آفتاب
محققان هشدار دادند:

تغييرات آب و هوايي و چشم انداز افزايش بيماري كليوي

تغييرات آب و هوايي و چشم انداز افزايش بيماري كليوي

تهران-ايرنا- محققان در گزارشي اعلام كردند كه با توجه به آسيب حاصل از افزايش دما و عوارض تنش گرمايي براي كليه ها، تغييرات آب و هوايي ابتلا به بيماري مزمن كليه را در سراسر جهان افزايش خواهد داد.

به گزارش روز شنبه گروه علمي ايرنا از خبرگزاري يونايتدپرس، محققان با تجزيه و تحليل داده هاي جهاني دريافتند كه ميزان ابتلا به بيماري مزمن كليه ناشي از تنش گرمايي، در مناطق روستايي واقع در مناطق گرم رو به افزايش است.
به گفته نويسندگان اين مطالعه، خطر ابتلا به بيماري مزمن كليه ناشي از تنش گرمايي، به خاطر گرم شدن جهاني هوا و افزايش موج گرماي شديد، افزايش يافته است و برخي از گروه هاي جوامع همچون كشاورزان در معرض بيشترين ميزان خطر ابتلا به اين بيماري قرار دارند.
محققان همچنين متذكر شدند كه كاهش فزاينده ميزان بارش ها در همه گيري رو به افزايش نفروپاتي (بيماري كليه) ناشي از تنش گرمايي ارتباط دارد.
يافته هاي اين مطالعه در شماره آتي مجله Clinical Journal of the American Society of Nephrology منتشر خواهد شد.
دكتر ريچارد جانسون از دانشكده پزشكي دانشگاه كلرادو گفت: ما توانستيم افزايش بيماري مزمن كليه در مناطق مختلف را به يك مكانيزم زيربنايي -- تنش گرمايي و كم شدن آب بدن -- و به آب و هوا ارتباط دهيم.
وي افزود: نوعي جديد از بيماري كليه وجود دارد كه در مناطق گرم جهان در حال بروز است و با دما و آب و هوا ارتباط دارد و احتمالا يكي از نخستين همه گيري هاي ناشي از گرمايش زمين است.
محققان دولت ها و دانشمندان را به همكاري با يكديگر فراخواندند تا ضمن دسترسي به اطلاعات بيشتر در اين زمينه، بتوانند اقدام مقتضي به عمل آورند.

**تنش گرمايي چيست
دماي معمولي بدن بين 36 تا 38 است و زماني كه از اين حد بالاتر رود، بدن با آزاد كردن مقداري گرما واكنش نشان مي دهد. اما اگر گرماي وارد شده به بدن بيشتر از حدي باشد كه بدن بتواند با دفع گرما، دماي خود را كاهش دهد، بدن شروع به گرم شدن مي كند و شخص به تنش يا استرس گرمايي نزديك مي گردد. مشكلاتي را كه از طريق گرما، سلامتي را دچار اختلال مي كنند، بيماري هاي ناشي از گرما مي گويند. اين بيماري ها عمدتا زماني اتفاق مي افتند كه فرد مشغول انجام كار فيزيكي سنگين در محيط گرم و مرطوب است كه در اين صورت مقدار زيادي آب همراه با نمك از بدن دفع مي شود. به واقع، گرما از دو طريق به بدن راه مي يابد: در حين كار، گرما ايجاد مي شود و جذب از طريق محيط صورت مي گيرد.
براين اساس، براي جلوگيري از استرس گرمايي، لازم است همگان و به طور خاص افراد آسيب پذير، منابع ايجاد گرما در بدن و راه هاي دفع حرارت اضافي از بدن را بشناسند.
علمي**2038**2017
کد N1237234

وبگردی