آفتاب

پیاده‌سازی مدیریت مشارکتی منابع آب زیرزمینی در دشت قزوین

پیاده‌سازی مدیریت مشارکتی منابع آب زیرزمینی در دشت قزوین

طرح پیاده‌سازی مدیریت مشارکتی منابع آب زیرزمینی در دشت قزوین در جلسه‌ای با حضور معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین بررسی ...

دنیای اقتصاد، قزوین ، مهرداد نوری:طرح پیاده‌سازی مدیریت مشارکتی منابع آب زیرزمینی در دشت قزوین در جلسه‌ای با حضور معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین بررسی شد. به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای قزوین، ملکی، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: طرح احیا و تعادل بخشی از منابع آب زیرزمینی از مهم‌ترین اموری است که دولت و وزارت نیرو به دنبال اجرای آن هستند که البته در اجرای این طرح مردم و به کشاورزان مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کنند.

 وی افزود: در صورت عدم اجرای این طرح، تامین آب تمام فعالیت‌های اقتصادی اعم از کشاورزی، صنعت و خدمات با مشکل جدی روبه‌رو شده و این‌گونه فعالیت‌ها در منطقه به‌طور کامل متوقف خواهد شد. ملکی افزود: برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی طی سال‌های گذشته به‌ویژه در بخش کشاورزی موجب شد که سطح آب زیرزمینی به‌طور مستمر در حال افت بوده و این موضوع موجب کاهش ذخایر آبی و ایجاد مشکلات جدی همچون کاهش آبدهی چاه‌ها، خشک شدن قنوات و چشمه‌ها، شور شدن آب‌های زیرزمینی و نهایتا نشست زمین در بخش‌های زیادی از دشت قزوین شده است و ادامه این روند تمام سرمایه‌گذاری‌ها و مبانی اقتصادی منطقه را تهدید می‌کند، چنانچه اقدامی در زمینه جلوگیری از روند افت سطح آب زیرزمینی به‌عمل نیاید در آینده نزدیک شاهد بروز مشکلات جدی‌تر و از بین رفتن دشت حاصلخیز قزوین خواهیم بود. وی در ادامه منابع آب زیرزمینی را جزو منابع استراتژیک اعلام کرد و گفت: تنها با مشارکت کشاورزان می‌توان وضعیت دشت قزوین را به حالت مطلوب نزدیک کرد. معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای قزوین ادامه داد: برای بهبود شرایط باید مصارف آب استان به‌ویژه در بخش کشاورزی به نصف مصرف کنونی تقلیل یابد که در این‌خصوص باید ضمن جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز، برداشت چاه‌های مجاز را تا حدی که دشت به تعادل برسد، کاهش داد.

کد N1242739

وبگردی