آفتاب

رئیس فدراسیون زورخانه ای: کشتی پهلوانی به خانه اصلی خودش بازگردد

رئیس فدراسیون زورخانه ای: کشتی پهلوانی به خانه اصلی خودش بازگردد

تهران - ایرنا - سرپرست فدراسیون زورخانه ای و پهلوانی گفت: در حال مذاکره با وزارت ورزش هستیم تا کشتی پهلوانی در صورت صلاحدید دوباره به خانه اصلی خودش بازگردد.

«علی دادگر» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص اینکه آیا موافق تحت پوشش قرار گرفتن این رشته ورزشی در فدراسیون کشتی هستید یا خیر؟ افزود: از دیدگاه ما کشتی پهلوانی متعلق به خانواده فدراسیون ورزش های زورخانه ای و پهلوانی است، اما اکنون از نظر شکلی تحت پوشش فدراسیون کشتی قرار گرفته است.
وی در عین حال اظهار داشت: علاقمند هستیم که کشتی پهلوانی به سراسر دنیا صادر شود و از این موضوع استقبال می کنیم اما اینکه این کار به چه شکلی و قالبی انجام شود، نیازمند بررسی بیشتر است.
دادگر ادامه داد: در این خصوص در حال مذاکره با وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون کشتی هستیم تا ابعاد مختلف این کار را بررسی کنیم.
وی بیان داشت: انجام این کار را در دو شکل ملی و بین المللی می توان بررسی کرد به طوری که از نظر ملی متولی کشتی پهلوانی با فدراسیون ورزش های زورخانه ای و پهلوانی است و از نظر بین المللی نیز انجام این کار بزرگ نیازمند بررسی بیشتر است که امیدواریم هر کاری که منجر به رشد و توسعه کشتی پهلوانی باشد، انجام شود.
سرپرست فدراسیون زورخانه ای و پهلوانی ادامه داد: حدود دو سال پیش و براساس تفاهمنامه ای کشتی پهلوانی به فدراسیون کشتی سپرده شد.
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تاسیس فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی آیا فدراسیون کشتی از نماینده فدراسیون زورخانه ای و پهلوانی برای حضور در جلسه هیات رئیسه این فدراسیون جهانی نیز دعوت بعمل آورد؟ گفت: از این فدراسیون دعوتی بعمل نیامد و اگر این کار انجام می شد به طور حتم با هماهنگی و صلاحدید وزارت ورزش و جوانان در آن جلسه شرکت می کردم.
دادگر در خصوص برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون زورخانه ای و پهلوانی نیز گفت: آمادگی داریم تا هر زمانی که وزارت ورزش و جوانان اعلام کند، مجمع انتخاباتی فدراسیون را برگزار کنیم.
به گزارش ایرنا، نخستین جلسه هیات رئیسه فدراسیون بین المللی کشتی پهلوانی هفته گذشته در شهر استانبول ترکیه برگزار شد که با تصمیم اعضاء «علیرضا رضایی» سخنگوی فدراسیون کشتی ایران تا زمان برگزاری کنگره به عنوان سرپرست این فدراسیون انتخاب شد.
کنگره فدراسیون بین المللی کشتی پهلوانی مهرماه سال جاری و همزمان با رقابت های جهانی این رشته در شهر مینسک پایتخت بلاروس برگزار خواهد شد.
همچنین با تصمیم اعضای هیات رئیسه، تهران به عنوان مقر فدراسیون بین المللی کشتی پهلوانی انتخاب شد و به پاس تلاش های «الکساندر مدوید» قهرمان نامدار المپیک و جهان از بلاروس در توسعه کشتی پهلوانی، وی بعنوان رئیس افتخاری این فدراسیون جهانی انتخاب شد.
همچنین در این جلسه «پدرو گاما» از برزیل و «ماریا یاکشی» از ترکیه اعضای هیات رئیسه اتحادیه جهانی، «فواد مسکوت» عضو هیات رئیسه اتحادیه جهانی و رئیس شورای کشتی آفریقا، «لی لوپز» رئیس شورای کشتی آمریکا، «الدار کورتانیدزه» قهرمان المپیک و جهان از گرجستان، «ادیت» از ایتالیا، «الکساندر شیماروف» از روسیه، «موسی مومنی» از آمریکا و «علیرضا رضایی» از ایران به عنوان اعضای هیات رئیسه فدراسیون جهانی کشتی برگزیده شدند.
اتحادیه جهانی کشتی در اقدامی که از حدود دو سال گذشته آن را آغاز کرده، کشتی سنتی کشورها را تحت پوشش خود قرار داد تا با توسعه کشتی در بیشتر نقاط دنیا خطر حذف این رشته از المپیک را از بین ببرد.
کمیته بین المللی المپیک بعد از المپیک لندن، اتحادیه جهانی کشتی را تهدید به حذف این رشته از المپیک کرد و تا بازی های المپیک 2024 برای رشد و توسعه این رشته به اتحادیه جهانی فرصت داد.
در همین راستا اتحادیه جهانی کشتی با تغییر قوانین، تغییر رنگ تشک های کشتی، برابر کردن وزن های کشتی زنان با مردان و تحت پوشش قراردادن کشتی های سنتی کشورها، سعی دارد این رشته را بیش از گذشته در سراسر جهان توسعه دهد.
مسئولان اتحادیه جهانی کشتی و «نناد لالوویچ» رئیس اتحادیه و «الکساندر مدوید» نابغه کشتی آزاد جهان که ریاست فدراسیون زورخانه ای اروپا و فدراسیون کشتی بلاروس را به عهده دارد، به واسطه دوستی با جهان پهلوان تختی و نزدیکی کشتی پهلوانی ایران به کشتی های آزاد و فرنگی علاقمند توسعه این رشته و المپیکی شدن آن هستند.
کشتی پهلوانی ایران به دلیل فنون ناب و اصیل ایرانی بسیار نزدیک به کشتی آزاد و فرنگی است و به همین دلیل قابلیت المپیکی شدن آن نسبت به سایر کشتی های سنتی دنیا که تعداد آنها به حدود 70 رشته می رسد، دارد.
ورزشی**1067**1379
کد N1253623

وبگردی