آفتاب
نماينده برنامه اسكان بشر سازمان ملل متحد ايران:

بهبود وضعيت سكونتگاه هاي غير رسمي نيازمند برنامه ريزي و مشاركت همگاني است

بهبود وضعيت سكونتگاه هاي غير رسمي نيازمند برنامه ريزي و مشاركت همگاني است

سنندج- ايرنا- نماينده برنامه اسكان بشر سازمان ملل متحد در ايران با بيان اينكه امروزه طيف وسيعي از جامعه در سكونتگاه هاي غير رسمي زندگي مي كنند گفت: بهبود وضعيت اين سكونتگاه ها نيازمند برنامه ريزي و مشاركت همگاني است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، سيامك مقدم روز چهارشنبه در همايش بين المللي سكونتگاه هاي فقير نشين شهري به سوي بهسازي و بازآفريني پايدار در سنندج گفت: جوامع مختلف در جهان با افزايش شهر نشيني روبرو هستند و اين روند همچنان ادامه خواهد داشت.
وي افزود: در سال 1996 ميلادي حدود 750 ميليون نفر در سكونتگاه هاي فقير نشين در سراسر جهان زندگي مي كردند و اين عدد امروز به يك ميليارد نفر رسيده است.
او گفت: در صورتي كه سياست هاي پيشگيرانه در دستور كار قرار نگيرد انتظار مي رود اين رقم تا سال 2050 سه برابر شود و همراه با افزايش فقر شهري، كمبود خدمات و مسكن مناسب، سياست ها و رويكردهاي ناكارآمد و نامناسب شهري تعداد زيادي از ساكنان نقاط مختلف دنيا ، گزينه هاي محدودي جهت زندگي در مكاني غير از سكونتگاه هاي فقير نشين دارند.
نماينده برنامه اسكان بشر سازمان ملل متحد ايران اظهار كرد: اين سكونتگاه ها به دليل طيف وسيعي از عوامل مرتبط به هم مانند رشد جمعيت، مهاجرت روستاييان به شهرها، فقر، كمبود خدمات پايه، دسترسي محدود به بازارهاي مالي، زمين و مالكيت ايجاد مي شوند.
وي ادامه داد: ساكنان سكونتگاه هاي غير رسمي به وي‍‍‍ژه در محلات فقير نشين از محروميت هاي فضايي، اجتماعي و اقتصادي در مقايسه با فرصت ها و مزاياي موجود در ديگر مناطق شهري رنج مي برند و همواره تبعيض و محروميت شديدي را تجربه مي كنند.
مقدم افزود: بر اين اساس مساله سكونتگاه هاي غير رسمي توجه بسياري از متخصصان و سياستگذاران را به خود جلب كرده است و برنامه هاي متفاوتي براي برخورد با اين مساله در سطح بين المللي بكار گرفته شده است.
به گفته وي اين امر نيازمند برنامه ريزي و مشاركت ميان دولت مركزي، نهادهاي محلي و شهرداري ها و نهادها و سازمان ها و كارشناسان بوده تا از اين طريق پاسخي در مقابله با موانع و مشكلات موجود در اين سكونتگاه ها بيابند و در اين راستا بايد از مشاركت عملي مردم نيز بهره برد.
نماينده برنامه اسكان بشر سازمان ملل متحد ايران در ادامه افزود: سازمان عمران و بهسازي بيش از گذشته براي بهبود سكونتگاه هاي غير رسمي اقدامات انجام داده و ما در صدد تقويت ظرفيت هاي نهادهاي محلي و منطقه اي در راستاي ارتقاي وضعيت سكونتگاه هاي فقير نشين هستيم.
وي اظهار كرد: سازمان ملل در سال گذشته آرمان هاي توسعه پايدار را به تصويب مجمع عمومي رساند و آرمان يازدهم آن به موضوع شهرها اختصاص يافته و به دنبال پايدار ساختن سكونتگاه هاي شهري است و دولت خود را موظف مي داند كه در اين راستا تلاش كند.
به گفته وي كشور ما هم پذيرفته است كه تعدادي از اين آرمان ها را تا سال 2030 به مرحله اجرا برساند.
همايش بين المللي 'سكونتگاه هاي فقيرنشين شهري به سوي بهسازي و بازآفريني پايدار' صبح امروز چهارشنبه با حضور 600 مهمان داخلي و نمايندگان 15 كشور در تالار مولوي دانشگاه كردستان در سنندج آغاز شد و دو روز ادامه دارد.
7348/1904
کد N1234176

وبگردی