای بررسی مسیر انتقال خط برق را تعیین و فعالیت های اجرائی و تدارکاتی این طرح را به حالت تعلیق درآورده است.

به گزارش ایرنا، در اطلاعیه مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان که روز دوشنبه در پایگاه اطلاع رسانی این نهاد منتشر شده، آمده است که کمیسیون ملی بررسی مسیر طرح انتقال خط برق توتاپ از صلاحیت ویژه برای بررسی تمامی اسناد چهارساله گذشته برخوردار بوده و حکومت وحدت ملی در چارچوب پیشنهاد این کمیسیون نسبت به تعدیل و یا پیشبرد آن، اقدام خواهد کرد.
در اطلاعیه افزوده شده است: حکومت وحدت ملی، با احترام به مطالبات و نظرات مردم و با درنظرداشت اصل بررسی تخصصی و مشورت در راستای عملی کردن توسعۀ متوازن و رشد اقتصادی، اقدام هایی را در خصوص تأمین برق استان بامیان انجام داده است.
این اطلاعیه آورده است که تغییر مسیر انتقال برق از بامیان به سالنگ به کابینه حکومت قبل بازمی گردد، اما حکومت وحدت ملی برای تامین برق استان بامیان این طرح را در سال 2013 برای مدت شش ماه به تعویق انداخت و در این مدت، کمیته ای موظف شده بود تا تمامی امکانات را برای تأمین برق بامیان و دریافت منابع آن، جست و جو کند.
اطلاعیه افزوده است: بنا برهمین تصمیم، حکومت وحدت ملی منابع مالی برای انتقال برق بامیان را تامین کرد تا زودتر از زمان تعیین شده و بیشتر از تقاضای موجود، آن را تامین کند. بامیان نیازمند 30 مگاوات برق است که این میزان برق بنا بود تا سال 2023 میلادی تامین شود، ولی با تصمیم جدید 300 مگاوات برق تا سال 2018 میلادی مصوب شده بود.
ریاست جمهوری افغانستان گفته است که حکومت وحدت ملی از دو هفته قبل، تمامی تلاش خود را برای بحث و تبادل نظر با معترضان و شنیدن نظر آنان صرف کرد و کوشید تا از هر راه ممکن برای رفع مشکل پیش آمده، راه حل به گونه ای پیدا شود که منابع تامین خط انتقال برق دچار رکود نشود و مهمتر از آن، برق برای بامیان تأمین شود.
این اطلاعیه اقداماتی را که دولت وحدت ملی برای رسیدن به این هدف صورت داده، تشریح کرده و نوشته است که در سطح رهبری حکومت وحدت ملی گفت و گوهای مشترک با رهبران احزاب سیاسی، بزرگان و معترضان صورت گرفته است. هدف اصلی پیداکردن راه حل از طریق گفت وگوها و مشورت بوده است.
به نوشته اطلاعیه ریاست جمهوری افغانستان، حکومت چند بار با فرستادن هیات باصلاحیت به محل تجمع معترضان، تلاش کرد تا راه را برای گفت وگوهای سازنده و مثبت باز کند. در همین راستا حکومت طی نامه رسمی از معترضان دعوت به عمل آورد تا با حضور در کاخ ریاست جمهوری درباره موضوع انتقال برق با آنان گفت و گو کند و همچنان تماس های متعدد از سوی رهبران حکومت وحدت ملی با رهبران سیاسی، معترضان و بزرگان صورت گرفت تا از راه گفت و گو این مشکل حل شود و رئیس جمهوری افغانستان حتی برای گفت وگو با رهبران معترضان سفر خود به تاجکستان را به تعویق انداخت، امان آنان این تقاضا را رد کردند.
اطلاعیه در پایان افزوده است: حکومت وحدت ملی برای تامین بهتر تظاهرات هموطنان کشور تدابیر همه جانبه را اتخاذ کرد و انتظار می رود که شهروندان نیز با نیروهای امنیتی همکاری نموده تا تظاهرات خاتمه یابد.
معترضان به انتقال برق ترکمنستان به افغانستان از مسیر سالنک، تظاهرات امروز خود را به پایان رساندند، اما اعلام کردند که این تظاهرات را تا تحقق خواسته های خود در آینده نیز تداوم خواهند بخشید.
اساق*291*1610**1392
کد N1254057

وبگردی