آفتاب

نمايشگاه كتاب از مصلا تا شهر آفتاب

نمايشگاه كتاب از مصلا تا شهر آفتاب

محل برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب تهران پس از گذشت 28 سال برگزاري در مصلا و محل نمايشگاه هاي دائمي تهران به شهر آفتاب انتقال يافت محلي كه قبل از برگزاري نمايشگاه كتاب، حرف و حديث هاي فراواني به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا، استقبال نكردن مخاطبان از محل جديد به دليل دوري مسافت ازجمله اظهارات منتقدان برگزاري نمايشگاه كتاب در اين محل بوده كه اين سخن دستكم در روزهاي نخست برگزاري بيست و نهمين نمايشگاه كتاب و استقبال بازديدكنندگان درست در نيامد.
مراسم گشايش بيست و نهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران صبح سه شنبه هفته گذشته با حضور حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني رييس جمهوري در سالن ملل مجموعه نمايشگاهي شهر آفتاب مقابل ميدان فرهنگ برگزار شد.
در اين مراسم علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، محمدباقر قاليباف شهردار تهران، سيدعباس صالحي رئيس نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، جمعي از مسئولان كشوري، ناشران و اهالي رسانه حضور داشتند.

** نگاهي به نمايشگاه كتاب
از سال 1366 محل دائمي نمايشگاه بين المللي تهران 19 سال ميزباني بازديد كنندگان در نمايشگاه كتاب را برعهده داشت و 9 سال هم در مصلي تهران اين رويداد بزرگ فرهنگي برپا شد.
طي 28 سال گذشته تعداد 10 نفر از مسئولين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي عهده دار برپايي نمايشگاه بين المللي كتاب بوده اند كه از آن جمله مي توان به ترتيب سالهاي برپايي نمايشگاه به 'صباح زنگنه' چهار دوره ، 'محمد مهدي كرباسچي' يك دوره ، 'احمد مسجد جامعي' شش دوره ، 'عليرضا برازش' دو دوره ، 'علي اصغر رمضان پور' سه دوره ، 'محمد علي شعاعي' دو دوره ، 'احسان الله حجتي' يك دوره ، 'محسن پرويز' سه دوره ، 'بهمن دري' سه دوره و 'سيد عباس صالحي' به عنوان معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي طي سه دوره اخير و امسال نمايشگاه بين الملي كتاب جمهوري اسلامي تهران در شهر آفتاب اشاره كرد.
طي 28 دوره گذشته از تاريخ برپايي نمايشگاه بين المللي كتاب تهران در مجموع بالغ بر 33هزارو 227 ناشر داخلي با بيش از 2 ميليون و 595 هزار و 106 عنوان كتاب هاي داخلي و همچنين تعداد 23 هزار و 14 ناشر خارجي با يك ميليون و 840 هزار و 193 عنوان كتاب خارجي در اين رويداد فرهنگي حضور يافته اند.
بر همين اساس بيشترين ناشر شركت كننده داخلي نمايشگاه كتاب در سال 90 با تعداد 2376 ناشر و كمترين آن 200 ناشر در نخستين سال برپايي آن به سال 66 باز مي گردد.
بيشترين ناشر شركت كننده خارجي در نمايشگاه بين اللمي كتاب تهران به سال 1394 با 2800 ناشر و كمترين ناشر شركت كننده خارجي به سال 66 باز مي گردد.
در نمايشگاه كتاب سال گذشته تهران بالغ بر 660 ميليارد و چهار ميليون ريال از طريق بن هاي بانكي ، ‌خريد كتاب انجام شد.

