آفتاب

پايانه جديد مرزي پلدشت در مرز ايران با جمهوري آذربايجان افتتاح شد

پايانه جديد مرزي پلدشت در مرز ايران با جمهوري آذربايجان افتتاح شد

باكو – ايرنا – پايانه جديد مرزي پلدشت در مرز جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان روز چهارشنبه و مقارن با عيد مبعث حضرت اكرم (ص) طي مراسمي افتتاح شد .

به گزارش ايرنا به نقل از سركنسولگري كشورمان در نخجوان، اين مراسم با حضور قربانعلي سعادت استاندار آذربايجان غربي، واصف طالب اف رئيس مجلس عالي جمهوري خود مختار نخجوان، داود كشاورزيان معاون وزير راه و شهر سازي و رئيس راهداري و حمل و نقل جاده اي، محسن پاك آئين سفير جمهوري اسلامي ايران در باكو، منصور آيرم سركنسول كشورمان در نخجوان، حسين قاسمي سركنسول ايران در ارزروم، نيهات ارشن سركنسول تركيه در نخجوان و جمعي از مقامات و مسئولين استان برگزار شد .
علي اكبريان مديركل پايانه هاي استان آذربايجان غربي در اين مراسم گزارشي از روند احداث اين پايانه ارائه كرد و سپس حسين فروزان مدير عامل منطقه آزاد تجاري و صنعتي ماكو بر اهميت اين پايانه در توسعه همكاريهاي تجاري با همسايگان و به ويژه جمهوري آذربايجان و جمهوري خود مختار نخجوان تاكيد كرد.
واصف طالب اف رئيس مجلس عالي جمهوري خود مختار نخجوان كه در راس يك هيات عاليرتبه سياسي، گمركي و مرزي در اين مراسم شركت كرده بود طي سخناني مناسبات دوستانه ايران و جمهوري آذربايجان و روابط ديرينه و صميمي استان آذربايجان غربي و جمهوري خود مختار نخجوان را مورد اشاره قرار داد و با تبريك افتتاح اين پايانه به مسئولين استان، نسبت به نقش مهم آن در توسعه روابط في مابين تاكيد كرد.
محسن پاك آئين سفير ايران در باكو نيز با اشاره به روند رو به افزايش روابط ايران و جمهوري آذربايجان و مناسبات دوستانه دو كشور گفت: در زمينه همكاريهاي ترانزيتي و حوزه حمل و نقل نيز اقدامات خوبي انجام شده است كه مي تواند موجب توسعه همكاريهاي ترانزيتي دو كشور در آينده شود .
وي افزود: طي هفته گذشته عمليات احداث خط راه آهن رشت – آستارا با تامين مالي جمهوري آذربايجان آغاز شده و با افتتاح پايانه جديد مرزي پلدشت نيز ظرفيت هاي همكاري دو كشور افزايش خواهد يافت.
سفير كشورمان همچنين به توافقات صورت گرفته با جمهوري آذربايجان جهت ارائه تسهيلات ويزائي طي چند ماه آينده اشاره كرد و گفت اين مهم نيز تاثير زيادي در توسعه همكاريهاي اقتصادي و تجاري بين دو كشور خواهد داشت.
داود كشاورزيان معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي نيز با اشاره به فضاي روابط بين المللي پس از برجام گفت، هم اكنون راه براي گسترش روابط ايران با ساير كشورها دنيا فراهم شده و جمهوري اسلامي ايران اهميت ويژه اي براي همسايگان و به خصوص جمهوري آذربايجان و جمهوري خود مختار نخجوان قايل است و اميدواريم با تسهيل رژيم رواديد از سوي كشور دوست جمهوري آذربايجان زمينه هاي بيشتري براي استفاده از ظرفيتهاي ايجاد شده در اين پايانه براي توسعه روابط بين دو كشور فراهم شود.
قربانعلي سعادت استاندار آذربايجان غربي نيز ضمن اشاره به مناسبات دوستانه ايران و جمهوري آذربايجان گفت: از همان سالهاي فروپاشي شوروي بدليل وجود قرابتهاي خويشاوندي و اشتراكات تاريخي بين مردم دو سوي رود ارس و در دوران مرحوم حيدر علي اف رهبر فقيد جمهوري آذربايجان مناسبات دوستانه و صميمانه اي بين ايران و جمهوري آذربايجان و جمهوري خود مختار نخجوان شكل گرفته كه تا كنون نيز توسط الهام علي اف و واصف طالب اف ادامه پيدا كرده است.
وي ضمن تشكر از مسئولين كشور براي مساعدت در احداث پايانه جديد پلدشت گفت: اميدواريم با تسهيلات ايجاد شده در پايانه جديد شاهد گسترش هر چه بيشتر روابط اقتصادي و تجاري استان آذربايجان غربي با همسايگان در آينده باشيم.
گفتني است عمليات اجرايي فاز اول پايانه مرزي شهرستان پلدشت از نيمه دوم سال 91 در زميني به مساحت بيش از 18 هكتار شروع شده و اجراي اين طرح با صرف افزون بر 250 ميليارد ريال اعتبار به پايان رسيده است.
خاورم ** 337**1144
کد N1234735

وبگردی