آفتاب
بر اساس اطلاعات پايگاه اسكوپوس؛

واژه خليج فارس بيش از 5 هزار بار در مدارك علمي نمايه شده است

واژه خليج فارس بيش از 5 هزار بار در مدارك علمي نمايه شده است

تهران - ايرنا - دفتر علم سنجي مركز اطلاعات علمي جهاد دانشگاهي اعلام كرد كه با استفاده از اطلاعات پايگاه استنادي اسكوپوس گزارشي را استخراج كرده كه نشان مي دهد از مدارك علمي نمايه شده در اين پايگاه ، نزديك به 5 هزار و 500 مدارك علمي از واژه خليج فارس استفاده كرده اند.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا از مركز اطلاعات علمي جهاد دانشگاهي، اين گزارش به مناسبت گراميداشت روزملي خليج فارس و با استفاده از اطلاعات پايگاه استنادي اسكوپوس استخراج شده كه نشان مي دهد اين تعداد مدارك، بيش از 59 هزارو 500 استناد دريافت كرده اند كه سه چهارم آنها توسط ساير كشورها منتشر شده اند.
براساس اين گزارش، اولين مدرك علمي جهان كه در آن واژه خليج فارس مورد استفاده قرار گرفته متعلق به يك نويسنده انگليسي در سال 1868 ميلادي در مجله Royal United Services Institution منتشر شده است و اين نشان دهنده قدمت بيش از 100 ساله واژه خليج فارس است كه محققان جهان از آن در مدارك علمي خود بهره مي گرفته اند.
محققان كشورهاي آمريكا، ايران و انگليس بيشترين ميزان استفاده از واژه خليج فارس را در نگارش مدارك علمي خود داشته اند و محققان كشورهاي اروپائي چون آلمان، فرانسه و ايتاليا نيز بيشتر از واژه خليج فارس در نگارش مدارك علمي خود بهره مي گيرند و اين در حالي است كه محققان كشورهاي عربي چون عربستان، كويت و امارات بيشتر از كليد واژه خليج عربي استفاده مي كنند.
لازم به ذكر است در پايگاه اطلاعات علمي جهاد دانشگاهي و در ميان مقالات نشريات علمي پژوهشي كشور نيز نزديك به 685 عنوان مقاله با واژه خليج فارس و نزديك به 700 عنوان مقاله با واژه Persian Gulf در بانك هاي نشريات فارسي و نشريات انگليسي نمايه شده اند.
علاقه مندان به دريافت اطلاعات تكميلي خبر فوق مي توانند اصل گزارش را از لينك زير دريافت فرمايند .
http://sid.ir/image/PR/PDF/Persian gulf.pdf
علمي (1) ** 1201 **1440
کد N1229548

وبگردی