** نگاهي به محموعه نمايشگاهي شهر آفتاب
براساس تفاهم نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با شهرداري تهران ، نمايشگاه بين المللي كتاب تا دو سال آينده در محل شهر آفتاب و طي اين مدت براي حضور ناشران و نويسندگان و همچنين غرفه داران رايگان خواهد بود.
سالن‌هاي نمايشگاهي به مساحت تقريبي 120 هزار مترمربع و در سه تيپ طراحي شده‌اند. يك عدد سالن بزرگ (سه قلو) به مساحت 25 هزار مترمربع، چهار عدد سالن متوسط (2 قلو) هركدام به مساحت 15 هزار مترمربع و چهار عدد سالن كوچك (تكي) هركدام به مساحت هشت هزار مترمربع.
اين سالن‌ها محل اصلي غرفه‌هاي نمايشگاهي است. هركدام از سالن‌ها فضايي يكپارچه و بزرگ است كه با سقفي عظيم و زيبا فضايي منحصر به فرد و فاخر را پديد آورده است.
سالن ملل نيز در بخش نمايشگاهي در دو طبقه با زيربناي ساختماني هشت هزار مترمربع و به ارتفاع 24 متر ساخته شده است .
بدنه‌ها و ستون‌هاي اين ساختمان از جنس بتني و شيشه و سقف آن با پوشش سازه فضا كار ساخته شده است .
سالن ملل به عنوان هال اصلي ورودي مجموعه نمايشگاه است و با الهام از تالار تاريخي صد ستون پرسپوليس در شيراز طراحي شده است.
نمايشگاه‌هاي روباز نيز به مساحت تقريبي 32 هزار مترمربع شامل فضايي باز است كه در برخي از نمايشگاه‌ها كاربرد دارد. ساختمان مركز تجارت 1و2 هر كدام با زيربنايي حدود 76 هزار مترمربع و در پهنه‌هاي جنوبي سايت پيش‌بيني شده است.
مركز تجارت به عنوان نمايشگاه دائمي برخي از برگزاركنندگان (برندهاي مشهور) و مكاني براي سازماندهي و پاسخگويي پس از هر نمايشگاه در نظر گرفته شده است و شامل فضاهايي مانند نمايشگاه‌هاي تجاري، مديريت خدمات تجاري نمايندگي‌ها، دفاتر بازرگاني، پاركينگ‌هاي اختصاصي و غيره است.
مراكز اقامتي با مساحت تقريبي 160 هزار متر مربع در پهنه جنوبي سايت شامل دو هتل پنج ستاره 350 اتاقه و يك هتل آپارتمان با امكانات و فضاهاي جانبي مناسب است كه محل اسكان برگزاركنندگان نمايشگاه و بازديدكنندگان خواهد بود. همچنين به منظور رونق بيشتر مركز تجارت، اين بخش، امور مركز تجارت را تسهيل خواهد كرد.
بخش خدمات و پشتيباني نيز شامل كاربردهاي مختلف است و در اين بخش بازديدكنندگان بعد از عبور از دروازه‌هاي كنترل ورود و خروج، به سمت سالن ملل هدايت مي‌شوند .
مديريت اداري مجموعه نمايشگاه در اين ساختمان مستقر شده و ضمن سازماندهي فعاليت‌هاي نمايشگاه، امكان ملاقات‌هاي تجاري و سمينارهاي كوچك را فراهم مي‌آورد. همچنين اين ساختمان نيازهاي خدماتي و رفاهي كارمندان نمايشگاه را برآورده مي‌سازد.
ساختمان ورودي جنوبي، اداري و سمينار با متراژ حدود 37 هزار متر مربع در شمال ميدان مركزي مجموعه مابين سالن ملل و ميدان در راستاي شمالي جنوبي قرار دارد.
در اغلب نمايشگاه‌ها، برگزاري همايش‌هاي بزرگ، اصلي‌ترين دستاورد علمي آن محسوب مي‌‌شود. سالن همايش ساختماني است براي برگزاري سمينارها، سخنراني‌ها و مراسم ويژه.
اين ساختمان در منتهي‌اليه غربي محور گودال باغچه و در تراز سالن‌هاي نمايشگاهي قرار گرفته است. مساحت تقريبي آن 32 هزار متر مربع است كه داراي دسترسي نزديكي به رينگ پيراموني سواره و پد هلي كوپتر است.
