آفتاب
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

۲۰ هزار نفر در کشور دیالیز می‌شوند

۲۰ هزار نفر در کشور دیالیز می‌شوند

قم - معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۲۵ درصد نارسایی‌های کبد به دلیل دیابت است و در کشور ما ۲۰ هزار نفر دیالیز می‌شوند ما باید این گونه مسائل را برطرف کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، باقر لاریجانی ظهر سه شنبه در اولین همایش ملی بین رشته‌ای انسان، جامعه و سلامت که با حضور استاندار قم، آیت الله غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رئیس دانشگاه قم و علوم پزشکی در تالار مفید دانشگاه قم برگزار شد، با بیان اینکه توجه به توسعه نیروی انسانی مسئله بسیار مهمی است، اظهار داشت: توجه به توسعه آموزش در دنیا پنج درصد و در برخی بیشتر از این میزان است درحالی که درکشور ما سه و نیم درصد است و قابل توجه است.

وی با بیان اینکه باید به استعداد افراد برای توسعه دانش توجه کرد، عنوان داشت: برخی برای توسعه آموزش انبوه سازی می‌کنند و شعارشان این است که هر جوان مستعد باید تحصیل کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابراز داشت: برخی کشور‌ها آموزش عالی خود را تا دو برابر افزایش داده‌اند و ما باید فضای آموزشی خود را گسترش دهیم. درحال حاضر چند میلیون دانش آموخته در بیش از ۲ هزار موسسه آموزش عالی کشور تحصیل می‌کنند.

وی افزود: لازم است رشته‌های بین رشته‌ای را گسترش دهیم. در حال حاضر سی هزار رشته بین رشته‌ای در دنیا وجود دارد و برای این رشته‌ها دانشگاه‌های بسیاری نیز تأسیس شده اما در کشور ما تحصیل در رشته‌های بینرشته‌ای برای افراد دشوار است و ما نیز برای آن‌ها کاری نمی‌کنیم.

توسعه رشته‌های بین رشته‌ای در دستور کار وزارت بهداشت است

لاریجانی بیان کرد: ‌ ما در مسیر توسعه امور پزشکی به فکر توسعه رشته‌های بین رشته‌ای هستیم و در این باره مأموریت‌هایی به دانشگاه‌ها داده شده است.

وی افزود: بیش از ۱۰۰ رشته پزشکی وجود دارد و ما باید مدلی به پزشکان ارائه کنیم که بتوانند نگاه عمیقی داشته باشند و در این باره باید شبکه‌های تحقیقاتی خود را گسترش دهیم تا پزشکان مسئله محور باشند نه رشته محور.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: ما ضد گرایش‌های تک رشته‌ای نیستیم اما در تلاش هستیم تا نگاه جامع و همکاریبین رشته‌ای و نقشه راه را فراموش نکنیم.

وی اظهار کرد: پزشک با انسان و جامعه کار دارد و دانستن معرفت نفس و اینکه بدانیم با چه کسی سر و کار داریم مهم است.

۲۰ درصد مردم کشور مشکلات روحی دارند

لاریجانی تصریح کرد: حداقل مردم تهران ۳۰ درصد مشکل روحی دارند و شاید این میزان در شهرستان‌ها ۲۰ درصد باشد. اگر اضطراب را از مشکلات روحی جدا کنیم باز هم فرد دچار مشکلاتی به جز جسمانی است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: ۲۵ درصد از نارسایی‌های کبد به دلیل دیابت است و متأسفانه در کشور ما ۲۰ هزار نفر دیالیز می‌شوند ما باید این گونه مسائل را برطرف کنیم نه اینکه فقط نسخه بدهیم.

کد N1244064

وبگردی