آفتاب
مجري طرح سد و نيروگاه بختياري اعلام كرد

ساخت بلندترين سد دو قوسي بتني ايران با فاينانس و فناوري كره جنوبي

ساخت بلندترين سد دو قوسي بتني ايران با فاينانس و فناوري كره جنوبي

تهران- ايرنا- مجري طرح سد و نيروگاه بختياري از همكاري سئول براي ساخت بلندترين سد دوقوسي بتني ايران در مدت هفت سال و تامين سرمايه يك ميليارد و 700 ميليون دلاري اين طرح از سوي كره جنوبي و همچنين ژاپن خبر داد.

«حسين رنجبران» مجري طرح سد و نيروگاه بختياري، عصر امروز (يكشنبه) در گفت وگوي اختصاصي با ايرنا اعلام كرد: در حاشيه سفر رئيس جمهوري كره جنوبي به تهران، قرارداد ساخت پروژه سد و نيروگاه برقابي بختياري بين شركت ايراني «توسعه منابع آب و نيروي ايران» و شركت كره اي «ديليم» امضا مي شود.
به گفته وي، وزير نيروي جمهوري اسلامي ايران و وزير زمين، زيرساخت و حمل و نقل كره جنوبي اين قرارداد را امضا مي كنند.
به گزارش ايرنا، «پارك گئون هي» رئيس جمهوري كره جنوبي امروز (يكشنبه) براي نخستين بار به ايران آمد تا فصل نويني را در مبادلات اقتصادي دو كشور بويژه در بخش انرژي بگشايد.
سفر رئيس جمهوري كره جنوبي به تهران، مهمترين ديدار يك مقام كره اي از ايران به شمار مي رود كه از زمان برقراري روابط ديپلماتيك بين دو كشور (سال 1962 ميلادي) تاكنون انجام شده است.
بالاترين سطح حضور مقام هاي اين كشور در ايران، به سفر نخست وزير كره جنوبي به تهران پيش از انقلاب اسلامي (سال 1356) برمي گردد.
هياتي متشكل از 236 نفر از مسئولان و رئيسان بزرگ ترين شركت ها و صنايع كره اي، خانم پارك گئون هي را در سفر به ايران همراهي مي كنند كه مدت آن سه روز اعلام شده است.
آنگونه كه وزير زمين، زيرساخت و حمل و نقل كره جنوبي صبح امروز در ديدار با وزير نفت جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد، همزمان با سفر رئيس جمهوري اين كشور ٢٠ ميليارد دلار توافقنامه با ايران امضا مي شود.
مجري طرح سد و نيروگاه بختياري اهداف اصلي ساخت اين سد را مديريت منابع آب حوضه آبريز دز، كنترل رسوب ورودي به سد دز و توليد انرژي برق اعلام كرد.
رنجبران اضافه كرد: اين پروژه با برآورد اعتبار اوليه يك ميليارد و 700 ميليون دلار در مدت هفت سال ساخته مي شود كه طبق قوانين فاينانس، 85 درصد اين مبلغ از سوي كره جنوبي تامين مي شود و 15 درصد باقيمانده را ايران فراهم مي آورد.
به گفته وي، مبلغ فاينانسي كه اعلام شد، داراي دوره بازگشت سرمايه بالا (13 سال) است و به دليل مشاركت شركت ژاپني «جيبيك- JIBIC» با شركت ديليم كره، مي توان گفت بانك هاي ژاپني نيز در فاينانس مشاركت دارند و از فناوري ژاپني نيز در اين پروژه استفاده مي شود.
مجري طرح سد و نيروگاه بختياري اضافه كرد: پس از پايان پروژه، دوره بازگشت سرمايه به مدت 13 سال آغاز مي شود و دولت جمهوري اسلامي ايران بازپرداخت اصل و فرع سرمايه را تضمين كرده است.
وي گفت: بيشتر عمليات اين پروژه به دست پيمانكاران ايراني و با فناوري كره جنوبي ساخته مي شود اما تجهيزات نيروگاهي و ساير ابزارهاي مورد نياز را كره اي ها تامين مي كنند و حتي مطابق قرارداد مي توانند از تجهيزات اروپاي غربي نيز در ساخت سد و نيروگاه بهره ببرند.
رنجبران يادآوري كرد: فناوري ساخت سد در ايران بومي شده است اما برخي تجهيزات مانند وسايل بتن ريزي، ابزار دقيق قابل نصب در بدنه سد و... از خارج كشور وارد مي شود كه در اين پروژه، با توافق و تاييد مشاوران ايراني تامين مي شود.

** سد بختياري، نياز مبرم حوضه آبريز دز
مجري طرح سد و نيروگاه بختياري درباره برخي انتقادها از سدسازي در كشور گفت: بايد از نگاه احساسي و غيرمنطقي به مقوله سدسازي در كشور خودداري كرد.
به گفته اين مقام مسئول، امروز سدسازي در برخي نقاط كشور بيش از اندازه و اشتباه و در بعضي مكان ها مورد نياز است.
وي گفت: در حوضه كارون و با ساخت سدهاي متعدد از كارون4 تا گتوند و مخزن هاي گوناگون، به طور تقريبي كل سيلاب هاي منطقه تله اندازي و مهار مي شود اما در حوضه دز، موفق به ساخت مخزن هاي كافي نشده ايم.
رنجبران يادآوري كرد: 54 سال از ساخت سد دز مي گذرد اما همان زمان خارجي هاي حاضر در پروژه تاكيد مي كردند بايد سد ديگري در بالادست آن ساخته شود تا از رسوب پر نشود.
وي اضافه كرد: به دليل دسترسي دشوار به حوضه دز و نياز به ساخت جاده هاي كوهستاني طولاني، اين مهم در ده هاي گذشته امكانپذير نشد اما امروز با تلاش هاي انجام شده، سد بختياري در 50 كيلومتري بالادست سد دز ساخته مي شود.
به گزارش ايرنا، ساختگاه سد و نيروگاه بختياري در بخش سفلاي رودخانه بختياري در استان لرستان و در بخش جنوب غربي ايران در دامنه‌هاي جنوب غربي كوه‌هاي زاگرس چين خورده و در شمال غرب ايستگاه «تنگ پنج» (هشتمين ايستگاه حد فاصل انديمشك- دورود) در مسير راه آهن تهران- اهواز بر روي رودخانه بختياري واقع شده است.
همچنين ساختگاه سد بختياري به فاصله مستقيم نزديك به 50 كيلومتري بالادست سد دز و پنج كيلومتر بالادست تقاطع رودخانه هاي سزار- بختياري قرار دارد.
اين سد، بلندترين سد دو قوسي بتني ايران با ارتفاع 325 متر است و بزرگ ترين مخزن مصنوعي ذخيره آب كشور پس از سد كرخه به شمار مي رود كه حجمي معادل پنج ميليارد و 200 ميليون مترمكعب در تراز نرمال خواهد داشت.
اقتصام ** 3065 **1961
کد N1229803

وبگردی