آفتاب
معاون حقوقي رئيس جمهوري:

ثبت آثار و مفاخر ايراني-اسلامي در يونسكو ضروري است

ثبت آثار و مفاخر ايراني-اسلامي در يونسكو ضروري است

تهران- ايرنا- معاون حقوقي رئيس جمهوري با اشاره به اينكه اخيرا برخي كشورها از يونسكو در خواست داشته اند كه آثار و مفاخر ايراني از جمله نوروز، مولوي و نقوش فرش را به نام كشور خود ثبت كنند، گفت: ضروري است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حفظ و ثبت اين آثار در يونسكو تلاش كند.

به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، الهام امين زاده عصر دوشنبه در آيين اختتاميه ششمين همايش ملي مالكيت ادبي، هنري و حقوق مرتبط اظهار داشت: اين همايش بسيار مهمي است زيرا درباره حفاظت و حمايت از انديشه ها و خلاقيت هاي ايراني و بشري است و لازم است از آنها حفاظت و حمايت كنيم.
وي افزود: در همه حوزه هاي مختلف از جمله سياسي، اجتماعي و اقتصادي تلاش هاي فكري بسياري در حال شكل گرفتن است كه افراد حقيقي و حقوقي صاحبان آن هستند و در نهايت بايد به دنبال امنيت توليدات صاحبان اين آثار باشيم.
امين زاده گفت: بدون حمايت از آثار پديدآورندگان توليدات فرهنگي و هنري جريان سرمايه گذاري داخلي و خارجي اتفاق نمي افتد و عناصر مهم توسعه اقتصادي كه بناي اقتصاد مقاومتي هستند، شكل نمي گيرد.
معاون حقوقي رئيس جمهوري ادامه داد: كشور ما با وايپو (سازمان جهاني مالكيت معنوي) و با كارشناسان و مسوولان بين المللي در اين حوزه همكاري و هم افزايي هاي خوبي داشته است.
وي با تاكيد بر ضرورت ايجاد رشته هاي دانشگاهي در حقوق مالكيت معنوي گفت: دوره هاي عالي تخصص در رشته هاي جديد حقوق مالكيت معنوي ضروري است و پيوست توجيهي براي ايجاد اين رشته ها از سوي متخصصان امر بايد ارائه شود.
معاون حقوقي رئيس جمهوري افزود: ما امروز علاوه بر محصولات قبلي خود دانش هاي سنتي و نو و هسته اي داريم كه اطلاعات آنها در فضاي مجازي وجود دارد بنابراين توليد و نگهداري آن ضروري است و بايد مبادرت به لوايح اين قوانين حمايتي داشت.
وي ادامه داد: ما امروزه نقوش فرش و محصولات داروهاي گياهي بسياري داريم كه نه تنها از نظر فرهنگي و جهاني براي ايران ارزش دارد كه از نظر توليد كار و در جهت سياست هاي اقتصاد مقاومتي نيز نقش تاثيرگذاري دارد.
امين زاده گفت: بايد از هويت و دستاوردهاي ملي خود محافظت كنيم و از جعل برندهاي ايراني و كپي آنها جلوگيري كنيم.
ششمين همايش ملي مالكيت ادبي، هنري و حقوق مرتبط روز دوشنبه ١٣ ارديبهشت ماه (امروز) با حضور علي جنتي و مصطفي پورمحمدي وزراي فرهنگ و ارشاد اسلامي و دادگستري در محل كتابخانه ملي گشايش يافت و با برگزاري چهار نشست علمي به كار خود پايان داد.
فراهنگ**1355**9246**1569
کد N1231521

وبگردی