آفتاب

فاني: پرهيز از شتابزدگي سرلوحه اقدامات آموزش و پرورش است

فاني: پرهيز از شتابزدگي سرلوحه اقدامات آموزش و پرورش است

تهران- ايرنا - وزير آموزش و پرورش گفت: پرهيز از هرگونه شتاب زدگي و ابتنا به اجراي برنامه هاي كارشناسي، سرلوحه اقدامات آموزش و پرورش دولت يازدهم است.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگي ايرنا، علي اصغر فاني در ديدار صبح امروز ديدار جمعي از معلمان و فرهنگيان منتخب آموزش و پرورش كشور با رهبر معظم انقلاب، افزود: برنامه هاي راهبردي آموزش و پرورش در طول برنامه ششم مبتني بر اجراي سند تحول بنيادين است.
وزير آموزش و پرورش در اين ديدار كه در حسينيه امام خميني (ه) برگزار شد، اظهار كرد: رهنمودهاي راهبردي سال گذشته حضرتعالي و ناميدن آموزش و پرورش به عنوان «كانون اساسي» براي خلق دنياي آينده و تأكيد بر حمايت و پشتيباني همه دستگاه‌ها و نهادها از آن، سبب شد تا خدمتگزاران به مردم در اين دستگاه اثربخش، بيش از پيش در راستاي تحقق توصيه‌هاي آن رهبر عزيز، مبني بر توجه به اقتصاد آموزش و پرورش، اهتمام به كيفي كردن آن و اجراي سند تحول بنيادين، تلاش دوچندان كنند.

** سند تحول بنيادين
فاني، با تاكيد بر دستاوردهاي آموزش و پرورش در سال 94 ‌اظهار كرد: به منظور مديريت و راهبري يكپارچه تحول در آموزش و پرورش، شوراي راهبري اجراي سند تحول تشكيل و با انجام طرح هاي مطالعاتي و وضعِ قوانين و مقررات، زمينه هاي اجرايي شدن سند تحول فراهم شد؛ به گونه اي كه برنامه هاي زيرنظام هاي اصليِ پنج گانه سند تحول، تدوين و از ابتداي سال 1395 بررسي آنها در شوراي عالي آموزش و پرورش آغاز و در نيمه اول امسال مصوب و اجرايي خواهد شد.
وي با بيان اينكه اقدامات آموزش و پرورش در طول برنامه ششم مبتني بر اجراي سند تحول بنيادين است، افزود: با اجرايي شدن بيش از150 برنامه، سال 95، سال اجراي متوازن و همه جانبه‌ سند تحول بنيادين در آموزش و پرورش خواهد بود. همچنين نظام جامع برنامه ريزي در تمام سطوح آموزش و پرورش استقرار يافته و بستر اجراي برنامه هاي سند تحول بنيادين ريل گذاري شده و استقرار ساختار جديد نظام آموزشي و توليد محتوا بر مبناي برنامه درسي ملّي از اولويت هاي اجرايي سند تحول است و تغييرات متناسب با سند تحول و برنامه درسي ملّي تا پايه نهم اعمال شده و از ابتداي سال تحصيلي 96-95 پايه دهم نيز استقرار خواهد يافت.

** كتب جديدالتاليف دوره متوسطه
فاني گفت: به همين منظور 140 عنوان كتاب با رويكرد تحولي، به منظور بسط فرهنگ تحول ‌خواهي، سند تحول بنيادين آموزش و پرورش در بين معلمان، مديران و اولياي دانش آموزان، برنامه‌هاي تبييني و آموزشي نيز در حال اجرا است. علاوه براين با تدوين نقشه راه سند تحول آموزش و پرورش، مراحل تلفيق برنامه درسي با فعاليت هاي پرورشي، تدوين و تأليف كتاب هاي جديد دوره متوسطه و طراحي رشته هاي جديد فني و حرفه اي و كار دانش، آموزش تفكر و چگونه انديشيدن (فلسفه براي كودك)، پرورش مهارت پژوهشگري، سبك زندگي اسلامي – ايراني و مطالعات زيست اجتماعي و سواد رسانه اي نيز به انجام رسيده است.

