آفتاب
خروش رودخانه کرج بر اثر بارندگی‌های اخیر

فیلم/صدای رودخانه کرج در دل طبیعت البرز می‌پیچید

فیلم/صدای رودخانه کرج در دل طبیعت البرز می‌پیچید

کرج - باران‌های بهاری یکبار دیگر رودخانه کرج را به خروش آورده است به طوری که صدای پای آب در طبیعت البرز سرافراز طنین انداز شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: رودخانه حفاظت شده کرج تامین کننده آب شرب تهران و آب کشاورزی مناطق همجوار است با توجه به ساختار بستر و مشخصه‌های هیدرولوژیکی و برخورداری از پتانسیل‌های بالقوه زیستی، نظیر قدرت خودپالایی چشمگیر و اکسیژن سرشار توانسته از لحاظ بوم شناختی اکوسیستمی در خور زیست انواع پرندگان آبزی، کنارآبزی و آبزیانی که در نوع خود کم نظیر هستند، باشد.

رودخانه کرج به عنوان یکی از پرآب ترین رودخانه‌های دامنه جنوبی البرز از سال ۱۳۴۶ در ردیف رودخانه‌های تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار گرفت. محدوده تحت حفاظت رودخانه کرج شامل رودخانه کرج و رودخانه‌هایی که به آن می‌ریزند از سرچشمه (ارتفاعات کندوان، دیزین کوه خرسنگ) تا پل جاده کرج - تهران با طول تقریبی ۷۵ کیلومتر در تمام طول مسیر خود از شیب تند دره ها و صخره ها عبور می‌کند.

بستر این رودخانه طی سالیان گذشته بر اثر خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها خشک شد در برخی ایام سال از رودخانه خروشان کرج چیزی جز آب باریکه‌ای باقی نماند اما؛ در سال جاری و به شکرانه بارندگی‌های مداوم دوباره صدای آب از این رودخانه به گوش رسید به طوری که در روزهای اخیر اداره کل هواشناسی استان طی صدور اطلاعیه‌های احتمال سیلابی شدن رودخانه را پیش بینی کرد و از مردم خواست از اطراق کنار رودخانه خودداری کنند.   

اما طبق آمارهای ارائه شده از سوی متولیان امر، متوسط بارندگی در استان البرز تا ششم اردیبهشت ماه جاری ۳۹۸.۱ میلیمتر بوده که ۲۸ درصد نسبت به سال گذشته و ۱۶ درصد نسبت به متوسط دوره آماری افزایش را نشان می دهد.

بهزاد پارسا مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز ششم اردیبهشت ماه در گفتگو با خبرنگار مهر، کل حجم سد کرج را ۱۸۳ میلیون متر مکعب اعلام کرده بود. این در حالی است که پس از بارندگی‌های اخیر حجم سد ۱۶۳ میلیون متر مکعب پُر شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز در حال حاضر ۸۹ درصد حجم سد کرج پر شده که نشان از افزایش ۱۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز وضعیت بارندگی های اخیر در استان را مناسب اعلام کرده بود. طبق آمار ۴۷ ساله و بلند مدت سال های نرمال، میزان بارندگی سالانه ۴۱۱ میلیمتر است باید امیدوار بود که در سال آبی جاری به وضعیت مناسب تری دست پیدا کنیم.

کد N1239156

وبگردی