آفتاب

مرارت هاي كوچ در ايل راه هاي نابسامان

مرارت هاي كوچ در ايل راه هاي نابسامان

گچساران - ايرنا - كوچ عشاير در سال هاي نه چندان دور زيباترين و لذت بخش ترين جلوه هاي حركت دسته جمعي انسان و دام بود كه در سال هاي اخير برخي از اين آداب رو به فراموشي گذاشته است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، تصرف بخش عمده اي از ايل راه ها در سال هاي گذشته منجر به كوچ با خودرو شده و كمبود امكانات رفاهي در اتراقگاه ها جلوه هاي زيباي كوچ را كمرنگ كرده است.
يكي از عشاير كوچروي گچساران گفت: كمبود زيرساخت هاي رفاهي در تعداد زيادي از اتراقگاه هاي در مسير كوچ يكي از مشكلات مهم عشاير در حين كوچ است.
مدينه دره شوري با اشاره به اين كه 15 روز طول مي كشد تا عشاير به مناطق ييلاقي استان هاي اصفهان و چهارمحال بختياري كوچ كنند ، افزود: در هنگام كوچ مكاني كه بتوان به درستي در آن توقف واستراحت كرد وجود ندارد.
وي اظهار كرد: وجود مكان هايي براي اسكان موقت ، مخازن آب و آبشخورهاي دام حين كوچ براي عشاير كوچنده ضرورتي اجتناب ناپذير است.
يكي ديگر از عشاير گچساران گفت: به دليل مسدود شدن راه هاي عشايري و تنگ شدن معابر چاره اي جز عبور از جاده هاي آسفالت شده نداريم كه بارها به دليل اين مشكل دام هاي ما در اثر تصادف با خودروها تلف شده اند.
علي محمدي از مسوولان خواست براي احداث ايل راه هاي عشايري و ساماندهي جاده هاي موجود اقدام كنند.
رئيس اداره امور عشاير گچساران گفت: حدود دو هزار خانوار عشايري با10هزار نفر جمعيت فصل قشلاق را در مناطق دريلا،آبگندي و كلاغ نشين و ديگر مناطق عشايري اين شهرستان سپري مي كنند.
وي ابراز كرد: كوچ عشاير اين شهرستان سالهاست كه بيشتر از طريق كاميون به مناطق ييلاقي انجام مي شود.
وي تصريح كرد: عشاير اين شهرستان در سال گذشته بيش از 9 هزار تن محصول دامي (شير، گوشت و پشم) توليد و روانه بازار كردند.
كرمي تعداد دام عشاير اين شهرستان را 300 هزار راس برآورد كرد.
عشاير گچساران شامل طوايف بويراحمد عليا و سفلي ، تركهاي قشقايي و دره شوري هستند كه مناطق ييلاقي عشاير گچساران سميرم، سپيدان و مناطق سردسيري شهرستان بويراحمد است.
عشاير گچساران هر ساله از 15ارديبهشت ماه به مناطق ييلاقي كوچ مي كنند.
معاون اداره كل امور عشاير كهگيلويه و بويراحمد گفت: 40 اتراقگاه در مسير كوچ براي توقف موقت عشاير درحين كوچ اين استان تجهيز شده است.
بهمن آزادي افزود: تجهيز 300 اتراقگاه ديگر براي رفاه حال عشاير كهگيلويه و بويراحمد نياز است.
وي بيان كرد:10 اتراقگاه ديگر هم اكنون در حال تجهيز به سكو، مخازن آب و آبشخور دام است.
آزادي گفت: تكميل اتراقگاه هاي در حال اجرا و 300 مورد اتراقگاه ديگر نيازمند هشت ميليارد ريال اعتبار است.
آزادي كمبود اعتبار براي ابرساني سيار به عشاير را از ديگر مشكلات اين اداره براي خدمات رساني به اين قشر زحمتكش ذكر كرد.
وي افزود: سالانه پنج ميليارد ريال براي آبرساني حين كوچ به عشاير در كهگيلويه و بويراحمد مورد نياز است كه اعتبار اختصاص يافته بسيار كمتر از اين ميزان است.
مديركل امور عشاير كهگيلويه و بويراحمد گفت: 35هكتار از ايل راه هاي اين استان در تصرف سودجويان است.
مجيد علي پور افزود: از اين ميزان ايل راه تصرف شده 17 هكتار آن در شهرستان گچساران قرار دارد.
وي به پيامدهاي تصرف ايل راه ها براي كوچ عشاير اشاره كرد و گفت: مسدود شدن ايل راه ها منجر به مشكلات زيادي براي عشاير در حين كوچ شده است.
وي افزود: عشاير در تنگي ايل راه مجبورند از جاده هاي ماشيني عبور كنند كه اين امر منجر به تلف شدن دام آنها مي شود.
علي پور اظهار داشت: نقشه 90درصد از ايل راه هاي عشايري كهگيلويه و بويراحمد در 28شاخص تدوين شده است.
مديركل امور عشاير كهگيلويه و بويراحمد تصريح كرد: اين طرح با هدف احياي ايل راه ها و دفاع قانوني ازحقوق عشاير در اجراي طرح هاي راه و شهرسازي و دستگاه هاي مختلف با استفاده از سيستم GPS تدوين شده است.
وي طول ايل راه هاي اين استان را يك هزار و 600 كيلومتر برآورد كرد و افزود: تدوين نقشه و ثبت راه هاي عشايري تا پايان امسال تكميل و پس از آن براي شناسايي متصرفان و معرفي آن به مراجع قضايي اقدام خواهد شد.
مديركل امور عشاير كهگيلويه وبويراحمد با اشاره به عبور عشاير از جاده هاي اصلي و خطرات ناشي از آن گفت: بازسازي و مرمت ايل راههاي قديمي اين استان از اولويت هاي امور عشاير اين استان است.
عليپور افزود: با برنامه ريزي هاي انجام شده احداث ايل راههاي جديد و ايجاد زيرگذر در برخي از جاده هاي استان براي كوچ بهتر عشاير نيز در اولويت است.
وي تعداد مناطق عشايري استان را 576 منطقه دانست و اظهاركرد: عشاير استان در 13 زيست بوم، قشلاق و ييلاق خود را سپري مي كنند.
عليپور با اشاره به توليد 54 درصد گوشت قرمز، 37 درصد شير و توليد سالانه 10 هزار مترمربع صنايع دستي از سوي عشاير كهگيلويه و بويراحمد، عنوان كرد: عشاير اين استان نقش مهمي در توليدات كشاورزي و دامي دارند.
12درصد از جمعيت استان كهگيلويه و بويراحمد در قالب 11 هزار خانوار با جمعيتي معادل 70 هزار نفر بصورت عشايري زندگي مي كنند.
فرزانه شريفي
8143/6162/1662/
کد N1245153

وبگردی