** ارتقاء معيشت فرهنگيان
وزير آموزش و پرورش معلمين كشور را ركن اساسي نظام آموزشي عنوان كرد و افزود: هرگونه تحول بنيادين در آموزش و پرورش، مستلزم توجه همه جانبه دلسوزان نظام به مشكلات و مسائل معلمان است. در همين راستا به منظور بهبود معيشت و ارتقاء منزلت معلمان و توانمندسازي حرفه اي آنان از مهرماه 1394 با طراحي و اجراي برنامه رتبه بندي معلمان، گامي ارزنده به منظور تقويت انگيزه و بهبود معيشت برداشته شد كه با استمرار و توسعه آن در سال 1395، شاهد اثرات مثبت افزون تر آن خواهيم بود.
وي بيان كرد: همچنين با تأسيس و توسعه مراكز رفاهي و درماني فرهنگيان به تعداد 156 مركز، تلاش شد در حد مقدور، اقداماتي در اين زمينه صورت پذيرد. در خصوص ارتقاء سطح علمي و دانش حرفه اي معلمان، ضمن تسهيل شرايط ادامه تحصيل آنان با شكل گيري 499 انجمن آموزشي – علمي، زمينه مشاركت و دانش افزايي و حركت علمي معلمان فراهم شد.
وي گفت: هر چند اعتقاد قلبي ما اين است مجموعه فعاليت هاي صورت گرفته، پاسخگوي تلاش و مجاهدت معلمان به صورت مطلوب نبوده و لازم است در اين خصوص اقدامات مضاعفي را طراحي و اجرا شود.

** تصويب برنامه راهبردي در دانشگاه فرهنگيان
وزير آموزش و پرورش به نقش و جايگاه دانشگاه فرهنگيان و تربيت دبير شهيد رجايي اشاره و اظهار كرد: تصويب برنامه راهبردي اين دو دانشگاه سبب شده تا اين دو نهاد علمي به جلوه از تحقق حيات طيبه در آموزش و پرورش بدل شود و در همين راستا با راه اندازي 24 پرديس استاني و تاسيس پژوهشكده تعليم و تربيت اسلامي در قم و تطبيق وضعيت حدود 700 مدرس به اعضاي هيات علمي، بخشي از اقدامات موثر آموزش و پرورش براي تأمين كيفيت علمي و آموزشي دانشگاه فرهنگيان در يكسال گذشته است.
فاني گفت: توسعه تشكّل هاي دانشجويي و كرسي هاي آزادانديشي با تأكيد بر هويّت معلّمي به منزله مرتبه اي از حيات طيبه در دانشگاه فرهنگيان، مورد اهتمام جدّي بوده و بازنگري و اصلاح برنامه هاي درسي دوره كارشناسي براساس اقتضائات سند تحول بنيادين صورت پذيرفت و معماري برنامه درسي تربيت معلّم جمهوري اسلامي ايران با رويكرد معلّم انديشمند براساس مباني نظري سند تحول بنيادين، تدوين و تصويب شده به گونه اي كه پرديس هاي دانشگاه فرهنگيان با رويكرد فرهنگي، تربيتي و مهارتي و تربيت نسل جديد معلمان با شايستگي كنشگر فكور گسترش يابد.

** تعميق فرهنگ نماز و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت
وزير آموزش و پرورش احياي 600 مركز دارالقرآن در آموزش و پرورش دولت يازدهم را اقدامي در راستاي كيفيت بخشي فعاليت هاي قرآني در مدارس خواند و افزود: اجراي برنامه هاي ملّي ِحفظ موضوعي قرآن با شركت بيش از چهار ميليون دانش آموز، طرح انس با اهل بيت (ع) با مشاركت بيش از 6 ميليون دانش آموز، مردمي كردن مسابقات قرآني، نهج‌البلاغه، صحيفه سجاديه، اذان و احكام با حضور ميليوني دانش آموزان، بهره گيري از ظرفيت تشكّل ‌هاي مردمي، تعميق فرهنگ اقامه نماز در مدارس كشور با رويكرد عملي و اقامه نماز جماعت در بيش از 56 هزار مدرسه و با حضور قريب 18هزار امام جماعت روحاني و با مشاركت 37هزار معلم واجد شرايط، برگزاري با شكوه جشن هاي تكليف دانش آموزان به صورت متمركز، اعتكاف دانش آموزي و هيات هاي دانش آموزي در مناسبت هاي مذهبي و ديني، گام هاي جدّي در بسط فرهنگ معارف و ارزش هاي ديني، مذهبي و كيفيت بخشي به مدارس قرآني و گسترش فرهنگ قرآن در جامعه از جمله فعاليت هاي اثر بخش در حوزه قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش است.
فاني بيان كرد: همچنين به منظور تقويت هويّت ديني - انقلابي و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت ، علاوه بر برگزاري كنگره هاي متعدد بزرگداشت شهداي دانش آموز و معلّم، از طريق اعزام بيش از 600 هزار دانش‌آموز به اردوهاي موثر راهيان نور در سال تحصيلي جاري، گامي ارزنده در انتقال ارزش هاي دفاع مقدس برداشته و با فعال سازي تشكل هاي دانش آموزي مانند انجمن هاي اسلامي، بسيج دانش آموزي، شوراها، سازمان‌ها، مجامع و مجلس دانش آموزي، فرهنگ مشاركت جويي و كار جمعي در دانش‌آموزان نهادينه شده است.

