آفتاب

ناتو باید در عملیات ضد داعش شرکت کند

ناتو باید در عملیات ضد داعش شرکت کند

ایلنا: آمریکا درصدد آن است که ناتو را به ائتلاف ضد داعش کشانده و با ارسال هواپیماهای « آواکس» حملات هوایی علیه این گروه تروریستی را تجهیز کند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری اشپیگل، دیپلمات‌های آمریکا، مقام‌های ناتو را برای ارسال هواپیماهای مجهز به سیستم کنترل و هشدار زودهنگام هوابرد موسوم به «آواکس» تحت فشار قرار داده‌اند. آمریکا می‌خواهد این تجهیزات را در آخرین تلاش برای حفظ امنیت بیشتر اتحاد ضد داعش به عراق و سوریه ارسال کند. اما حمایت پیمان آتلانتیک شمالی از این اقدام محدود و ناچیز است.

هواپیماهای آواکس می‌تواند به عنوان «مرکز فرماندهی و عملیات هماهنگی حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا» به کار گرفته شود.

 ناتو باید از استقرار سربازان آلمانی که یک سوم خدمه آواکس را تشکیل می‌دهند، حمایت کرده و در این کمپین شرکت نماید.

گرچه بسیاری از دولت‌های عضو ناتو در عملیات هوایی به رهبری آمریکا برای مبارزه با داعش مشارکت کرده‌اند اما ناتو مستقیماً در اقدامات ضد داعش شرکت نداشته است. واشنگتن درصدد تغییر این شرایط است.

به گزارش اشپیگل «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا گفت که موضوع مشارکت بیشتر ناتو در طول سفر «جنز استولتنبرگ» دبیر کل این پیمان به آمریکا مطرح شده است.

اوباما هفته گذشته درطول سفر خود به آلمان خاطرنشان کرده بود که پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در راه اقدامات ضد داعش گام برداشته است. «کشورهای اروپایی نقش بسیار مهمی در مبارزه علیه داعش دارند. بنابراین اروپا و ناتو می‌توانند اقدامات موثرتری نیز انجام دهند»

رئیس جمهوری امریکا در‌‌ همان سخنرانی اعلام کرد که قصد دارد نیروهای عملیات ویژه بیشتری را به سوریه اعزام کند.

کد N1234277

وبگردی