آفتاب

نماينده سازمان ملل خواستار بازگشت طرف هاي يمني به ميز مذاكره شد

نماينده سازمان ملل خواستار بازگشت طرف هاي يمني به ميز مذاكره شد

تهران -ايرنا- نماينده ويژه سازمان ملل در امور يمن، از طرف هاي يمني شركت كننده در مذاكرات كويت خواست به ميز مذاكره برگردند.

به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه خبري الميادين، «اسماعيل ولد الشيخ احمد» همچنين خاطرنشان كرد كه اقدام هيات عبد ربه منصور هادي رئيس جمهوري مستعفي يمن در باره تعليق مذاكرات را درك مي كند.
از سوي ديگر «سليم المغلس» عضو هيات صنعا نيز گفت كه تلاش هيات منصور هادي براي تعليق مذاكرات، به دليل ناتواني اين هيات از ارايه يك راه حل كامل بوده است.
اين اظهارات در حالي است كه رسانه ها، روز يكشنبه گزارش دادند: هيأت رياض متشكل از نمايندگان عبدربه منصور هادي رئيس جمهوري مستعفي و فراري يمن، مذاكرات مستقيم خود را با نمايندگان انصار الله در كويت به حالت تعليق در آورده است.
هيأت رياض مدعي شده كه به دليل ادامه حملات نيروهاي انصار الله از مذاكرات عقب نشيني كرده است.
قرار بود شامگاه امروز (يكشنبه) نشستي مشترك ميان هيأت رياض و نمايندگان انصارالله با حضور اسماعيل ولد شيخ نماينده ويژه سازمان ملل متحد در امور يمن برگزار شود.
هيأت رياض در حالي از مذاكرات عقب نشيني كرده كه جنگنده هاي ائتلاف عربي همچنان به حملات هوايي خود به مناطق مختلف يمن عليه مردم بي دفاع اين كشور ادامه مي دهد.
بر اساس اين گزارش، نشست صلح يمن با هدف پايان دادن به جنگ در اين كشور از 21 ماه آوريل (2 ارديبهشت) در كويت با نظارت سازمان ملل آغاز شد، اما با سنگ اندازي هاي مداوم رياض هنوز به نتيجه نرسيده است.
گفت و گوهاي پيشين ميان دو طرف نيز در ماه دسامبر (آذر/ دي) سال گذشته در ژنو با شيطنت هاي رياض و بدون نتيجه به پايان يافت.
بيش از يك سال از تجاوز عربستان و ائتلاف عربي- آمريكايي به يمن مي گذرد و عربستان چندي پيش به بهانه پايان دادن به جنگ خواستار گفت وگو با نمايندگان جنبش انصار الله و كنگره مردمي يمن شد.
با گذشت چند هفته از اين مذاكرات، رياض نه تنها حملات هوايي خود را كاهش نداده، بلكه با سنگ اندازي هاي مختلف مانع دستيابي به توافقي جامع براي پايان دادن به اين جنگ شده است.
ظرف مدت حدود يك سال كه از جنگ ناجوانمردانه ائتلاف عربي به رهبري عربستان به يمن مي گذرد،‌ نه تنها رياض به اهداف خود در اين جنگ دست نيافته، بلكه‌ خسارت هاي مادي و جاني بسياري نيز متحمل شده است.
بر اثر اين حملات تاكنون هزاران يمني از جمله صدها زن و كودك شهيد يا زخمي شده و ده ها هزار نفر نيز آواره شده اند و به تأسيسات زيربنايي، خدماتي و درماني اين كشور آسيب هاي جدي وارد شده است.
شبد**1480** 3404
کد N1230048

وبگردی