آفتاب
بررسي موضوع هاي اجتماعي - فرهنگي روزنامه هاي سه شنبه 21 ارديبهشت

نمايشگاه گل و گياه، انتقال آب به مناطق كويري و طرح تحول سلامت

نمايشگاه گل و گياه، انتقال آب به مناطق كويري و طرح تحول سلامت

تهران- ايرنا- برگزاري چهاردهمين نمايشگاه بين المللي گل و گياه تهران؛ دغدغه فعالان محيط زيست از انتقال آب به مناطق كويري و موضوع دومين سال اجراي طرح تحول سلامت از جمله مهمترين موضوع هاي اجتماعي و فرهنگي است كه برخي روزنامه هاي روز سه شنبه به آنها پرداخته اند.

گروه اطلاع رساني دفتر پژوهش و بررسي هاي خبري ايرنا؛ موضوع هاي يادشده را كه انعكاس قابل توجهي در روزنامه هاي صبح سه شنبه داشت؛ با هدف آگاهي بخشي و اطلاع رساني مورد بررسي قرار داده است.

***برگزاري چهاردهمين نمايشگاه بين المللي گل و گياه تهران
روزنامه «همشهري» در گزارشي با عنوان «جلوه گل و بوي سنبل در ارديبهشت پايتخت» به برگزاري چهاردهمين نمايشگاه گل و گياه بهاره تهران اشاره كرد و آورد: هرسال در ارديبهشت‌ماه بخش كوچكي از طبيعت روحبخش بهار در محيط نمايشگاهي در معرض ديد دوستداران گل و گياه قرار مي‌گيرد.
به گزارش «همشهري»، امسال نيز براي چهاردهمين بار در محل بوستان گفتگو، نمايشگاه گل و گياه بهاره برگزار شده كه درآن بيش از 300توليدكننده داخلي و 30توليد‌كننده خارجي گل شركت دارند و با عرضه محصولات خود و خلق مناظري زيبا بازديد‌كنندگان اين نمايشگاه را براي ساعاتي به آرامش و طراوت بهاري مهمان مي‌كنند.
روزنامه «راه مردم» نيز در گزارشي با عنوان «گلخانه هاي مدرن جايگزين گلخانه هاي سنتي» مي نويسد: افتتاحيه چهاردهمين نمايشگاه بين المللي گل و گياه تهران با حضور معاون خدمات شهري شهرداري تهران، رئيس شوراي شهر، مدير عامل سازمان بوستان ها و فضاي سبز شهر تهران و برخي از اعضاي شوراي شهر پايتخت در محل بوستان گفت وگو برگزار شد.
اين روزنامه از قول علي محمد مختاري مديرعامل سازمان بوستان ها با بيان اين كه اقليم كشور ايران به دليل برخورداري از آب و هوايي متنوع مي تواند گل و گياه زينتي توليد كند، نوشت: در صورت توجه و گسترش توليد در بازار مي توانيم اين مهم را برآورده كنيم. با توجه به صادرات و توسعه و ايجاد اشتغال مي توان در چارچوب رهنمودهاي رهبري و در سال اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل مي توان فرصتي ارزنده را به وجود اورد.
روزنامه «تفاهم» هم در خبري به افتتاحيه چهاردهمين نمايشگاه بين المللي گل و گياه تهران پرداخت و نوشت: علي محمد مختاري مديرعامل سازمان بوستان ها در اين مراسم گفت: احداث گلخانه هاي مدرن و جايگزين كردن آنها با گلخانه هاي سنتي، مديريت زراعي و كنترل آب ها، حمايت از محققين و توليدكنندگان گل و گياه و همچنين فراهم كردن وسايل سريع براي حمل و نقل گل مي توان به ايم موضوع كمك شايان توجهي كند.

