آفتاب

عبدالله: کاسا 1000 فرصت های تازه ای را در روابط کشورهای منطقه ایجاد می کند

عبدالله: کاسا 1000 فرصت های تازه ای را در روابط کشورهای منطقه ایجاد می کند

کابل - ایرنا - رئیس اجرائی دولت افغانستان روزپنجشنبه درآئین آغازاجرای طرح«کاسا 1000»دردوشنبه پایتخت تاجیکستان گفت که پیام آغاز به کار این طرح این است که کشورهای منطقه باوجود مواجه بودن با چالش تروریسم، توانایی اجرای طرح های بزرگ اقتصادی را خواهند داشت.

به گزارش ایرنا، رسانه های افغان به نقل از «عبدالله عبدالله» گزارش دادند که انتقال برق کاسا 1000 از قلمرو افغانستان، فرصت های تازه ای را در روابط اقتصادی همسایگان فراهم خواهد کرد و وضعیت آنان را بهبود خواهد داد.
رئیس اجرائی دولت افغانستان برای شرکت در آیین آغاز به کار اجرای طرح خط انتقال برق تاجیکستان و قرقیزستان به پاکستان موسوم به کاسا یک هزار از مسیر افغانستان، به تاجیکستان سفر کرده است.
کاسا یک هزار یکی از طرح های بزرگ منطقه ای در آسیای مرکزی است و برای اولین بار در سال 2005 میلادی در نشست همکاری های منطقه ای ریکا معرفی شد و اولین قراردداد آن در سال 2007 میلادی به امضای کشورهای مشارکت کننده در این طرح رسید.
اجرای این طرح، 1000 مگاوات برق فشار قوی مازاد قرقیزستان و تاجیکستان را از مسیر 1750 کیلومتری با عبور از کشور افغانستان، به پاکستان انتقال می دهد.
این طرح دارای دو سیستم تغییر دهنده برق از مستقیم به متناوب و برعکس در منطقه «سنگ نوده» جمهوری تاجیکستان با ظرفیت 1300 مگاوات است.
افغانستان که در حال حاضر تنها 30 درصد از برق مصرفی خود را تامین می کند، از 300 مگاوات برق این طرح بهره خواهد برد و سالانه معادل 45 میلیون دلار از ترانزیت برق به پاکستان، کسب خواهد کرد.
هزینه اجرای این طرح یک میلیارد و 170 میلیون دلار اعلام شده است که بانک جهانی، امریکا، انگلیس، بانک سرمایه گذاری اروپایی و بانک توسعه اسلامی برای تامین هزینه اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده اند.
رئیس اجرائی دولت افغانستان در آئین آغاز به کار اجرای این طرح گفت که کاسا یک هزار برای افغانستان، تاجکستان و قرقیزستان به عنوان سه کشوری که در خشکی محصور هستند، سرآغاز همکاری های مشترک بیشتر برای استفاده از منابع و موقعیت های خود خواهد بود.
عبدالله گفت که مردم افغانستان نه تنها از انتقال برق از قرقیزستان و تاجکستان به پاکستان از قلمرو افغانستان استقبال می‌ کنند، بلکه اجرای این طرح، فرصت های تازه ای در روابط اقتصادی و همسایگی ایجاد خواهد کرد.
عبدالله گفت که سیاست خارجی منطقه ‌یی افغانستان نوع همکاری ها میان کشورها را طوری محاسبه نموده که جایگاه محوری افغانستان به عنوان پل ارتباط بین آسیای میانه و آسیای جنوبی، و شرق میانه با آسیای شرقی به عنوان مرکز تجارت و ترانزیت منطقه ای برمبنای حسن نیت و دوستی با کشورهای همجوار نقش خود را ایفا کند و افغانستان را به عنوان کانون همکاری و همگرایی اقتصادی منطقه ای و تعمیق هرچه بیشتر روابط اقتصادی و تجارتی با منطقه و جهان، ارتقا دهد.
اساق*1610*1590
کد N1247299

وبگردی