آفتاب
رییس سازمان اسناد و كتابخانه ملی:

رمز حیاتی تداوم هویت ایرانی زبان فارسی است

رمز حیاتی تداوم هویت ایرانی زبان فارسی است

تهران - ایرنا - رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی ، در مراسم بزرگداشت فردوسی در آنكارا، با اشاره به اینكه زبان، كانون اصلی هویت است، گفت: رمز حیاتی تداوم هویت ایرانی زبان فارسی است.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران،‌ روز گذشته مراسم بزرگداشت ایام فردوسی با حضور سیدرضا صالحی امیری با مشاركت دانشجویان زبان و ادبیات فارسی، در مركز آموزش زبان فارسی آنكارا برگزار شد.
در این مراسم رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی در سخنانی عنوان كرد: برای همه ما انسان‌ها، زبان یك ارزش بنیادی است. ما در تحلیل و تفسیر كاركرد فرهنگ چهار عنصر اصلی را طرح می‌كنیم.
وی ادامه داد: اولین نكته راجع به فرهنگ هویت سازی است. یعنی كاركرد اصلی فرهنگ، حفظ و تداوم ارزش‌های بنیادی در جامعه است.
صالحی امیری تصریح كرد: هیچ جامعه‌ای در كره زمین وجود ندارد كه فرهنگ نداشته باشد. هر جامعه فرهنگ خاص خود را دارد. در بحث هویت مهمترین عامل بقای تداوم فرهنگ ملی هر كشوری، هویت آن كشور است و در درون هویت عامل اصلی تداوم هویت یك ملت زبان است.
صالحی امیری بیان كرد: زبان را به‌عنوان كانون اصلی هویت تعریف می‌كنیم اما چرا زبان فارسی علاوه بر هویت، برای جامعه ایران حیات‌بخش است. رمز حیاتی تداوم هویت ایرانی زبان فارسی است؛ به همین دلیل ما نسبت به فردوسی بسیار حساسیت داریم و ایشان را عامل اصلی حیات و بقای ایرانی می‌دانیم.
رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی در ادامه افزود: فردوسی تنها شخصیتی بود كه بیش از هزار سال توانست شاهنامه را درون ملت ایران تداوم بخشیده و جاری باشد. امروز كه ما زبان فارسی صحبت می‌كنیم، مدیون فردوسی هستیم. خیلی‌ها معتقدند فردوسی نیروی خارق العاده‌ای داشت. چرا كه یك انسان در مدت عمر طبیعی، نمی‌تواند این همه بسراید.
وی با تاكید بر اینكه امروز حوزه زبان فارسی همچنان مبنای عملش شاهنامه فردوسی است، خاطرنشان كرد: شاهنامه، تراز و میزان سنجش زبان فارسی است. رمز ماندگاری سرزمین ایران، فرهنگ ایران و حتی دین در ایران، مدیون این دانشمند بزرگ است و همه ایرانیان به آن افتخار می‌كنند. اشعار آموزنده فرودسی پیام روشنی برای همه بشریت دارد.
وی اذعان كرد: اولین باری كه كتابخانه ملی در ایران شكل گرفت، عنوان آن كتابخانه ملی فردوسی بود. اكنون هم در روی تپه بزرگ شهر تهران، در عباس آباد كتابخانه ملی در وسعتی به مساحت 100 هزار متر مربع ساخته شده است. در بالای این مجموعه مجسمه فرودسی با وزن 14 تن نصب شده است كه در حقیقت یكی از نمادهای فرهنگی تهران است.
صالحی امیری در پایان با اشاره به اینكه همه زبان‌ها در دنیا دستخوش تغییر شده‌اند، گفت: زبان فارسی كمترین تغییرات را داشته است و علت آن فراز، ترازو و میزانی بود كه فردوسی در شاهنامه به ما داده است.
حسن صفرخانی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنكارا نیز طی سخنانی در این مراسم، با اشاره به اینكه آشنایی با فرودسی، آشنایی با فرهنگ و تاریخ ایران و زبان فارسی است، گفت: گسترش زبان فارسی به‌عنوان بستر اصیل رشد و اشاعه تمدن اصیل ایرانی، از دیرباز مورد توجه بوده است.
فراهنگ **1085**1569
کد N1241386

وبگردی