***دغدغه فعالان محيط زيست از انتقال آب به مناطق كويري
انتقال آب به مناطق كويري، موضوعي است كه فعالان محيط زيست را نگران ساخته است و مطبوعات نيز به اين امر پرداخته اند.
در اين باره، روزنامه «شرق» در عنوان «انتقال آب بين‌حوضه‌اي منجر به افزايش تقاضا مي‌شود» از دغدغه مهم آگاهان عرصه آب و فعالان محيط زيست، در ارتباط با انتقال آب از سرچشمه‌هاي كارون خبر داد و نوشت: كاوه مدني، استاد مديريت آب و محيط زيست امپريال‌كالج لندن به دعوت تشكل‌هاي محيط‌زيستي و سازمان آب و برق خوزستان به اهواز آمد تا در كنار نمايش فيلم مستند مادركشي، كه به تعبيري گزارشي دردناك از وضعيت حكمراني آب در ايران است، از باورها و تفكرات غلط در حوزه مديريت منابع آب و از نگرش غلط نسبت به توسعه و مدرنيته بگويد. از تفكر غالب مهندسي كه راه چاره را تنها در استفاده افراطي از تكنولوژي مي‌بيند. از غلبه تفكر سازه‌اي كه نماد غرور است و سمبل توسعه را در طرح‌هاي بزرگ به‌چشم‌آمدني مي‌داند.
روزنامه «آفتاب يزد» نيز در اين باره نوشت: در شرايطي كه نبود آب در حوزه‌هاي كرخه، مارون، زهره و جراحي در استان خوزستان، كشاورزان خوزستاني را با مشقت تهيه قوت لايموت مواجه كرده بود و حتي كشاورزان حاشيه كارون از كشت برنج منع مي‌شدند، گزارش‌هاي متعددي از كشت گسترده برنج در اصفهان آن هم با آب‌هايي كه از سرچشمه‌هاي كارون منتقل شده بود به دست مي‌رسيد.
روزنامه «مردم سالاري» هم در عنوان «ورشكستگي اقتصادي اجتماعي خوزستان با انتقال آب» به نقل از استاد مديريت آب و محيط ‌زيست دانشگاه امپريال كالج لندن مي نويسد: كاوه مدني با بيان اين‌كه خوزستان در پايين‌دست مشكلات بسياري دارد، گفت: اين مشكلات بيشتر خواهد شد. در سطح كشور آب در حال محدودتر شدن است و همه استان‌ها دچار اين معضل هستند. بايد به دنبال راه‌حل براي اين مشكل باشيم و اين سؤال را مطرح كنيم كه آيا با انتقال آب مشكل تمام استان‌ها برطرف خواهد شد يا اين‌كه انتقال آب برخي از مناطق را تشنه‌تر مي‌كند؟
روزنامه «ابتكار» در خبري با عنوان «كوير در مسير «شمال»» نوشت: مركز ايران كويري است و نام برخي استان ها با عبارت خشك و بياباني گره خورده اما عده اي دلشان چيز ديگري مي خواهد. بحران خشكسالي دهه اخيرهنوز تمام نشده است، مي جنگيم بر روي نام خليج فارس و حقمان را از خزر طلب مي كنيم. فعالان محيط زيست با طرح هاي انتقال آب در بيشتر مواقع مخالفت مي كنند.
اين روزنامه در ادامه مي آورد: پرفسور عطاءالله قباديان عضو هيئت‌علمي دانشگاه وين اتريش در رابطه با اثرات زيست‌محيطي انتقال آب درياي مازندران به سمنان گفت: درياي مازندران با اطلاعاتي كه من از سال 1370 دارم، حدود هشت‌تا 10 ميليارد مترمكعب با كمبود آب مواجه است، يعني داراي بيلان منفي است و برداشت آب از اين درياچه، در حدود 200 تا 500 ميليون مترمكعب، در صورتي امكان‌پذير است كه جايگزيني صورت گيرد.
*** دومين سال اجراي طرح تحول سلامت
روزنامه «تفاهم» در عنوان «كاهش هزينه هاي فقرزاي با اجراي طرح تحول سلامت» در ارتباط با اجراي طرح تحول سلامت گفت: ايرج حريرچي قائم مقام وزير بهداشت در نشست خبري وزارت بهداشت با مقايسه وضعيت حوزه بهداشت و درمان پيش از طرح تحول يا بعد از اجراي اين طرح، از كاهش معنادار پرداخت از جيب مردم در حوزه سلامت و كاهش سه درصدي هزينه هاي فقرزاي سلامت در كشور خبر داد و گفت: ما در زمينه شاخص توسعه انساني بيش از دو برابر رشد داشته ايم.
روزنامه «خراسان» هم در تيتري با عنوان «كاهش 33 درصدي پرداختي مردم در خدمات بستري طي 2 سال» آورد: ايرج حريرچي سخنگوي وزارت بهداشت به مناسبت دومين سالگرد طرح تحول سلامت برگزار شد، با بيان اين كه مشاركت بيمه و دولت با اجراي طرح تحول سلامت به 51 درصد افزايش يافته است، گفت: اين امر بدان معني است كه به مردم فشار كمتري آمده و در خدمات بستري پرداخت از جيب در روستا و شهر به 33 درصد كاهش يافته است.
وي افزود: با توجه به اعلام سازمان‌هاي بين‌المللي در بيان شاخص توسعه انساني كشور طي 32 سال گذشته شاخص مرگ و مير نوزادان از 51 به 10 در هزار، شاخص مرگ اطفال زير 5 سال از 60 به 19 در هزار، مرگ مادران از 140 هزار به 20 در 100 هزار و دسترسي به سلامت از 20 به 95 درصد رسيده است.
همچنين روزنامه «جوان» نيز در گزارشي به جشن تولد 2 سالگي طرح تحول سلامت از نظر موافقان و مخالفان پرداخت و نوشت: وزارت بهداشتي ها دور هم جمع شده بودند تا در سومين سالگرد طرح تحول از آن دفاع كنند و نقاط قوتش را به تصوير بكشند، اما در جايي ديگر عده اي همايش نقد واقعي طرح تحول نظام سلامت را برگزار كرده بودند.
گروه اطلاع رساني
پژوهشم **2059**9131
کد N1243321

وبگردی