آفتاب
رييس انجمن آسم و آلرژي:

سالانه 4.6 ميليون نفر در جهان در اثر بيماري هاي تنفسي جان خود را از دست مي دهند

سالانه 4.6 ميليون نفر در جهان در اثر بيماري هاي تنفسي جان خود را از دست مي دهند

تهران- ايرنا- رييس انجمن آسم و آلرژي ايران با اشاره به اهميت توجه به بيماري هاي مزمن تنفسي گفت: سالانه 4.6 ميليون نفر در جهان در اثر ابتلا به اين بيماري ها جان خود را از دست مي دهند.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا دكتر مصطفي معين روز دوشنبه در نوزدهمين همايش روز جهاني آسم در بيمارستان امام خميني (ره) تهران افزود: نزديك به يك ميليارد نفر معادل 22 درصد جمعيت جهان به يكي از بيماري هاي مزمن تنفسي مبتلا هستند كه از اين تعداد 500 ميليون نفر آلرژي بيني دارند.
وي در مورد تعداد مبتلايان به آسم در جهان گفت: درحال حاضر تعداد مبتلايان به اين بيماري به 335 ميليون نفر رسيده است كه پيش بيني مي شود تا سال 2025 ميلادي اين تعداد به 400 ميليون نفر برسد.
رييس كميته ملي بيماري هاي مزمن تنفسي به ميزان مرگ و مير در اثر بيمارهاي مزمن تنفسي اشاره كرد و گفت: اين بيماري از لحاظ مرگ و مير در حال حاضر رتبه ششم در بين بيماري ها را دارد و پيش بيني مي شود تا سال 2020 ميلادي بعد از سكته هاي قلبي و مغزي رتبه سوم را به دست آورد.
وي هواي پاك را از حقوق مسلم شهروندي دانست و افزود: عوامل اجتماعي و محيطي مانند هواي آلوده نقش مهمي در بروز و شيوع بيماري آسم دارند.
معين ادامه داد: در سال هاي گذشته بيماري هاي حاد عفوني واگيردار مانند طاعون، وبا، سل و ديفتري بيشترين تلفات را به خود اختصاص مي دادند اما در سال هاي اخير بيماري هاي مزمن غيرواگير همچون بيماري هاي تنفسي مانند آسم و آلرژي، قلبي و عروقي، سرطان ها، ديابت و سكته هاي قلبي و مغزي جايگزين آنها شده اند.
رييس همايش روز جهاني آسم با اشاره به اينكه بيشترين تلفات ناشي از بيماري ها به بيماري هاي مزمن غيرواگير اختصاص دارد، گفت: بيشتر اين بيماري ها در كشورهاي در حال توسعه و جهان سوم مشاهده مي شود.
نوزدهمين همايش سالانه روز جهاني آسم با شعار 'شما مي توانيد آسم خود را كنترل كنيد' امروز 13 ارديبهشت ماه با حضور جمعي از متخصصان برگزار شد.
علمي ** 1201 ** 9314
کد N1230632

وبگردی