آفتاب

برگزاري نمايشگاه شيشه گري مدرن و سنتي در سازمان ميراث فرهنگي

برگزاري نمايشگاه شيشه گري مدرن و سنتي در سازمان ميراث فرهنگي

تهران- ايرنا- نمايشگاهي از آثار شيشه گري هنرمند جوان هياس حسيني، به همت دفتر معاونت صنايع دستي از 11 تا 15 ارديبهشت ماه برگزار مي شود.

به گزارش روز يكشنبه گروه فرهنگي ايرنا، هياس حسيني درباره برگزاري اين نمايشگاه اظهار داشت: شيشه گري از رشته هاي هنري بسيار قديمي است كه پيشينه تاريخي آن به 800 سال پيش از ميلاد مسيح بر مي گردد كه در ايران يافت شده، بنابراين از اهميت بسيار ويژه اي برخوردار است. من نيز از زماني كه با اين رشته آشنا شده ام همواره سعي داشتم تا اين رشته را كه در بين مردم كمتر شناخته شده بيشتر معرفي كنم.
وي افزود: در اين نمايشگاه كه به حمايت دفتر صادرات معاونت صنايع دستي برپا شده است؛ آثاري با تنوع طرح و نقش و نوع ساخت در زمينه طرح هاي هنري و مدرن و شيشه گري سنتي كه به نوعي مدرن سازي طرح نيز در آن صورت گرفته از جنس شيشه در رنگ هاي مختلف به نمايش عمومي در آمده است.
حسيني تاكيد كرد: اين هنر بسيار ساده و با استفاده از حداقل امكانات و ابزار آلات ساده شامل يك كپسول گاز، دستگاه اكسيژن ساز با بهره گيري و الهام از طرح هاي سنتي و مدرن انجام مي شود، در اين رشته با حمايت ها و نمايش عمومي اين رشته و ايجاد آشنايي بيشتر براي مردم در مورد اين رشته هنري و قابليت هاي شيشه مي توان اين رشته را در جامعه بيشتر رشد داد و از فراموشي آن جلوگيري كرد.
وي ضمن تشكر از معاونت صنايع دستي كشور براي فراهم سازي فرصت نمايشگاه، گفت: اگر دولت و مسئولان از هنرمندان جوان و با پشتكار رشته هاي مختلف صنايع دستي حمايت كنند هم مي توان به ايجاد اشتغال و هم ارزآوري در كشور كمك كرد، اقداماتي چون برگزاري بازارچه هاي صنايع دستي به صورت منسجم، شركت در نمايشگاه هاي مختلف صنايع دستي در داخل و خارج از كشور مي تواند در حوزه صنايع دستي به هنرمندان براي ديده شدن و معرفي هرچه بيشتر و بهتر هنر و رشته مورد فعاليتشان كمك كننده باشد.
در اين نمايشگاه در كنار نمايش عمومي آثار نحوه توليد اثر توسط هنرمند شيشه گر به صورت زنده براي مخاطبين انجام مي شود.
اين نمايشگاه به حمايت دفتر صادرات معاونت صنايع دستي از 11 تا 15 ارديبهشت ماه در ساختمان شماره 1 سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري از ساعت 9صبح تا 16 عصر پذيراي علاقمندان است.

** رشد صنايع دستي و هنرهاي سنتي
بر اساس گزارش روابط عمومي معاونت صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، سيد عبدالمجيد شريف زاده مدير موزه ملي فرش ايران در رابطه با برگزاري اجلاس آسيا و اقيانوسيه كه امسال در تبريز برگزار شد، گفت: يكي از مهمترين مباحثي كه در سال هاي گذشته از آن غافل مانده بوديم صنايع دستي و هنرهاي سنتي است، در گذشته ما ارتباط گسترده اي با سازمان ها جهاني داشتيم به همين دليل عضو مجامع بين المللي و مرتبط بسياري بوديم، هميشه مجامع بين المللي نوعي حساب ويژه روي صنايع دستي ما به جهت تنوع توليدات و كيفيت اثار داشتند اما در سال هاي گذشته اين ارتباطات قطع شد كه در دو سال اخير اقدامات خوبي در زمينه بازيابي آن صورت گرفته است.
وي افزود: آمدن مديران و اعضاي شوراي جهاني صنايع دستي به ايران و انتخاب ايران براي برگزاري اين اجلاس و در ادامه آن بازديد از كشورمان دوباره ما را در سطوح بين المللي مطرح مي سازد و به رشد صنايع دستي كشورمان و نيز مطرح شدن هنرمندان ما و هنرهاي اصيل ايراني در دنيا كمك مي كند.
شريف زاده با اشاره بر اين مطلب كه مطرح شدن در سطوح جهاني مي تواند به توسعه بيشتر صنايع دستي كمك كند، گفت: اين معرفي هاي بين المللي و حضور در سطوح متعدد جهاني مي تواند در توسعه هرچه بيشتر صنايع دستي ، ارتقا دانش هنرمندان و رشد رشته هاي مختلف و صادرات آن موثر واقع شود.
وي افزود: برگزاري گردهمايي هايي چون اجلاس آسيا و اقيانوسيه در درجه اول ما را با دنيا در ارتباط قرا مي دهد، مراودات اين چنيني تاثيرات خوبي دارد همچنين هنرمندان ما نيز با فعاليت هاي جهاني آشنا مي شوند و در ادامه صادرات صنايع دستي نيز وارد فضاي مناسب و جديدي مي شود. به نوعي بايد گفت برگزاري اجلاس آسيا و اقيانوسيه در ايران قدم بزرگي براي رسيدن به جايگاه درخور صنايع دستي است.
اجلاس آسيا و اقيانوسيه از 8 تا 11 ارديبهشت ماه با حضور اعضاي شوراي جهاني صنايع دستي، مسعود سلطاني فر معاون رئس جمهوري و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، بهمن نامور مطلق معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي كشور، اعضاي شوراي جهني صنايع دستي و برخي از مديران و مسئولان ستادي و هنرمندان و علاقمندان در تبريز برگزار شد.
فراهنگ**9246**1027
کد N1229184

وبگردی