** اهتمام به ورزش همگاني و رويكرد مدرسه محوري
وزير آموزش و پرورش از اهتمام آموزش و پرورش به موضوع فرهنگ سازي و رويكرد پيشگيرانه با آسيب هاي اجتماعي در دانش آموزان خبر داد و افزود: گسترش فعاليت هاي متنوع ورزشي مدرسه محور و ورزش هاي همگاني به منظور صيانت از سلامت جسمي و روحي و نشاط افزايي در مدارس با مشاركت بيش از 6 ميليون دانش آموز، تدوين نظام جامع مشاوره و هدايت تحصيلي دانش آموزان و توسعه 'شبكه ملي مدارس ايران' و 'ايجاد شبكه اجتماعي دانش آموزان ' با محتواي آموزشي و تربيتي هدفمند در قالب مدل بومي براي دانش آموزان به عنوان بخشي از فعاليت هاي مرتبط با رشد مهارت هاي تحصيلي و فناورانه در آموزش و پرورش است.

** رشد پوشش تحصيلي و عدالت آموزشي
وزير آموزش و پرورش پرهيز از هرگونه شتاب زدگي و ابتنا به اجراي برنامه هاي كارشناسي شده و تهيه زير نظام مديريت و راهبردي در آموزش و پرورش را اقدامي مهم خواند و اظهاركرد: تدوين سياست و خط مشي هاي توسعه مدارس علوم و معارف اسلامي، تقويت مشاركت هاي مردمي در ساخت، تكميل، توسعه و تجهيز فضاهاي آموزشي و پرورشي از طريق جلب مشاركت بخش غيردولتي، اجراي برنامه جامع كارآفريني براي تربيت دانش آموزان كارآفرين و بسترسازي براي تحقق اقتصاد مقاومتي و توسعه آموزش هاي فني وحرفه اي و توسعه پژوهش سراهاي دانش آموزي به 500 پژوهش سرا و تجهيز 64 پژوهش سرا به آزمايشگاه هاي نانو و اهتمام به مناطق محروم و مرزي از طريق طرح خريد خدمات آموزشي و مدارس آموزش از راه دور را از اقدامات كارشناسي انجام شده در سالجاري برشمرد.
وي اقدامات آموزش و پرورش را از لحاظ كمي روبه پيشرفت توصيف كرد و افزود: افزايش پوشش تحصيلي در دوره ابتدايي از 3/98 به 45/98 صدم درصد، اجراي طرح شهاب از صفر به 386هزار دانش آموز، افزايش پوشش پيش دبستاني از 2/38 به 1/57 دهم درصد، افزايش پوشش تحصيلي دانش آموزان فني و حرفه اي و كار دانش از 84/57 صدم به 6/61 دهم درصد و افزايش دانش آموزان مدارس غيردولتي به كل دانش آموزان از 8/73 صدم به 67/10 صدم درصد در سال تحصيلي 95-94 نسبت به سال تحصيلي 993-92 رشد داشته است.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش،‌ فاني گفت: بدون ترديد وزارت آموزش و پرورش تلاش مي كند در سال 'اقتصاد مقاومتي ، اقدام و عمل' از طريق فرهنگ سازي به عنوان يكي از مهمترين رسالت هاي خود، بستري مناسب براي تحقق عملي اقتصاد مقاومتي و عملياتي كردن آن در اركان مختلف اين وزارتخانة اثرگذار فراهم كند.
فراهنگ**1417**1027
کد N1230692

وبگردی