آفتاب
ابتكار خبر داد:

همكاري ايران و ژاپن در برنامه توان افزايي زنان روستايي در محدوده درياچه اروميه

همكاري ايران و ژاپن در برنامه توان افزايي زنان روستايي در محدوده درياچه اروميه

تهران - ايرنا - رييس سازمان حفاظت محيط زيست از همكاري ايران و ژاپن در اجراي برنامه توان افزايي زنان روستايي در محدوده درياچه اروميه خبر داد و گفت: براساس اين توافق زنان روستايي در يك برنامه آموزشي توان افزايي در كشاورزي پايدار ايفاي نقش مي كنند.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، معصومه ابتكار روز دوشنبه در نخستين سمينار مشترك ايران و ژاپن كه با عنوان زنان، صلح و توسعه پايدار برگزار شد، افزود: اين برنامه با همكاري وزارت جهاد كشاورزي، سازمان حفاظت محيط زيست و دولت ژاپن با هدف اجراي ساز و كارهاي مبتني بر تغيير اقليم انجام مي شود.
وي ادامه داد: در اين برنامه زنان روستايي با تشكيل صندوق هاي خود و آموزش توان افزايي در زمينه مشاغل جايگزين و كشاورزي پايدار نقش مهمي در بهبود و احياي درياچه اروميه ايفا مي كنند.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست يادآور شد: بعد از تصويب اهداف برنامه توسعه پايدار در سطح جهاني هدف پنجم اين برنامه توجه ويژه به زنان است.
ابتكار به توجه دولت يازدهم به موضوع محيط زيست اشاره كرد، اظهارداشت:دولت يازدهم از ابتدا رويكرد جدي به محيط زيست داشته است و در همين زمينه برنامه هاي خوبي براي بهبود شرايط و افزايش نقظ زنان در حفاظت محيط زيست تدوين كرد.
وي توجه به محيط زيست را به عنوان يكي از راهبردهاي دولت يازدهم ذكر كرد و اظهارداشت: علاوه بر تفاهم نامه خوبي كه در اين زمينه با معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري داريم چند برنامه اجرايي موفق هم انجام داديم كه يكي از آنها با همكاري دولت ژاپن بوده است.
وي از بهبود وضعيت درياچه اروميه خبر داد و گفت: سطح آب اين درياچه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 40 سانتي متر افزايش يافته و مساحت آن هم 5 برابر شده است.
معاون رييس جمهوري ادامه داد: با بارندگي هاي خوبي كه در شمال غرب ايران داشتيم و اقدامات خوب دولت در زمينه تامين حقـآبه درياچه اروميه، لايروبي، بازكردن مسيل هاي منتهي به اين درياچه و اصلاح الگوي كشت و تغيير شيوه هاي آبياري در كشاورزي در حوزه اروميه شاهد بهبود وضعيت درياچه اروميه هستيم به نحوي كه حداقل 40 سانتي متر تراز درياچه اروميه نسبت به زمان مشابه سال قبل افزايش يافته است و مساحت آن هم پنج برابر شده است.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست افزود: اين تحقق وعده اي است كه البته با لطف خدا و بارش ها و همچنين تلاش دولت و مردم و به ويژه زنان محقق شد.
ابتكار ادامه داد: ما مي توانيم در كنار همه اهداف و شعارها براي نقش زنان در توسعه پايدار اعلام كنيم كه دولت دستاورد عملي هم داشته است و البته اين روند ادامه خواهد داشت.
وي در عين حال گفت: در زمينه افزايش توان افزايي زنان براي توسعه پايدار و كارآفريني سبز، كارهاي خوبي با تشكل هاي كارآفرين زنان دنبال مي كنيم و دوره هاي آموزشي در مشاغلي كه به حفظ محيط زيست و توسعه پايدار كمك كند دنبال مي شود.
نخستين سمينار مشترك ايران و ژاپن با عنوان «زنان، صلح و توسعه پايدار» امروز با حضور آكيه آبه همسر نخست وزير ژاپن، سيدعباس عراقچي معاون امور حقوقي و بين الملل وزارت امور خارجه، معصومه ابتكار رييس سازمان حفاظت محيط زيست، شهيندخت مولاوردي معاون رييس جمهوري در امور زنان و خانواده در دفتر مطالعات سياسي و بين المللي وزارت امور خارجه برگزار شد.
سيام**2021**7268 **9132 ** 1336
کد N1241132

وبگردی