آفتاب
با آغاز اجلاس اقيانوسيه/

اقوام ايراني آداب و رسوم خود را در چابهار به نمايش مي گذارند

اقوام ايراني آداب و رسوم خود را در چابهار به نمايش مي گذارند

چابهار- ايرنا- رييس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چابهار گفت: هنرمندان اقوام ايراني با حضور در بندر اقيانوسي و راهبردي چابهار از 28 تا 30 ارديبهشت ماه جاري آداب، رسوم و هنر دستان خود را در قالب جشنواره براي كشورهاي حاشيه اقيانوس هند و مهمانان خارجي به نمايش مي گذارند.

محمدسعيد سايگاني روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: هنرمندان شركت كننده جشنواره، همزمان با برگزاري اجلاس اقيانوسيه آيورا گردهم مي آيند و به اجراي برنامه هاي شاد و متنوع و نمايش آداب و رسوم كهن ايراني مي پردازند.
وي برگزاري جشنواره اقوام را يكي از راههاي معرفي خرده فرهنگ ها، آداب، رسوم و آيين هاي بومي محلي عنوان كرد و گفت: قشرهاي مختلف مردم سيستان و بلوچستان فرهنگ غني اين استان را به كشورهاي حاضر در اجلاس و مردم سراسر كشور به نمايش مي گذارند.
وي ادامه داد: نمايشگاه آثار دستان زنان و مردان هنرمند ايراني در زمينه لباس هاي محلي و غذاهاي سنتي هر منطقه همراه با غرفه هاي سوغات و هدايا در اين جشنواره داير مي شود.
رييس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چابهار برگزاري نمايشگاه همراه با موسيقي غني و ناب هر منطقه لحظات خوشي را براي ميهمانان رقم خواهد زد.
بندر راهبردي و اقيانوسي چابهار 30 و 31 ارديبهشت ماه جاري ميزبان رييسان مناطق آزاد 23 كشور عضو آيورا حاشيه اقيانوس هند، هفت كشور ناظر و چند كشور همسايه است كه به عنوان اجلاس اقيانوسيه(IORA)براي بحث و تبادل نظر و توسعه روابط تجاري، اقتصادي، علمي، اجتماعي و فرهنگي گرد هم مي آيند.
علاوه بر اعضاي آيورا و كشورهاي ناظر در اين نشست بزرگ، پنج تا هفت شركت خصوصي چند مليتي و حدود 100 مهمان خارجي از مقامات كشورهاي مختلف براي نخستين بار در اين اجلاس بين المللي شركت مي كنند.
اين نشست پس از توافق هسته اي بزرگترين اجلاس بين المللي در كشور است كه در منطقه آزاد چابهار برگزار مي شود.
اين اجلاس مي تواند دستاوردهاي بزرگي براي تقويت روابط تجاري و اقتصادي بين كشورهاي عضو براي استان سيستان و بلوچستان و ايران اسلامي داشته باشد.
دبيرخانه مناطق آزاد كشور، وزارت امور خارجه، استانداري و برخي از مديران كل سيستان و بلوچستان، سازمان منطقه آزاد تجاري- صنعتي، قشرهاي مختلف مردم و مسئولان دستگاههاي اجرايي شهرستان چابهار از چند ماه قبل تمام امكانات را براي استقبال از مهمانان اجلاس اقيانوسيه فراهم كرده اند.
برگزاري جشنواره اقوام ايراني يكي از برنامه هايي است كه در حاشيه اجلاس اقيانوسيه براي معرفي هر چه بهتر آداب و رسوم اقوام كشور برگزار مي شود.
شهرستان چابهار با 13هزار و 161 كيلومترمربع گستره از شمال به شهرستانهاي نيكشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به كشور پاكستان، از جنوب به درياي عمان(مكران) و از غرب به كنارك متصل است.
اين شهرستان زيبا و ساحلي در منطقه مكرانِ بلوچستان از 2 شهر به نام هاي چابهار و نگور، سه بخش مركزي، دشتياري و پلان، شش دهستان و 549 آبادي داراي سكنه تشكيل شده است.
چابهار از توابع استان سيستان و بلوچستان در 645 كيلومتري جنوب زاهدان مركز اين استان قرار دارد.
3043 /8005 /6081
کد N1243628

وبگردی