آفتاب
حسام الدین واعظ زاده در گفت و گو با ایرنا:

دیپلماسی دولت یازدهم می تواند مسئله مصادره دو میلیارد دلار را حل كند

دیپلماسی دولت یازدهم می تواند مسئله مصادره دو میلیارد دلار را حل كند

تهران-ایرنا- دبیر كل شورای روابط بین الملل گفت: دیپلماسی دولت یازدهم می تواند مسئله مصادره دومیلیارد دلار از اموال ایران توسط دادگاه عالی آمریكا را حل كند.

حسام الدین واعظ زاده دبیركل شورای روابط بین‌الملل و استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با بیان اینكه مصادره دو میلیارد دلار از دارایی های ایران در آمریكا نه یك مسئله حقوقی بلكه یك مسئله سیاسی است، افزود: برخلاف نظر منتقدان دولت معتقدم این مسئله ارتباطی با برجام ندارد و دولت آمریكا بر اساس مسائل سیاسی كه از 35 سال گذشته میان ایران و آمریكا در جریان بوده است اقدام به مصادره اموال و دست اندازی به اموال ایران كرده است.
این كارشناس روابط بین الملل اظهار داشت: هرچند، دولت گذشته برای جلوگیری از توقیف اموال ایران در آمریكا وكیلی انتخاب كرد اما از آن جا كه شرایط روابط ایران و آمریكا تحت تاثیر مسائل سیاسی است، آن زمان به دلایل متعدد امكان پیشبرد اهداف ایران و حل پرونده میسر نشد.
واعظ زاده افزود: امروز به لطف دیپلماسی وزارت خارجه می توان امیدوار بود گام های مشخصی برای حل شدن قضیه مصادره اموال ایران برداشته شود؛ چنانكه چندی پیش وزیر خارجه كشورمان با وزیر خارجه آمریكا دیدار كرد و این امر نشان می دهد دولت یازدهم برخلاف دولت قبلی توانایی گفت و گو و حل مسئله مصادره دو میلیارد دلار را دارد.
وی با بیان اینكه دولت در پیگیری این مسئله باید بهترین راه حل را انتخاب كند گفت:حكم دیوان عالی آمریكا سیاسی بوده است؛ بنابراین بهترین راه حل، گفت و گوی سیاسی است؛ چنانكه محمد جواد ظریف چندی پیش در آمریكا به دنبال راه حل بود.
این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: ما در دولت قبل اقدام به گرفتن وكیل و پیگیری شكایت كردیم كه به هیچ نتیجه ای نرسیدیم، چون این قضیه بار سیاسی دارد؛ حال كه با اقدامات دولت یازدهم امكان راه حل سیاسی فراهم گشته است می توان امیدوار بود.
وی در بخش دیگر از سخنان خود با بیان اینكه سرمایه گذاری دولت قبل در آمریكا شرایط را برای دست اندازی به اموال ایران فراهم كرد افزود : تحریم های ایران و نبود یك راه حل سیاسی برای خارج كردن اموال ، شرایط را به صورت امروز در آورد. امروز اما به دلیل فراهم شدن شرایط گفت و گوی سیاسی می توان امیدوار بود وزارت خارجه ایران و آمریكا راه حلی را برای این معضل مشخص كنند.
به گفته واعظ زاده راه های باقی مانده برای ما این است كه یا در مجامع بین المللی علیه امریكا شكایت كنیم یا با وزارت خارجه امریكا توافق كنیم كه اگر آن ها نمی توانند كاری كنند هر دو به دیوان بین المللی داوری برویم. این دیوان بین كشورها نظر می دهد ولی فشاری به كسی وارد نمی كند.
و در پاسخ به این سوالی درخصوص تاثیرات این پرونده در توافق برجام گفت:حل مسئله بلوكه شدن 2 میلیارد دلار از اموال ایران موضوع گفت و گوهای برجام نبوده است و نباید انتظار داشته باشیم مسئله ای كه ارتباطی با گفت و گوهای هسته ای نداشته است به واسطه برجام حل شود.
وی تصریح كرد : آمریكایی ها اقدامات تروریستی را به ایران منتسب كردند و شكایت افراد متضرر در دادگاه های آمریكا منجر به محكومیت ایران در دولت های قبلی شد و این مسئله ربطی به برجام ندارد؛ بنابر این نباید این مسئله دستاویزی برای تحت فشار قرار دادن وزارت خارجه شود.
این استاد دانشگاه در پایان تصریح كرد: برخلاف ادعاهای مطرح شده، دیپلماسی دولت یازدهم می تواند مسئله مصادره دو میلیارد دلار را حل كند.
سیام(4)**س.س.**2021**1449
کد N1227822

وبگردی