آفتاب
مشاور رئيس دانشگاه فرهنگيان كشور:

علوم تربيتي همگام با ساير علوم رشد نمي كند

علوم تربيتي همگام با ساير علوم رشد نمي كند

زنجان - ايرنا - مشاور رئيس دانشگاه فرهنگيان و رئيس پژوهشكده مطالعات تربيت معلم گفت: علوم تربيتي پا به پاي ساير علوم رشد نمي كند و رشد اين علوم از دغدغه ها و مطالبه هاي معلمان است.

محمود تلخابي روز يكشنبه در همايش استاني تجليل از مقام والاي معلم در زنجان با پاسداشت سالروز شهادت عالم فرزانه شهيد مطهري افزود: هفته معلم فرصتي براي تامل در خصوص جايگاه معلمان و فهم جديد و توانايي بازبيني اين نقش حرفه‌اي و به روز كردن انتظاراتي است كه از اين حرفه وجود دارد.
وي يادآورشد: همچنين اين هفته فرصتي است براي طرح مطالبه ها و فهم اينكه نظام اجتماعي چه نوع پشتيباني بايد از اين جايگاه انجام دهد تا اين حرفه بتواند نقش واقعي خود را ايفا كند.
مشاور رئيس دانشگاه فرهنگيان و رئيس پژوهشكده مطالعات تربيت معلم گفت: جايگاه معلم بايد از چهار منظر، اجتماعي، تحليل شخصي، جايگاه سازماني و علم تربيت تحليل شود.
تلخابي اظهاركرد: بررسي اين جايگاه‌ها بايد منجر به بهبود كنش تربيتي شود چرا كه اين مساله رسالتي مادام العمر براي معلم است كه بايد براي كمك به يادگيري دانش آموزان، همواره در اين كنش تربيتي تامل كرد.
تلخابي يادآورشد: رشد دادن علوم تربيتي كار معلمان نيست، پژوهشگران و دانشمندان تربيتي بايد در اين خصوص اقدام كنند.
وي افزود: بايد جايگاه معلم در مقايسه با ساير حرفه‌ها از نظر اقتصادي و اجتماعي در جامعه مشخص باشد.
مشاور رئيس دانشگاه فرهنگيان و رئيس پژوهشكده مطالعات تربيت معلم گفت: مستقل از همه ويژگي‌هاي جامعه اي كه در آن زندگي مي كنيم، معلمان بايد تصور خوبي از معلمي داشته باشند.
تلخابي گفت: معلمان بايد در تشكل‌ها و بخشي از نهادهاي فعال جامعه عضو شوند تا دانش خود را بهبود داده و هويت خود را بيش از پيش در جامعه آشكار كنند و آموزش و پرورش نيز بايد در اين مقوله پشتيباني لازم را از آنان انجام دهد.
وي اظهاركرد: دانشگاه فرهنگيان متولي تربيت نيروي انساني و وزارت آموزش و پرورش سالانه نيازمند 30هزار نيروي جديد است.
مشاور رئيس دانشگاه فرهنگيان و رئيس پژوهشكده مطالعات تربيت معلم گفت: اين دستگاه تعليم و تربيت بايد با برنامه ريزي لازم اين تعداد نيرو را جذب كند كه بخشي از نيازها را دانشگاه فرهنگيان تربيت مي كند.
تلخابي يادآورشد: وزارت آموزش وپرورش به اين مساله مهم رسيده كه بايد استاندارد معلمي را در جامعه ايران تعريف كند، استانداردي كه تاكنون نداشتيم و هر نيرويي با هر ويژگي‌ مي توانست وارد اين دستگاه شود و نقش و جايگاه معلمي را به خود اختصاص دهد.
وي ادامه داد: تعيين صلاحيت‌ها، شايستگي‌هاي حرفه‌اي معلمان و ايجاد نظام مراقبت، سنجش و پايش نيروهايي كه داراي شايستگي‌هاي لازم هستند و ارائه خدمات براي ارتقا شايستگي ها، نگاهي است كه وزارت آموزش و پرورش به دنبال آن است و در گفتمان تربيت وجود دارد.
تلخابي افزود: دانشگاه فرهنگيان با برگزاري همايش‌هاي ملي در صدد احياي گفتمان تربيت معلم در كشور مي باشد كه تاكنون دو همايش نيز برگزار شده است.
نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه زنجان، مديركل و معاونان آموزش و پرورش استان زنجان، مديركل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان و رئيس شوراي شهر زنجان و اعضاي ستاد بزرگداشت مقام معلم از نواحي و مناطق 14 گانه استان زنجان در اين مراسم حضور داشتند.
در پايان مراسم از خانواده دو نفر از معلماني كه بر اثر تصادف جان خود را از دست داده بودند و خانواده يك معلمي كه بر اثر تصادف در كماست تجليل شد.
از والدين منصور گل محمدي، دانش آموز زنجاني كه بر اثر سانحه‌اي جان خود را از دست داد و اعضاي بدن وي از سوي خانواده اش به بيماران نيازمند اهدا شد، تجليل به عمل آمد.
7325/6085
کد N1229404

وبگردی