ساختمان‌هاي خدمات جنبي به تعداد هشت عدد و در طرفين سالن‌هاي نمايشگاهي قرار دارند. هر كدام از ساختمان‌هاي جنبي حدود200 مترمربع شامل فضاهاي خدماتي همچون نمازخانه، رستوران، چايخانه و سرويس‌هاي بهداشتي است كه نيازهاي خدماتي بازديدكنندگان را برطرف مي‌كند.
علاوه بر وجود پاركينگ ،ايستگاه وسايل نقليه عمومي نيز براي بازديدكنندگان داير شده ،اين ايستگاه‌ها مجاور هردو ورودي اصلي مجموعه بوده و امكان تردد بازديدكنندگان با وسايل نقليه عمومي از جمله اتوبوس و تاكسي را فراهم مي‌كنند.
ايستگاه مترو نيز بصورت اختصاصي در ورودي شرقي مجموعه واقع شده و امكان تردد بازديدكنندگان را از خطوط متروي تهران و بالعكس فراهم مي‌كند و به عنوان اصلي‌ترين مبدأ تردد مجموعه در نظر گرفته مي‌شود.
محور چهارباغ به عنوان شاهراه اصلي مجموعه، مسير تردد تفكيك شده سواره و پياده در مجموعه است كه با اتصال دو ورودي مجموعه، قسمت جنوبي مجموعه (مراكز تجاري و اقامتي) را از قسمت شمالي (بخش نمايشگاهي و خدماتي) جدا كرده و در مركز ثقل خود با يك ميدانگاهي بزرگ، ورود به بخش نمايشگاهي را تعريف مي‌كند. اين محور با برخورداري از فضاي سبز و آب‌نماهاي ويژه، ضمن ايجاد يك جلوه بصري زيبا در سايت مجموعه، مسير اصلي توزيع جمعيت در پروژه است و استخوان‌بندي هندسي مجموعه محسوب مي‌شود.
محور گودال باغچه نيز به عنوان يك مسير فرعي تردد، بازديدكنندگان را درون بخش نمايشگاهي هدايت مي‌كند و با اتصال به دو ورودي فرعي شرقي و غربي، امكان جابه‌جايي افراد را بين بخش‌هاي اصلي نمايشگاه (سالن‌ها) فراهم مي‌كند.
اين مسير نيز داراي جلوه‌هاي بديع باغسازي ايراني بوده و فضايي دلپذير را در قلب نمايشگاه به‌ وجود مي‌آورد.
اغلب فضاي تردد عابران پياده در كل مجموعه و به‌ويژه در محور چهارباغ و گودال باغچه از داخل رواق‌هايي است كه با سازه‌اي نسبتاً سبك، مسير پياده را مشخص كرده است و عبور و مرور عابران را تسهيل مي‌كند. به دليل بزرگي مجموعه و مسيرهاي طولاني پياده، اين رواق‌ها امكان تردد آسان افراد پياده را فراهم مي‌كنند.
ميدان‌گاهي اصلي مجموعه كه در محور چهارباغ قرار دارد از يك سو به ورودي نمايشگاه و از سوي ديگر به مسجد ختم مي‌شود. مسجد، مجموعه با هويتي مستقل در نقطه عطف پروژه قرار دارد و دسترسي به آن براي همگان آسان خواهد بود.
ساختمان‌هاي خدماتي و تاسيساتي نيز به عنوان تامين‌كننده نياز نمايشگاه در بخش‌هاي خدمات جنبي و تاسيساتي مجموعه در مساحتي بالغ بر 50 هزار متر مربع طراحي و ساخته مي‌شوند كه شامل موتورخانه‌هاي اصلي و فرعي، پست‌هاي برق، ايستگاه تقليل فشار گاز، منابع آب، تصفيه‌خانه فاضلاب و همچنين خدماتي شامل گمرك، انبارها، ساختمان‌هاي مديريت و حراست، آتش‌نشاني، مهدكودك و مركز اورژانس است كه كاربري پروژه را تكميل مي‌كند. اين ساختمان‌ها در دو محدوده مشخص و به صورت خطي در سايت جانمايي شده‌اند.
بيست و نهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران با شعار «فردا براي خواندن دير است...» از 15 تا 25 ارديبهشت در مجموعه نمايشگاهي شهرآفتاب برگزار مي شود. مجموعه شهر آفتاب در اتوبان خليج فارس (عوارضي اتوبان تهران - قم) ، روبه روي حرم مطهر امام خميني (ره) قرار دارد.
کد N1237961

وبگردی