آفتاب
نيويورك تايمز:

نژادپرستي در آمريكا واقعي است؛ ترامپ فقط كمك كرد مردم آن را ببينند

نژادپرستي در آمريكا واقعي است؛ ترامپ فقط كمك كرد مردم آن را ببينند

تهران - ايرنا - نيويورك تايمز نوشت: نژادپرستي درون جامعه آمريكا وجود دارد؛ 'دونالد ترامپ' نامزد پيشتازان جمهوريخواهان براي انتخابات آتي رياست جمهوري آمريكا فقط آن را به طرز عيان به تصوير كشيد.

نيويورك تايمز در اين مطلب كه در ستون ديدگاههاي اين روزنامه درج گرديده است مي نويسد:
ديدگاه ها و نقطه نظرات ' دونالد ترامپ' مدعي نامزدي جمهوريخواهان براي گروههايي از راي دهندگان آمريكايي شناخته شده است. در حقيقت اين اصول اعتقادي خود اين مردم است كه از زبان تفرقه افكنانه و جاهلانه و متعصب 'ترامپ ' شنيده مي شود.
اين مردم با ترامپ موافق اند كه اين مهاجران مكزيكي اند كه تجاوز به عنف مي كنند و مواد مخدر را به درون مرزهاي آمريكا قاچاق مي كنند. آنها هم همچون ترامپ معتقدند كه هيچ مسلماني نبايد اجازه ورود به خاك آمريكا را بيابد.
اينها همان آمريكايي هايي هستند كه معتقدند اين نا به هنجاري زباني واژه 'سياه پوست' كاملا متناسب است و آرزويشان بازگشت روياي از دست رفته ' آمريكاي بزرگ ' است كه تا قبل از اجراي ' پيمان قانون مدني' همواره مطرح بود .
واقعا چشم انداز رياست جمهوري ترامپ هولناك است.
نوعي تعصب جاهلانه و جدال برانگيز در پشت كلام نامزد پيشتاز جمهوريخواهان مستتر است كه هم خشم و هم رعب را در انسان بر مي انگيزاند.
تمام اين ديدگاههايي كه در كلام ترامپ مطرح مي شود درون جامعه آمريكا وجود دارد. نژادپرستي در حال شكل دادن جامعه آمريكاست. هم در كنش و واكنش هاي فردي و اجتماعي وجود دارد و هم تا عمق سازمانها و نهادهاي حكومتي رسوخ كرده است .
در مارس گذشته وزارت دادگستري آمريكا كشف كرد كه پليس و دادگاههاي محلي در شهر 'فرگوسن' در روندي عادي حق سياه پوستان را كه در قانون اساسي نيز بر آن تصريح شده است، نقض مي كنند و بازجوها هم از قدرتشان سوء استفا مي كنند.
ماجراي قتل دختران سياه پوست آفريقايي - آمريكايي بدست پليس هم از ديگر موارد آشكار تبعيض نژادي در جامعه آمريكاست. اين دختران هدف ترتيبات انضباطي نامتناسب جامعه قرار گرفته بودند و يا حملات بي سابقه عليه مسلمانان هم از ديگر موارد آشكار نژادپرستي درون جامعه آمريكاست.
بايد رفتارهاي نفاق افكنانه در جامعه متوقف شود. تمام كساني كه اين رفتارها را انجام مي دهند نژادپرست واقعي اند.
اين تمايل جامعه آمريكا به سمت نژادپرستي هم باب طبع بسياري از سياستمداران شده است.
ترامپ هم به خوبي فضا را مساعد ديد و نيرويي تازه به مردمي بخشيد كه با او هم عقيده اند.
نژادپرستي و تبعيض نژادي، زندگي در جامعه آمريكا را هم شكل مي دهد.
پروفسور ' توماس جيمه نز' استاديار دانشگاه استنفورد آمريكا در اين باره مي گويد: 'ترامپ و هوادارانش سوت سگ نژادپرستي را تبديل به شيپور سگ نژادپرستي كرده اند'.
بيان ديدگاههاي نژادپرستانه در اين مبارزات انتخاباتي آنقدر انكار ناپذير است كه حتي سياستمداران بشدت محتاط و مراقب و ديپلمات پيشه هم براي مستند كردن صحبت هايشان به اين واقعيات اشاره مي كنند.
'هيلاري كلينتون' نامزد رياست جمهوري در ماه آوريل در سخناني در همايش 'شبكه اقدم ملي ' National Action Network اشاره كرد: ' چالش دور و دراز آمريكا با نژادپرستي هنوز خيلي مانده است تا تمام شود و ما اين واقعيت را در اين انتخابات شاهد هستيم.'
كلينتون اشاره اي به تنشها و درگيريهاي نژادپرستانه و يا روابط جامعه و پليس، نابرابريها و يا معضلاتي كه سياه پوستان و لاتين تبارها با آن دست به گريبانند نكرد.
البته شدت و تناوب نژادپرستي آنقدر در لايه هاي جامعه فرو رفته است كه نمي تون آن را از جامعه زدود.
در سال 2008 كه 'باراك اوباما' به رياست جمهوري آمريكا برگزيده شد يك سوال مطرح شد؛ آيا آمريكا نژادپرستي را پشت سر گذاشته است؟
اما اين يك اميد مضحك و خنده دار بود و ما امروز پاسخي روشن تر از هميشه به اين سوال داريم: ' نه '.
به گفته پروفسور جيمه نز، كشور آمريكا فقط در يك برشي كوتاه از زمان بدون حساس بودن نسبت به رنگ پوست زندگي كرد. رييس جمهور شدن 'اوباما' هم اين مدعا را تصديق كرد.
اما اين خوش بيني كوركورانه بود.
ما بايد يك ترس منطقي داشته باشيم ضمن آنكه هرگز از اثرات دامنه دار نژاپرستاني هم غافل نمانيم و سعي نكنيم آن را بپوشانيم و تصور كنيم كه زمان و تغيير داده هاي سرشماري آن را تغيير خواهد داد و ساماندهي خواهد كرد.
اين ترامپ و هوادارانش هستند كه اين موج وحشت را حتي در دل مردمي ايجاد كرده اند كه مدعي اند اصلا صداي سوت سگ نژادپرستي را نمي شنوند و يا مردمي كه سوگند ياد مي كنند اعتقادي به ارواح و اشباح ندارند.
اروپام**1591**1517
کد N1229046

وبگردی