آفتاب

كره شمالي : شبه جزيره كره در آستانه جنگ هسته اي است

كره شمالي : شبه جزيره كره در آستانه جنگ هسته اي است

تهران - ايرنا - كره شمالي روز شنبه در واكنش به پايان بزرگترين رزمايش آمريكا و كره جنوبي در چهار دهه اخير در آب هاي شبه جزيره كره، اين اقدام را «اعلان جنگ آشكار» عليه پيونگ يانگ و عامل حركت اين منطقه به سمت يك جنگ هسته اي توصيف كرد.

به گزارش خبرگزاري «يونهاپ» كره جنوبي، يك سخنگوي وزارت خارجه كره شمالي امروز در واكنش به پايان رزمايش هاي «كي ريزالو» و «فول ايگل» آمريكا و كره جنوبي، آن ها را شديدترين تحركات نظامي در تاريخ شبه جزيره كره توصيف و اعلام كرد كه اين اقدام، منطقه را در آستانه يك جنگ هسته اي قرار داده است.
دو رزمايش طولاني آمريكا و كره جنوبي، سرانجام امروز پس از نزديك به دو ماه با مشاركت بيش از 315 هزار نفر پايان يافت و بخشي از سربازان آمريكايي به زودي اين منطقه را ترك خواهند كرد.
وي افزود: رزمايش هاي اخير، اعلان جنگ آشكار عليه ما بود و آشكارا نشان داد كه آمريكا قصد حمله پيشدستانه به كره شمالي را دارد.
اين درحالي است كه كره شمالي هم اكنون در تدارك برگزاري يك كنگره كم سابقه است و هر لحظه امكان انجام پنجمين آزمايش هسته اي اين كشور وجود دارد.
برخي منابع اطلاعاتي كره جنوبي از افزايش فعاليت در مركز آزمايش هسته اي «پيونگ گيه ري» كره شمالي در آستانه برگزاري اين كنگره خبر مي دهند كه احتمال آزمايش هسته اي جديد را قوت بخشيده است.
انتظار مي رود با توجه به رويكرد اخير و بي سابقه اين كشور در رونمايي از آخرين تجهيزات و فناوري هاي موشكي و هسته اي خود، «كيم جونگ اون» رهبر كره شمالي از فرصت پيش رو براي معرفي آخرين دستاوردهاي دانشمندان اين كشور در زمينه هاي ياد شده استفاده كند.
كنگره حزب كارگر كره شمالي قرار است پس از نزديك به چند دهه در تاريخ 6 مه (17 ارديبهشت) برگزار شود و از هم اكنون شايعات درباره احتمال حضور يك هيات از چين در اين كنگره شدت گرفته است.
رزمايش امسال آمريكا و كره جنوبي كه در فاصله كوتاهي از كنگره حزب حاكم كارگر كره شمالي برگزار شد، بارها خشم و واكنش كره شمالي را در برداشته است و اين كشور توقف برنامه هاي خود را منوط به لغو اين رزمايش ها دانسته بود.
با اين حال آمريكا و كره جنوبي با علم به اين موضوع و امكان كاهش تنش هاي فزاينده در اين منطقه، به برگزاري رزمايش هاي سالانه خود ادامه مي دهند و اين موضوع باعث افزايش تنش ها در شبه جزيره كره به بالاترين سطح از زمان جنگ سال 1950 شده است.
آساق ** 9386**1392
کد N1227895

وبگردی