آفتاب

نيو استريت تايمز: نسيم تغيير در عربستان سعودي

نيو استريت تايمز: نسيم تغيير در عربستان سعودي

كوالالامپور – ايرنا – يك تحليلگر مالزيايي با اشاره به برخي تغييرات در حال شكل گيري درعربستان سعودي كه ارمغان قشر تحصيلكرده اين كشور در دانشگاه هاي خارجي است، اظهار اميدواري كرد اين تغييرات در جهان اسلام طنين انداز شود.

به گزارش ايرنا، 'محمد شريف محمد كاظم' روز جمعه در مقاله اي با عنوان 'نسيم تغيير در عربستان سعودي' در روزنامه 'نيو استريت تايمز' به ارتباط تغيير در عربستان و ارتباط آن با مالزي پرداخت و نوشت: يك خبر در مورد حمله مقامات مذهبي مالزي براي اجراي يك فتواي دولتي مرتبط با گناه شخصي و اخلاقي منتشر شده است. مقامات مذهبي با حمله به يك مراسم گردآوري حمايت مالي، آن را مسابقه زيبايي عنوان كردند و حضور مسلمانان و برگزار آن را غيرقانوني خواندند.
وي نوشت: چنين حملاتي كه توسط مقامات مذهبي مالزي انجام مي شود، مشابه برخي از حملاتي است كه توسط پليس اخلاق عربستان با كمك نيروي هاي پليس با هدف دستگيري و بازداشت انجام مي شود.
اين فرد مالزيايي به نقل از يك گزارش خبري 'رويترز' نوشت: عربستان سعودي دستور داده است پليس اخلاق اين كشور ديگر مجاز به دستگيري افراد در ارتباط با گناه فردي نيست. در مقابل، آنها ملزم به رفتار نرم تر در مقابل قانون شكنان هستند.
به اعتقاد وي، اين يك عامل مهم در عربستان سعودي است كه نشان مي دهد نسيم تغيير در سراسر اين سرزمين، به ويژه در بين جوانان، مردان و زنان تحصيلكرده در حال وزش است.
'بسياري از اين افراد، تحصيلكرده دانشگاه هاي غربي، فرزندان نخبگان و طبقه حاكم بر اين كشور هستند كه ايده هاي اصلاح طلبي خود را به ويژه از طريق رسانه اي اجتماعي به گفتمان عمومي تبديل كرده اند.'
نويسنده مالزيايي در مقاله خود آورده است: به تازگي عربستان سعودي اعلام كرد اصلاحات اقتصادي اصلي را براساس چشم انداز 2030 در نظر دارد و هدف آن آزادسازي اقتصاد و كاهش وابستگي به نفت كاهش است.
به نوشته وي، تحليلگران بر اين باورند اين طرح اقتصادي محقق شدني است و بخش خصوصي و به ويژه سرمايه گذاران خارجي براي مشاركت در اقتصاد نيازمند تغييرات سياسي و اجتماعي، آزادي هاي بيشتر به ويژه براي زنان و حق مخالفت و نمايندگي مردم هستند.
در مقاله نيو استريت تايمز آمده است: به نظر مي رسد عربستان سعودي در جهت يك جامعه آزادتر در حال حركت است كه در آن تحمل ديدگاه هاي مذهبي، سياسي و اجتماعي متفاوت نيز امكان پذير باشد. همچنين اين امكان وجود دارد كه به جاي تفسير سني محافظه كارانه و سفت و سخت از قرآن و حديث، علماي سعودي با هدف انعطاف پذيري قوانين مذهبي براي حركت براساس زمان از دليل و عقل كه توسط علماي مترقي پيشنهاد شده است، استفاده كنند.
'محمدشريف محمد كاظم' نويسنده اين مقاله اظهاراميداري كرد كه عربستان سعودي بتواند به مسائل اقتصادي و انتظارات نسل جديد اين كشور رسيدگي كند.
وي همچنين اظهار اميدواري كرد برنامه تحول اقتصادي عربستان سعودي، با اصلاحات سياسي و اجتماعي اين كشور همراه شود.
نويسنده مالزيايي در پايان نوشت: 'در صورتي كه اين اتفاق رخ دهد، گرايش ليبرال نشات گرفته از مركز معنوي اسلام در سراسر جهان اسلام طنين انداز مي شود. سپس، ما نيز ممكن است شاهد تغييراتي در روشي كه مذهب براي تعيين سبك زندگي و استانداردهاي اخلاقي و همچنين قوانين شريعت و فتوا در مالزي استفاده مي كند، باشيم'.
آساق**241**1611
کد N1235901

وبگردی