آفتاب

وزیرامورخارجه لهستان: اتحادیه اروپا سر منشاء«بحران» در لهستان است

وزیرامورخارجه لهستان: اتحادیه اروپا سر منشاء«بحران» در لهستان است

تهران - ایرنا - «ویتلود وازیکوسکی/ Witold Waszczykowski» وزیرامورخارجه لهستان در بحبوحه سردی در روابط بین بروکسل و دولت جدید راست گرای لهستان، گفت اتحادیه اروپا به منبع «بحران» برای لهستان بدل شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ورشو، وازیکوسکی در بیانیه ای که امروز (پنج شنبه) در پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه لهستان منتشر شد، طرح های آلمان درباره ساخت خط لوله دومی موسوم به نورد استریم 2 را که گاز روسیه را از زیر دریای بالتیک به آلمان انتقال می دهد، محکوم کرد.
لهستان ازمدتها قبل این طرح را تهدیدی علیه امنیت انرژی این کشور قلمداد کرده است که ناشی از نقش آن به عنوان یک کشور ترانزیت برای انتقال گاز روسیه از طریق خط لوله «یامال- اروپا» (Yamal-Europe) می باشد.
وی همچنین ازبرنامه مشارکت شرقی اتحادیه اروپا که به منظور نزدیک تر کردن کشورهای سابق اتحاد جماهیر شوروی به اتحادیه اروپا ارائه شد، انتقاد کرد وگفت:این طرح در ایجاد ثبات درکشورهایی چون اوکراین به عنوان همسایه شرقی لهستان شکست خورده است.
روابط بین لهستان و نهادهای اروپایی در ماه های گذشته و به دنبال اقدام دولت پوپولیست عدالت و قانون لهستان در زمینه اصلاح دادگاه قانون اساسی و تقویت کنترل دولتی بر رسانه های عمومی به سردی گرایید.
نتایج نظرسنجی های انجام شده در فوریه (بهمن-اسفند) نشان می دهد که 81 درصد لهستانی ها علاقه مند به ادامه عضویت کشورشان در اتحادیه اروپا هستند.
با وجود آن که کارشناسان، دولت لهستان را تا اندازه ای اروپا ستیز قلمداد می کنند یکی از مقامات حزب حاکم این کشور هفته گذشته گفت: لهستان از اتحادیه اروپا خارج نخواهد شد زیرا عضویتش در این اتحادیه یک تضمین امنیتی است.
کارشناسان اندیشکده «استفان باتوری/ Stefan Batory» در ورشو امروز (پنج شنبه) اعلام کردند، درحالی که دولت قانون و عدالت لهستان برای خروج از لهستان از اتحادیه اروپا موسوم به «پولگزیت» اعمال نفوذ نخواهد کرد، اما رهبران حزب حاکم لهستان بر این باورند که تعداد روزهای عضویت این کشور در اتحادیه رو به کاهش است.
اروپام**9158*1590
کد N1247563

وبگردی