آفتاب

ديپلمات سابق آمريكا: جبهه النصره عنصري كليدي واشنگتن براي توطئه سرنگوني اسد است

ديپلمات سابق آمريكا: جبهه النصره عنصري كليدي واشنگتن براي توطئه سرنگوني اسد است

تهران - ايرنا - ديپلمات سابق آمريكا گفته هاي سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه در مورد حفاظت و حمايت مذاكره كنندگان آمريكايي از گروه افراطي جبهه النصره را تاييد كرد و گفت: جبهه النصره عنصري كليدي واشنگتن براي توطئه سرنگوني اسد است.

به گزارش روز پنجشنبه خبرگزاري اسپوتنيك روسيه، جيم جاتراس مشاور سابق سياست خارجي سناتورهاي جمهوريخواه در كنگره آمريكا گفت: جاي تعجب نيست كه آمريكا از اين گروه در مذاكرات آتش بس در حلب حمايت كرد.
سرگئي لاوروف در مصاحبه با اسپوتنيك اظهار كرده بود كه آمريكا در مذاكرات آتش بس حلب تلاش مي كرد تا جبهه النصره نيز شامل توافق آتش بس جديد شود، اما دولت روسيه اصرار بر حذف گروه هاي افراطي در توافق نامه جديد داشت.
جاتراس اظهار كرد: باراك اوباما، رئيس جمهوري آمريكا نيز به طور مداوم از جنبش هاي اسلام گرا حمايت كرده بود.
وي ادعا كرد: واقعيت اين است كه دولت اوباما به رغم اينكه گروه هاي افراطي را دشمنان مرگبار آمريكا عنوان مي كند، اما همواره از آنها به نحوي حمايت كرده است.
وي افزود: اوباما مصمم به سرنگوني بشار اسد رئيس جمهوري سوريه است.
جاتراس خاطرنشان كرد: با وجود تمام بحث ها، اين واقعيت وجود دارد كه دولت سوريه به رهبري بشار اسد براي بقا تلاش مي كند، اما اوباما و اطرافيان وي هنوز اميدوارند تا 'خرگوشي از كلاه سحرآميز بيرون آيد' و روسيه با رفتن اسد موافقت كند.
وي گفت: سياسيون آمريكايي قادر به تشخيص اين موضوع نيستند كه حذف اسد از قدرت، راه را براي هرج و مرج بيشتر در سوريه و قدرت گرفتن داعش باز مي كند.
آنها بر اين عقيده اند كه اسد عامل اصلي بي ثباتي و افراطي گري در سوريه است و رفتن وي به برقراري حكومت دمكراتيك خواهد انجاميد و با اينكه ناتو در ليبي شكست خورد اما، اوباما و هيلاري كلينتون هنوز به طور شگفت آوري از آن به عنوان يك پيروزي ياد مي كنند.
جاتراس خاطرنشان كرد: برخي از چهره‌هاي برجسته آمريكا از جمله ژنرال ديويد پترئوس بازنشسته ارتش و فرمانده سابق آمريكا در عراق، آشكارا خواستار همكاري آمريكا با برخي از عناصر القاعده بودند.
وي گفت: فرض واشنگتن كه عمدتا ناشي از نفوذ عربستان، تركيه و كشورهاي حوزه خليج فارس است بر اين بود كه جنگ در سوريه يك درگيري فرقه اي است كه در پايان مي بايست به ايجاد يك دولت سني مي انجاميد.
آساق**3077**1144
کد N1235034

وبگردی