آفتاب

جلوه گل و بوی سنبل در اردیبهشت پایتخت

جلوه گل و بوی سنبل در اردیبهشت پایتخت

هرسال در اردیبهشت‌ماه بخش کوچکی از طبیعت روحبخش بهار در محیط نمایشگاهی در معرض دید دوستداران گل و گیاه قرار می‌گیرد.

امسال نيز براي چهاردهمين بار در محل بوستان گفتگو، واقع در بزرگراه چمران، نمايشگاه گل و گياه بهاره برگزار شده كه درآن بيش از 300توليدكننده داخلي و 30توليد‌كننده خارجي گل شركت دارند و با عرضه محصولات خود و خلق مناظري زيبا بازديد‌كنندگان اين نمايشگاه را براي ساعاتي به آرامش و طراوت بهاري مهمان مي‌كنند. در مراسم افتتاحيه چهاردهمين نمايشگاه بين‌المللي گل و گياه تهران، علي محمد مختاري مديرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاي سبزشهرداري تهران، با اشاره به اينكه در آستانه فصل بهار در 40بوستان شهر جشنواره گل‌هاي لاله برگزار شد، گفت: تعداد بوستان‌هاي تهران در اوايل انقلاب اسلامي تنها 75مورد بود اما امروز 2هزار و 171بوستان محله‌اي، منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي داريم. همچنين وسعت كمربند سبز تهران كه هم‌اكنون 38هزار و 700هكتار است تا پايان برنامه پنج‌ساله دوم شهر تهران به 50هزار هكتار خواهد رسيد.

از نظر مختاري اقليم كشور ايران به‌دليل برخورداري از آب و هوايي متنوع مي‌تواند منبع توليد گل و گياه زينتي باشد و با توجه به درآمد ناشي از صادارت گل وگياه و اشتغال‌زايي در اين حوزه، مي‌توان توسعه صنعت گل و گياه را به‌عنوان فرصتي مهم براي عملي‌كردن رهنمودهاي رهبري در سال اقتصادي مقاومتي قلمداد كرد.

  • ايران توليدكننده1800گونه گل وگياه

معاون خدمات شهري شهردار‌ تهران نيز در افتتاحيه چهاردهمين نمايشگاه بين‌المللي گل و گياه تهران با بيان اينكه هر 05 شاخه گل بايد به اندازه يك بشكه نفت براي كشور ما درآمدزايي داشته باشد، گفت: تنها كشوري هستيم كه 1800گونه‌ گل وگياه توليد مي‌كنيم. مجتبي عبداللهي با اشاره به اينكه از 14اقليم شناخته شده در دنيا 12اقليم در كشور ما وجود دارد، گفت: با وجود آب و هواي نيمه‌خشك شهر تهران، فضاي سبز آن زبانزد همه و آبروي پايتخت شده است. ‌

به گفته عبداللهي بيش از 15هزار كارگر از فضاي سبز تهران نگهداري مي‌كنند چرا كه مديريت شهري معتقد است فضاي سبز و گل گياه مي‌تواند به افزايش مشاركت، دوستي، همدلي و همچنين ارتباط عاطفي بين ساكنين اين شهر منجر شود. با اين‌همه معاون شهردار تهران بابت سرانه پايين مصرف گل دركشور در مقايسه با ساير شهرهاي دنيا ابراز تأسف كرد و گفت: سرانه مصرف گل براي هر فرد در كشور 10شاخه است، اين در حالي است كه اين ميزان در كشورهاي ديگر 150شاخه است؛ يعني آنها 15برابر ما مصرف گل و گياه دارند. از طرف ديگر عبداللهي ميزان صادارت گل در دنيا را 25ميليارد دلار اعلام كرد كه در اين ميان سهم ايران تنها 2 درصد اين رقم است. اين نمايشگاه كه از ديروز كار خود را آغاز كرده تا روز جمعه، 42 ارديبهشت، هر روز از ساعت 9تا 21پذيراي علاقه‌مندان به گل و گياه است.

  • تحمل مشقت در حفاظت از فضاي سبز

مهدي چمران، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران‌ در افتتاحيه نمايشگاه گل و گياه با اشاره به اينكه مديريت شهري تهران با مشقت و سختي فراواني فضاي سبز را نگه مي‌دارد، گفت: سطح آب‌هاي زيرزميني ما از 30به 130متر افت كرده است، اين در حالي است كه بخش عمده‌اي از آب آشاميدني ما و آبياري فضاي سبز شهري از محل همين چاه‌ها تأمين مي‌شود.

وي در اين مراسم خواستار توسعه فرهنگ استفاده از گل وگياه در كشور شد و گفت: در گذشته همه مردم در باغچه جلوي درخانه‌هايشان درخت وگل مي‌كاشتند و درحفاظت آن اهتمام داشتند، اين فرهنگ بايد حفظ و ترويج شود، بنابراين هم شهرداري بايد در حفظ و توسعه باغات و فضاي سبز تلاش كند و هم مردم در اين راه شهرداري را حمايت و همراهي كنند. رئيس شوراي اسلامي شهر تهران همچنين تأكيد كرد: از آنجا كه توليد و صادرات گل مشمول تحريم نيست پس مي‌توانيم درآمد خوبي از اين محل عايد كشور كنيم.

کد N1242425

وبگردی