آفتاب
گشايش كنگره بين المللي هماپاتولوژي در شيراز؛

شيراز گزينه شهر آرام

شيراز گزينه شهر آرام

شيراز - ايرنا - مختصصان شركت كننده در كنگره بين المللي علمي هماپاتولوژي كه در شيراز گشايش يافته، قرار است موضوع انتخاب شيراز به عنوان «شهر آرام» را بررسي كنند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، مديرگروه اخلاق پزشكي دانشگاه علوم پزشكي شيراز و رئيس كنگره هماتوپاتولوژي شامگاه چهارشنبه در اين كنگره بيان داشت: همزمان با شروع دوره فوق تخصصي هماتوپاتولوژي، كنگره هماتوپاتولوژي براي نخستين بار در ايران و در شيراز برگزار شده است.
سيد ضياء الدين تابعي با بيان اينكه اين كنگره در زمينه پاتولوژي بيماران خون است، گفت: به طور كلي با تشخيص پاتولوژي در هر بيماري، به تشخيص آن رسيده ايم و مي توانيم درمان را آغاز كنيم.
وي افزود: نخستين گام هر بيماري تشخيص آن است و متخصصان باليني تنها بيمار را معاينه مي كنند و تشخيص قطعي بيماري از سوي پاتولوژيست انجام مي شود.
تابعي اضافه كرد: در بعضي از زمينه ها تشخيص پاتولوژي كمك بسياري به درمان بيماري مي كند، دسترسي پاتولوژيست ها به خون و دستگاه هاي خوني نسبت به متخصصان آسان تر است و مطالعات عميقي روي ژن سلول ها انجام مي شود.
وي افزود: محورهاي كنگره شامل تشخيص هاي ساده هماتوپاتولوژي، استفاده از تكنيك هاي جديد و عمقي تر در درمان بيماري ها است.
تابعي گفت: در شيراز، پاتولوژي اختصاصي خون راه اندازي شده است و اين كنگره در راستاي شناخت افراد از تكنيك هاي تشخيص بيماري برگزار مي شود.
دانشيار بخش پاتولوژي دانشگاه علوم پزشكي شيراز و دبير علمي كنگره ملي هماتوپاتولوژي نيز گفت: نخستين كنگره هماتوپاتولوژي با هدف معرفي رشته هماتوپاتولوژي و با تاكيد بر بعضي از سرطان ها و طب انتقال خون، در دانشگاه علوم شيراز برگزار شده است .
احمد منبتي افزود: اين كنگره همزمان با آغاز دوره فوق تخصصي هماتوپاتولوژي براي نخستين بار در ايران و در شيراز در حال انجام است و نخستين دانشجوي اين رشته از سال تحصيلي آينده، براي آموزش وارد بخش پاتولوژي دانشگاه علوم پزشكي شيراز مي شود.
وي ادامه داد: در اين كنگره سخنراناني از دانشگاه هاي معتبر آمريكا كه از افراد برجسته بين المللي در اين رشته هستند و مهماناني از شهرهاي مختلف كشور و سازمان انتقال خون ايران حضور دارند و جديدترين مطالب علمي را به حاضران ارايه مي كنند.
منبتي با بيان اينكه هدف از برپايي اين كنگره، ارايه آخرين دستاوردهاي علمي در زمينه تشخيص بيماري هاي سرطاني و طب انتقال خون براي آشنايي با تكنيك هاي تشخيصي روز دنيا است، اضافه كرد: با اين آگاهي بخشي، سطح نيازمندي ها براي توسعه اين دانش در شيراز، ارزيابي شده و نسبت به راه اندازي آن ها، اقدام مي شود.
مدير علمي كنگره هماتوپاتولوژي ادامه داد: در اين همايش همچنين سعي داريم موزه بخش پاتولوژي دانشگاه را معرفي كنيم، اين موزه قدمت 40 ساله دارد و در ايران بي نظير است، نمونه هاي بسيار خوب و آموزنده اي در اين موزه وجود دارد و از همه همكاران براي بازديد از اين موزه دعوت مي كنيم و از مسئولان دانشگاه مي خواهيم مانند گذشته در توسعه و ارتقاي اين موزه به ما كمك كنند.
منبتي گفت: با توجه به برگزاري اين كنگره در شيراز، خارج از موضوع كنگره مفهوم جديدي با عنوان «شهر آرام» را بررسي و معرفي مي كنيم.
وي ادامه داد: منظور از شهر آرام شهري است كه افراد آن به جاي فست فود از غذاهاي سنتي و محلي كه آرام آرام پخته مي شود استفاده مي كنند، غذاهاي سنتي و غذاهاي سالم را جايگزين فست فودها مي كنند، به جاي استفاده از ماشين براي رسيدن به محل كار پياده روي مي كنند.
به گفته وي در شهر آرام ، سعي مي كنند از وسايل نقليه عمومي استفاده كنند، از دوچرخه استفاده مي كنند، براي رسيدن به مقصد عجله نمي كنند و در واقع افراد آرامش دارند، ورزش مي كنند، بيشتر به شهر خدمت مي كنند و منافع شهري را مهم تر از منافع شخصي مي دانند.
مدير علمي كنگره هماتوپاتولوژي اضافه كرد: اين موضوع براي نخستين بار است كه مطرح مي شود و با توجه به شهرت شيراز به آرام بودن در بين ساير شهرهاي ايران، شيراز گزينه مناسبي براي كسب اين عنوان است و اميدواريم روزي سيستم شهرسازي و خيابان هاي ما به سمتي برود كه شاهد پياده روي بيشتر، دوچرخه سواري بيشتر و استفاده بيشتر از وسايل نقليه عمومي در آن باشيم.
كنگره دو روزه هماتوپاتولوژي به مدت سه روز ادامه دارد.
6113/ 5054/2025
کد N1235024

وبگردی