آفتاب

ایران رتبه 25 نرخ باروری را در کشورهای منطقه داراست

ایران رتبه 25 نرخ باروری را در کشورهای منطقه داراست

اراک - ایرنا - مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور گفت: ایران رتبه 25 نرخ باروری در بین 26 کشور منطقه را داراست..

علی اکبر محزون روز دوشنبه در اولین هم اندیشی سیمای جمعیت استان مرکزی در آینده در اراک افزود: 570 هزار ولادت در سال 94 در کشور به ثبت رسیده که بیشترین ثبت موالید در استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان و کمترین ثبت موالید در استان های گیلان، مازندران و مرکزی بوده است.
وی بیان کرد: بعد خانوار در ایران از پنج نفر در سال 60 به سه نفر در سال 90 کاهش یافته و سهم فرزند آوری در سن بالای 30 سال از 27 و نیم درصد در سال 84 به 40 و سه دهم دردصد در سال 94 افزایش یافته است.
مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: سهم سالمندی نیز از سال 65 تا 90بین سه تا پنج و هفت دهم درصد افزایش یافته است.
محزون عنوان کرد: رصد مستمر سیاست های جمعیتی در ابعاد کمی و کیفی و ایجاد ساز و کار مناسب و تدوین شاخصه های بومی توسعه انسانی و انجام پژوهش های جمعیتی و توسعه انسانی امری ضروی است.
وی با اشاره به نامگذاری روز ملی جمعیت در تقویم ایران گفت: هدف از این نامگذاری ضرورت رصد مستمر اجرای سیاست های ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب، انعکاس و ارزیابی برنامه های اجرایی مربوط به حوزه جمعیت است.
مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور اضافه کرد: در چهار دهه گذشته فضای جهانی جمعیت به گونه ای بود که انفجاری ترین مساله دنیا بحث جمعیت شناخته شده بود اما در سال های اخیر این فضا در کشورهای غربی به زمستان جمعیتی تغییر یافته است.
محزون اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار موجود جمعیت جهان حدود هفت میلیارد و 350 میلیون نفر و جمعیت جمهوری اسلامی ایران 79 میلیون و 750 هزار نفر اعلام شده است.
وی عنوان کرد: 71 درصد جمعیت مولد بالقوه فعال از نظر اقتصادی در ایران در سن 15 تا 64 سال است که این یک فرصت طلایی است.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک نیز در این نشست گفت: برخی استان های کشور در زمینه نرخ باروری در شرایط نیمه بحران و بحران هستند که تدبیر حکیمانه در آنها امری ضروری است.
آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی افزود: استان مرکزی در این راستا جزو استان های در مرز بحران است که به معنای واقعی نیازمند تدبیر است و باید نرخ باروری این استان افزایش یابد.
وی بیان کرد: افزایش جمعیت یک مسئله استراتژیک است و نباید از آن غافل بود و افرادی که در این مسیر کوتاهی کنند گناهکار محسوب می شوند.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی ادامه داد: اگر روند جمعیتی به این شکل پیش رود تمام زحمات 500 ساله شیخ بهایی ها از بین خواهد رفت.
آیت الله دری نجف آبادی بیان کرد: البته افزایش جمعیت باید متعادل و متوازن باشد و توجه به این مهم نیز امری ضروری است.
وی گفت: از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در امر مبارزه با بیماری های واگیردار، بهداشت خانواده و به ویژه کاهش نرخ مرگ و میر کودکان و مادران خدمات فراوانی شده است.
امام جمعه اراک اضافه کرد: بخشی از مرگ و میرهای نوزادان ،امروز طبیعی است اما بخشی از سقط جنین ها که آمار بسیار بالایی را شامل می شود غیر طبیعی است و باید برخوردهای لازم در این راستا صورت گیرد.
آیت الله دری نجف آبادی عنوان کرد: مهاجرت یکی از عوامل تاثیر گذار در جمعیت است که این مهم نیز مدیریت ویژه را طلب می کند و باید موضوع مهاجرت های داخلی نیز مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی اظهار کرد: یکی از مباحث بسیار مهم در بحث آمار جمعیت ایران تصادفات رانندگی است که با وجود اجرای طرح های مختلف و تدابیر گوناگون روزانه بسیاری از افراد توانمند و نخبه کشور در این حوادث جان خود را از دست می دهند.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی ادامه داد: افزایش سن ازدواج و سن باروری دو مشکل اساسی است که اگر برای آن چاره اندیشی نشود به طور قطع با مشکلات جدی در آینده روبرو خواهیم شد.
آیت الله دری نجف آبادی بیان کرد: داشتن یک فرزند شایسته مهمتر از داشتن یک حقوق چند میلیونی است و خانواده ها باید امروز حداقل سه فرزند داشته باشند.
وی گفت: اشتغال و درآمد از دیگر مشکلات است که در روند جمعیتی ایران تاثرگذار بوده و توجه به این امر از ضروریات و واجبات است.
امام جمعه اراک اضافه کرد: خانواده، مقدس ترین نهاد در اسلامی است و زنان جامعه خانه داری، همسر داری و فرزند داری را مقدم بر هر کاری بدانند و مراقبت این اصل باشند.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری مرکزی نیز گفت: ایجاد انگیزه و سیاست های تشویقی فرزند آوری برای کارکنان به ویژه زنان شاغل و پوشش بیمه ای و درمان رایگان ناباروری برای زوج های نابارور امری ضروری است.
