آفتاب
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد:

رسمی شدن اقتصاد با تغییر قوانین و اعطای مشوق به کارفرمایان

رسمی شدن اقتصاد با تغییر قوانین و اعطای مشوق به کارفرمایان

ایلنا: وزیر کار با بیان اینکه ما می پذیریم که اشتغال غیر رسمی در کشور وجود دارد، گفت: قصد داریم تا از طریق تغییر قوانین و مقررات که مانع از تولید و کسب و کار می شوند و برقراری مشوق هایی برای کارفرمایان به سمت اقتصاد رسمی برویم.

به گزارش ایلنا، «علی ربیعی» با اعلام این مطلب در همایش گذار از اقتصاد غیر رسمی به اقتصاد رسمی، به آخرین مصوبه شورای عالی اشتغال اشاره کرد و گفت: تلاشمان این بود که با این مصوبه اقتصاد غیر رسمی را رسمی کنیم و به منظور سامان دهی آن در یک متن و شرایط ویژه جامعه خودمان اقدام کنیم.

وی ادامه داد: رفع این مساله با دستور و بخشنامه ممکن نیست و می‌توانیم به این منظور با تهیه نظامنامه‌های مناسب و تغییر نظام مزدیمان که انعطاف پذیری ندارد به بهبود کسب و کار کمک کنیم.

وی با اشاره به نظریه نقطه گذار لویس اظهار داشت: ۶۰ سال پیش تولید آمریکا انبوه رشد پیدا می‌کرد و به همین ترتیب مشاغل کم امنیت و غیر رسمی در دل تولید انبوه ناپدید می‌شدند.

وی افزود: بدین ترتیب مشکل افزایش مشاغل غیر رسمی در کشور توسعه یافته دامن گرفت و به همین ترتیب در دهه ۹۰ در کشورهای در حال توسعه آمریکای جنوبی و آسیای شرقی به دنبال رکود اقتصادی عظیم، مشاغل غیر رسمی فراوانی به وجود آورد.

ربیعی با تاکید بر اینکه می‌توان از طریق نظام فنی و حرفه‌ای و آموزش‌های مجانی افراد را از مشاغل غیر رسمی به رسمی بیاوریم افزود: همچنین می‌توان در قالب تعاونی‌ها مشاغل غیر رسمی را که ظرفیت تعاونی پذیری دارند به رسمی تبدیل کرد بدین طریق سود پیمانکار پایین می‌آید و مزد کارگران اضافه می‌شود.

وی با تشکر از کارگران که همواره جریان نقاد کشور بوده‌اند گفت: کارگران یکی از شرکای اجتماعی مهم هستند که دولت می‌توان به یاری و همفکری آن‌ها از جهت خروج از اقتصاد غیر رسمی بهره بگیرد.

کد N1242114

وبگردی