آفتاب

شهردارتهران: با دولتی كردن شهرداری ها، اداره شهر ازمردم گرفته می شود

شهردارتهران: با دولتی كردن شهرداری ها، اداره شهر ازمردم گرفته می شود

شهردار تهران با بيان اينكه در برنامه ششم مي خواهند شهرداري ها را از حالت خصوصي به دولتي تبديل كنند گفت: اين تصميم برخلاف آرمان امام (ره) و نظام جمهوري اسلامي است و نبايد اداره شهر از مردم گرفته شود.

به گزارش ايرنا محمدباقر قاليباف عصر دوشنبه در همايش شوراياران و مديران محلات شهر تهران كه با حضور علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در فرهنگسراي بهمن برگزار شد افزود: هدف برنامه ششم توسعه كه به مجلس شوراي اسلامي ارائه شده، اين است كه نظام شورايي در نهاد عمومي غيردولتي برچيده شود و شهرداري ها دولتي شوند.
وي با بيان اينكه دولت نمي تواند در اداره شهر نقش موثري داشته باشد ادامه داد: مشكلات حوزه شهري بايد توسط خود مردم حل و فصل شود و دولت نمي تواند در اين بخش تاثيرگذار باشد.
قاليباف تصريح كرد: اگر اين برنامه دولت به تصويب برسد، يعني تمامي تلاش ها، اقدامات و توان ملي و محلي، خرد جمعي و زحمت هايي كه كشيده شده به هدر مي رود و شهرداري ها دولتي و شوراها نيز كاملا تشريفاتي مي شوند كه اين به مصلحت نظام نيست و با نظرات امام (ره) نيز فاصله دارد.
شهردار تهران تاكيد كرد: نظر امام خميني (ره) اين بود كه دولت در هر كاري كه مردم مي توانند انجام دهند، ورود پيدا نكند، اما ما نه تنها كارهايي مثل اقتصاد، فرهنگ و مسايل اجتماعي را واگذار نمي كنيم بلكه به دنبال محدود كردن شوراها و نقش مردم و گسترش تصدي دولت هستيم.
قاليباف با بيان اينكه استفاده از توان ملي و محلي، مديريت يكپارچه و استفاده از نظرات مردم از اهداف مهم مديريت شهري است خاطرنشان كرد: حل مشكلات مردم نياز به روحيه، نفس گرم، تلاش جمعي و همفكري دارد و با پول نمي شود تمامي مشكلات مردم را حل كرد.
وي يادآور شد: سيستم تمركزگرايي در تمامي دولت ها به نحوي عمل مي كند كه نه تنها كارهاي مردم به خودشان واگذار نمي شود، بلكه نهادهاي عمومي غيردولتي را هم به شكلي دولتي مي كنيم كه اين اقدام به نفع كشور نيست.
قاليباف با بيان اينكه پيشرفت كشور در گرو تقسيم كار ملي و محلي است تصريح كرد: مديريت يكپارچه، خودكفايي و درآمدهاي پايدار در شهرداريها تحول اساسي و جدي را به وجود آورده و نبايد اين نظام مردمي از بين رود.

** دولت انتخابات شوراياري ها را قانوني دانست
شهردار پايتخت در ادامه با اشاره به اينكه برگزاري انتخابات شوراياري هاي محلات شهر تهران در سال 84 با مشكلاتي برگزار شد گفت: دولت و وزارت كشور وقت ، انتخابات شوراياري ها را قانوني نمي دانستند و با توجه به مشكلات زياد اين انتخابات برگزار شد.
وي تاكيد كرد: دولت فعلي انتخابات شوراياري ها را تصويب كرد و اين مصوبه سبب شد تا وزارت كشور انتخابات شوراياري ها را در سال 92 در كلانشهرها برگزار كرد.
قاليباف با بيان اينكه در حال حاضر شوراياري ها و مديريت شهري مناطق مختلف تهران به بلوغ فكري و كاري رسيده اند گفت: در ادامه اين موفقيت بين مديران و اعضاي هيات امنا محلات، شوراياريها و شهرداران نواحي و مناطق بايد انسجام و همدلي بيشتري ايجاد شود تا بتوانيم محلات مختلف شهر تهران را به بهترين نحو مديريت كنيم.
شهردار تهران كار شوراياري ها را در محلات مختلف شهر تهران از عبادت مهمتر دانست و افزود: اجر كساني كه براي رضاي خدا و بدون هيچ حقوق و مزايايي مشكلات مردم محلات را رفع مي كنند در نزد خداوند محفوظ مي ماند و براي خدا كار كردن از پاداش و ثواب ويژه اي برخوردار است.
وي خاطرنشان كرد: امروز تهران شهري پويا، زنده، مديريت شده و با برنامه است و با افتخار اعلام مي كنم كه شهرداري تهران يكي از معدود سازمانهاي دولتي و غيردولتي كشور است كه بر مدار برنامه و قانون اداره مي شود.
وي به تمامي شهرداران مناطق و اعضاي شوراياري ها تاكيد كرد: اولويت كاري خود را براي رسيدگي به مناطق كم برخوردار بگذارند و به مشكلات افراد نيازمند بيشتر توجه كنند.
همايش شوراياران و مديران محلات شهر تهران عصر امروز (دوشنبه) با حضور علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي، محمد باقر قاليباف شهردار تهران، مهدي چمران رئيس ، مرتضي طلايي نايب رئيس و جمعي از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران، شهرداران مناطق و جمع كثيري از اعضاي شوراياري هاي محلات مختلف پايتخت در مركز همايش هاي شهيد آويني در فرهنگسراي بهمن برگزار شد.
کد N1231757

وبگردی