شکرالله حسن بیگی افزود: افزایش مراکز مشاوره رایگان برای زوجین جوان در جهت پیشگیری از طلاق و افزایش مهارت های زندگی، سازگار کردن محیط کار با فرزندآوری به ویژه برای زنان و اطلاع رسانی مستمر در خصوص عوامل تهدید کننده ناباروری و ترویج ازدواج آسان از دیگر ضروریات است.
وی بیان کرد: جمعیت استان مرکزی باید به صورت علمی مورد تحلیل و کاوش قرار گیرد و در این راستا راهکارهای موثری ارائه شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران نیز در این نشست با پرداختن به موضوع تغییرات جمعیتی و عوامل مرتبط با آن در گذشته، حال و آینده گفت: باروری، مرگ و میر و مهاجرت سه متغیر تضمین کننده حجم جمعیت است.
دکتر حسن عینی زیناب افزود: امید به زندگی در سال 90 در ایران برای مردان 71 و یک دهم سال و برای زنان 75 و هفت دهم سال اعلام شده و میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در سال 90 در کشور برای پسران به 17 هزار و 989 نفر و برای دختران به 14 هزار و 401 نفر رسیده است.
وی بیان کرد: بحث امید به زندگی با کاهش 10 درصد مرگ و میر در کودکان زیر پنج سال برای مردان به 71 و چهار دهم سال و برای زنان به 75 و 9 دهم سال می رسد که توجه به این مهم ضروری است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران ادامه داد: یکی از بحث های مهم در مهاجرت نبود داده ها، خروج ایرانیان با تحصیلات و سرمایه انسانی بالا و ورود مهاجرین با سرمایه انسانی پایین (تحصیلات پایین) است.
دکتر عینی زیناب اظهار کرد: مهاجرت یک عامل اصلی و مهم در بحث سیاست های جمعتی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی عنوان کرد: نرخ باروری ایران هم اکنون در شرایط بحران نیست اما در شرایط هشدار قرار گرفته است.
مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی هم گفت: بر اساس آخرین آمار در سال 94 جمعیت این استان به یک میلیون و 461 هزار و 81 نفر رسیده است.
یزدان خسروی افزود: از سال 90 که آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در کشور در این استان انجام شده تا پایان سال 94 حدود 47 هزار و 120 نفر به جمعیت این استان اضافه شده است.
وی بیان کرد: رشد جمعیت استان مرکزی پایین تر از میانگین رشد جمعیت کشور است که توجه به این مهم ضروری است.
مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی ادامه داد: استان مرکزی جزو سومین استان های پیر کشور است و جوانترین شهرستان این استان با میانگین سنی 28 و هفت دهم سال مربوط به ساوه و پیرترین شهرستان با 35 و شش دهم سن مربوط به تفرش است.
خسروی اظهار کرد: سال 94 بالغ بر 23 هزار و 62 ولادت در این استان به ثبت رسید که بیشترین ولادت ها در شهرستان های اراک، کمیجان و ساوه و کمترین ولادت ها در تفرش، آشتیان و محلات ثبت شده است.
وی گفت: سال گذشته هفت هزار و 547 فوت در این استان به ثبت رسید که بیشترین آمار فوت در شهرستان های آشتیان، تفرش و زرندیه و کمترین آما در شهرستان های کمیجان، شازند و ساوه بوده است.
مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی اضافه کرد: استان مرکزی در بحث آمار فوتی ها رتبه ششم کشور را داراست و بیشترین علت مرگ و میر در این استان بیماری های قبلی و عروقی، سرطان و بیماری های دستگاه های تنفسی است.
خسروی عنوان کرد: سال گذشته 12 هزار و 12 مورد ازدواج در استان مرکزی به ثبت رسید که بیشترین آمار مربوط به شهرستان های اراک، ساوه و خمین و کمترین آمار در شهرستان های آشتیان، خنداب و تفرش به ثبت رسیده است.
وی گفت: وضعیت طلاق استان مرکزی مطلوب نیست و سال گذشته سه هزار و 452 مورد طلاق در این استان به ثبت رسیده که به ازای هر سه و نیم ازدواج یک مورد طلاق رخ داده و استان در این زمینه رتبه نهم کشور را داراست.
خسروی گفت: در 10 سال اخیر روند ثبت ازدواج در این استان روبه کاهش و طلاق روبه افزایش بوده است.
وی اظهار کرد: در 30 سال گذشته میزان موالید این استان از سال 60 تا 81 با کاهش روبه برو بوده اما از سال 81 به بعد با افزایش موالید همراه شده اما شیب آن بسیار ضعیف است و کاهش شدید ولادت در این استان در سال 65 رخ داده است.
خسروی افزود: در بحث ازدواج در 30 سال گذشته نیز بیشترین کاهش ازدواج در سال 65 اتفاق افتاده است.
وی عنوان کرد: ثبت ازداوج در استان مرکزی تا سال 90 کمابیش باافزایش و کاهش همراه بوده اما از سال 91 تاکنون با کاهش بیشتری همراه شده است.
مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی اضافه کرد: استان مرکزی در بحث طلاق از سال 60 تا 73 با روند نزولی اما از این سال تا سال 93 با روند صعودی همراه بوده است و پس از 20 سال افزایش طلاق سال گذشته میزان طلاق های ثبت شده ، سه درصد کاهش یافت.
در پایان این نشست از سند سجلی مرحوم آیت الله حاج شیخ حسین زرندی رونمایی شد.
3005/6012
کد N1253589

وبگردی