آفتاب
رئیس سازمان دارالقرآن کریم:

توسعه قرآنی نیازمند مشارکت مردمی است/آفت وابستگی به بودجه دولتی

توسعه قرآنی نیازمند مشارکت مردمی است/آفت وابستگی به بودجه دولتی

اردبیل - رئیس سازمان دارالقرآن کریم تأکید دارد که توسعه قرآن و مفاهیم قرآنی نیازمند مشارکت مردم و تمامی نهادهای اجرایی است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی قره شیخلو ظهر سه‌شنبه در همایش تکریم از چهره‌های برتر مسابقات قرآنی اردبیل تصریح کرد: تا قبل از بعثت، پیامبر اسلام زندگی عادی در بین مردم عرب داشت و وی را به عنوان محمد امین می‌شناختند.

وی افزود: بعد از بعثت و تغییر زندگی  پیامبر، دشمنی و غضب‌ها آغاز شد و به همین دلیل اهمیت بعثت نیازمند مطالعه است.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم علت مبعوث شدن پیامبر را در سه وظیفه برای وی دانست و تأکید کرد: از جمله پیامبر موظف بود قرآن را به مردم تلاوت کند؛ چراکه نتیجه تلاوت مناسب قران افزایش باورهای دینی و اعتقادات دینی به سمت رشد و تعالی است.

قره شیخلو وظیفه دوم را پاک کردن و تزکیه مردم دانست و با بیان اینکه رستگاری در گرو تطهیر است، اضافه کرد: وظیفه سوم پیامبر و علت بعثت تعلیم کتاب و حکمت است.

وی با اشاره به اینکه معلم اول قرآن پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) است، ادامه داد: امروز افراد منتسب به قرآن و مربیان و حافظان مسئولیت سنگین و خطیری دارند.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم با تأکید به اینکه آموزش قرآن به شکلی که در جامعه متداول است در واقع آموزش مقدمات قرآن است، تصریح کرد: کار معلم قرآن همین سه وظیفه تزکیه، تلاوت و تعلیم است.

قره شیخلو معتقد است یک معلم قرآن باید توانمندی داشته باشد که مراجعه‌کنندگان را با اصول دین آشنا سازد و این در حالی است که بسیاری از ما، هنوز مفاهیم اولیه قرآن را به درستی نمی‌شناسیم.

وی تأکید کرد: امروز باید با همت مربیان تک‌تک شهروندان تلاش کنند خود را با مفاهیم قرآنی آشنا و مسلح سازند تا به آنچه جامعه به واقع به آن نیاز دارد دست یابند.

به گفته رئیس سازمان دارالقرآن کریم مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر به سبک زندگی تأکیددارند و جامعه امروز ما نیازمند قران و مفاهیم قرآنی است.

قره شیخلو تصریح کرد: دشمنان شب و روز برنامه‌ریزی می‌کنند تا جوانان را از دین و قرآن جدا کنند و لازم است با این تهدید و نفوذ مبارزه شود؛ چرا که اگر در یک جبهه قرار نگیریم دشمن از روزنه ما استفاده می‌کند.

وی با تأکید به اینکه آنچه همه نقشه دشمنان را خنثی می‌کند، پناه بردن به قرآن است، اضافه کرد: انس با قرآن برای انسان مصونیت آور است.

 رئیس سازمان دارالقرآن کریم معتقد است هر مربی و هر فردی به هر میزان از قرآن بهره ببرد به همان مقدار نیز می‌تواند روی اطرافیان تأثیر بگذارد و به آن ها آموزه‌های قرآن را انتقال دهد.

وی با بیان اینکه فکر ما باید قرآنی باشد، اضافه کرد: از جمله مأموریت‌های ثابت پیامبر انس با قرآن در شب بود و لازم به تأکید است که همه بزرگان دین مقید به خلوت با قرآن بوده و هستند.

وی به ضرورت استفاده از ظرفیت پیشکسوتان قرآنی اشاره کرد و متذکر شد: در خود استان اردبیل ظرفیت‌های ممتاز قرآنی به وفور مشاهده می‌شود.

قره شیخلو با تأکید به فعال‌سازی برنامه‌های قرآنی در مدارس اضافه کرد:  دشمن شبانه‌روز در مدارس برنامه‌ریزی دارد و ما تنها با آموزش یک مربی قرآن در آموزش‌وپرورش می‌توانیم آموزش ۲۰۰ دانش‌آموز را پیش‌بینی کنیم.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم خواستار مشارکت مردم در برنامه‌های قرآنی شد و تأکید کرد: به ویژه حضور خیرین در برنامه‌های قرآنی مورد تأکید است و از جمله آفت برنامه‌های قرآنی وابستگی به بودجه دولتی است.

وی با ذکر مثالی به عزاداری‌های امام حسین (ع) اشاره کرد که به دلیل خودجوش و مردمی بودن در سطح اعلا برگزار می‌شود و افزود: این در حالی است که در حوزه برنامه‌های قرآنی نیز مشارکت مردمی ضروری ست.

به گفته قره شیخلو در وضعیتی که مؤسسات آموزش زبان انگلیسی به وفور در کشور رشد داشته و با ترافیک مراجعه کننده مواجه است، در مؤسسات قرآنی این ترافیک مشاهده نمی‌شود و در برخی مواقع اولیات مسیر تربیت فرزندان را اشتباه طی می‌کنند.

وی با اشاره به شناسایی چهار هزار حافظ قرآن در کشور ادامه داد: هر کدام از این حافظان می‌توانند مراسم قرآنی برپا کنند و لازم است خیرین در این خصوص آن ها را موردحمایت قرار دهند تا به ویژه در ماه رمضان مراسم قرآنی برگزار شود.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم با تأکید به اینکه هر خانه‌ای می‌تواند به پایگاه آموزش قرآن تبدیل شود، اضافه کرد: علاوه بر این ۱۰۰ هزار هیئت مذهبی ظرفیت قابل‌توجهی برای برگزاری برنامه‌های قرآنی است.

وی با اشاره به استعدادهای قرآنی در استان اردبیل، متذکر شد: این استان قابلیت تبدیل شدن به قطب قرآنی را دارد و لازم است از ظرفیت‌های آن به شکل مطلوب استفاده شود.

 

کد N1232682

وبگردی