آفتاب

فروش عینک طبی و آفتابی در مطب چشم‌ پزشکان ممنوع است

فروش عینک طبی و آفتابی در مطب چشم‌ پزشکان ممنوع است

حمید ثابت قدم گفت: مهم‌ترین دلیل فروش عینک در چشم‌ پزشکی‌ها جذب منافع مادی بیشتر با استفاده از اعتماد بیمار است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در نشست خبری اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان عینک تهران، هیات رئیسه از فروش عینک‌های طبی و آفتابی در مطب پزشکان و کلینیک‌های درمانی اعتراض کرد.

حمید ثابت‌قدم اظهار داشت: مهم‌ترین دلیل فروش عینک در چشم‌ پزشکی‌ها جذب منافع مادی بیشتر  با استفاده از اعتماد بیمار  است. این موضوع از این جهت مهم است که هم تجویز را تحت تاثیر منفعت خود قرار می‌دهد و هم موضوع نظارت و لزوم تجویز عینک را زیر سوال می‌برد.

وی ادامه داد: در سال 74 به  واسطه شکایت اتحادیه، هیات عمومی دیوان عدالت رای‌ خود مبنی بر ممنوعیت قانونی چشم‌ پزشکان برای عینک‌‌سازی در مطب‌ها را صادر کرده که در این صورت ما می‌توانیم از این ظرفیت قانون استفاده کنیم. اما تا به امروز آن را اجرا نکرده‌ایم و امیدوار بودیم که وزارت بهداشت به عنوان متولی قانونی و یا سازمان نظام پزشکی با این تخلف برخورد کنند که متاسفانه تا به امروز هیچکدام از این دو نهاد قانونی این کار را انجام نداده‌اند.

ثابت قدم تصریح کرد: در اینگونه مراکز ما هیچگونه نظارتی از لحاظ قیمت و اصالت کالا نداریم که همین امر سبب شده تخلفات زیادی صورت بگیرد.

وی با اشاره به تعرفه عینک گفت: سال گذشته تعرفه عینک آفتابی 32 درصد  و عینک طبی 20 درصد بود که با پیگیری‌های این اتحادیه این رقم به 20 و 4 درصد رسیده است. اما نکته جالب اینجا است تعرفه واردات کالایی مثل ساعت 4 درصد است و یا اینکه عینک آفتابی را جزو کالای لوکس قرار دادند و تعرفه آن را با مبلمان یکی کرده‌اند. در حالی که  در تمام دنیا عینک آفتابی جزو کالاهای محافظت از چشم محسوب می‌شود.

وی افزود: با میزان اشعه UV که در کشور وجود دارد عینک آفتابی جزو ملزومات زندگی تمام مردم کشور است. این در حالی است که بازار عینک‌های آفتابی قلابی رونق فراوانی دارد و عینک تقلبی ضررهای زیادی به چشم می‌زند.

ثابت قدم در مورد لنزهای طبی گفت: متاسفانه در این نوع لنز تخلفاتی صورت می‌گیرد به طوری که لنز را بدون جلد و مارک به مشتری تحویل می‌دهند. پیشنهاد ما به مردم این است که برای آسیب نرسیدن به چشم‌هایشان فقط از واحدهای دارای مجوز عینک‌های خود را تهیه کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف شکایات خودشان را به این اتحادیه اطلاع دهند.

کد N1230782

وبگردی