آفتاب

طرح پیشنهادی ایتالیایی‌ها برای حفاری در کوه خواجه پذیرفته شد

طرح پیشنهادی ایتالیایی‌ها برای حفاری در کوه خواجه پذیرفته شد

رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران گفت: بزرگترین پژوهشگاه ایتالیایی طرح پیشنهادی خود را درباره حفاری در کوه خواجه به سازمان میراث فرهنگی ایران داد و این طرح از سوی ایران پذیرفته شد.

به گزارش خبرنگار مهر، پرفسور کارلو چرتی رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران با حضور در نخستین همایش سیستان نگاهی به گذشته گامی به آینده که شب گذشته با حضور مهمانان خارجی و داخلی در سرسرای دانشگاه زابل برگزار شد گفت: ایزمئو ایتالیا که یک موسسه باستان شناسی است با ورود به ایران در استان‌های اصفهان، فارس و سیستان وبلوچستان عملیات‌های حفاری و باستان شناختی داشته است. مهم ترین فعالیت این موسسه حفاری شهر سوخته است.

وی از امضا تفاهم‌نامه میان دانشگاه روم و زابل در آینده خبر داد و بیان کرد: این تفاهم‌نامه زمینه همکاری میان ۲ کشور ایتالیا و ایران برای حضور باستان شناسان ایتالیایی در ایران و بالعکس را فراهم می کند.

چرتی بیان کرد: بزرگترین پژوهشگاه ایتالیایی طرح پیشنهادی خود را در رابطه با حفاری در کوه خواجه به سازمان میراث فرهنگی ایران اعطا کرده و این طرح از سوی ایران پذیرفته شد.

در این برنامه، حجت‌الاسلام علی اکبر کیخا امام جمعه زابل نیز گفت: شهرسوخته تنها با ۲ درصد اکتشاف ثبت جهانی شده است. آثار باستانی بدست آمده در این سرزمین نشان دهنده پیشینه قوی منطقه سیستان است به طوری که این آثار سبب شده تا از مسئولان این گلایه را داشته باشیم که چرا بیش از این شهر سوخته معرفی نشده است.

وی خواستار ترمیم مسیرهای تردد به آثار باستانی و ایجاد امکانات مناسب برای استراحت گردشگران داخلی و خارجی در منطقه شد و افزود: باید گروه‌های گردشگری از نقاط مختلف جهان به این استان سوق داده شوند تا آثار باستانی این خطه بیشتر برای جهانیان معرفی شود.

کد N1253355

وبگردی