آفتاب

نخست وزير تركيه: بازگشايي مسجد فرهاديه در بوسني و هرزگوين پيام صلح براي تمام جهانيان است

نخست وزير تركيه: بازگشايي مسجد فرهاديه در بوسني و هرزگوين پيام صلح براي تمام جهانيان است

بلگراد- ايرنا- نخست وزير تركيه روز شنبه در آيين بازگشايي مسجد فرهاديه در شهر بانيالوكا جمهوري صربسكا در بوسني و هرزگوين، بازسازي و گشايش اين مسجد را پس از 23 سال، پيام صلح براي تمامي شهروندان بوسني و هرزگوين و تمام جهانيان دانست.

به گزارش ايرنا، «احمد داوداوغلو» در اين آيين كه با حضور ده ها هزار نفر از شهروندان بوسني و هرزگوين و مقامات بلندپايه اين كشور برگزار شد، با تأكيد بر اينكه تركيه براي هميشه در كنار بوسني و هرزگوين خواهد بود، افزود: من به شما به نمايندگي از شهروندان تركيه، به نمايندگي رئيس جمهوري و دولت تركيه قول مي دهم هر چه كه ميراث فرهنگي مشترك ماست با همديگر مجدداً بسازيم.
وي، گشايش مجدد مسجد فرهاديه در باتيالوكا را قبل از هر چيز يك احساس وجداني دانست و گفت كه تخريب اين مسجد، قلب بسياري از مردم را هدف قرار داده بود.
مسجد فرهاديه روز شنبه از جمله به وسيله «باقر عزت بگوويچ» رئيس شوراي رياست جمهوري بوسني و هرزگوين، «حسين كاوازوويچ» رئيس العلماي جامعه اسلامي بوسني و هرزگوين و نخست وزير تركيه بازگشايي شد.
آيين بازگشايي مسجد فرهاديه در بانيالوكا با تدابير شديد امينتي و با امنيت كامل برگزار شد.
ياقر عزت بگوويچ رئيس شوراي رياست جمهوري بوسني و هرزگوين در اين آيين، بازسازي مسجد فرهاديه را تأييدي براي پيروزي زندگي و اميد و اعتقاد راسخ دانست كه در اين منطقه، زندگي در كنار يكديگر ادامه خواهد داشت.
وي همچنين در جمع حاضران با اشاره به اينكه افراد معدودي بودند كه به چنين روزي اعتقاد داشتند، گفت: آنهايي كه به اين امر باور داشتند و آنهايي كه با كارهاي نيكو اين امكان را فراهم كردند، امروز پيروزي را به وجود آورده اند.
ميلوراد دوديك رئيس جمهوري صربسكا بوسني و هرزگوين كه در اين آيين حضور نداشت در جمع خبرنگاران گفت كه جمهوري صربسكا امروز عزم راسخ خود را براي صلح و احترام به تمامي اقشار مردم نشان داد.
مسجد فرهاديه از شاهكارهاي معماري قرن شانزدهم و امپراتوري عثماني است.
اين مسجد همراه با 15 مسجد ديگر توسط نيروهاي صرب در جنگ داخلي (1992 تا 1995) ويران شده بود.
كارهاي بازسازي مسجد فرهاديه در بانيالوكا جمهوري صربسكا بوسني و هرزگوين از 15سال پيش آغاز شد.
بانيالوكا پس از سارايوو، دومين شهر بزرگ بوسني و هرزگوين است. صرب ها اكثريت جمعيت اين شهر را تشكيل مي دهند.
شبد**اروپام**436**1504
کد N1238800

وبگردی