آفتاب
شبكه تلويزيوني سي.ان.بي.سي اعلام كرد؛

اميدواري كشورهاي اروپاستيز به برگزاري همه پرسي خروج از اتحاديه اروپا

اميدواري كشورهاي اروپاستيز به برگزاري همه پرسي خروج از اتحاديه اروپا

تهران-ايرنا- شبكه تلويزيوني سي.ان.بي.سي اعلام كرد: كارشناسان مي گويند تصميم انگليس درباره برگزاري همه پرسي خروج از اتحاديه اروپا موسوم به «برگزيت»، برخي از كشورهاي اروپاستيز را در سراسر اروپا به اقدامي مشابه اميدوار كرده است.

به گزارش اين شبكه تلويزيوني، انگليس ممكن است تنها كشوري نباشد كه آينده كشورش در اتحاديه اروپا را بررسي مي كند. به گفته كارشناسان، دانمارك، جمهوري چك و لهستان ممكن است در صورت برگزاري همه پرسي خروج انگليس، از اين كشور الگو بگيرند.
«آنتونيو باروسو» معاون شركت مشاوره اي ريسك سياسي موسوم به «تنئو اينتليجنس/ Teneo Intelligence» در اين زمينه گفت: نگراني اصلي درباره خروج غيرمنتظره انگليس از اتحاديه اروپا، ايجاد طرح هاي مشتركي در ساير كشورهاي عضو اين اتحاديه است و برگزيت، نخستين گام در جهت از بين رفتن انسجام اتحاديه خواهد بود.
«انگل گوريا» دبير كل سازمان توسعه وهمكاري اقتصادي (OECD) نيز چهارشنبه پيش درباره خطر الگو گرفتن ساير كشورهاي اتحاديه اروپا از اقدام انگليس در برپايي همه پرسي هاي خروج از اتحاديه هشدار داد و گفت: برگزيت مي تواند علاوه بر وحدت انگليس، اتحاد و انسجام اتحاديه اروپا را به خطر بيندازد. در انگليس اين خطر مي تواند به دليل احتمال برگزاري همه پرسي استقلال ديگري در اسكاتلند منجر شود.
شبكه تلويزيوني سي.ان.بي.سي گزارش داد: بيش از 100 نفر از فعالان تجار شهر لندن نامه اي را در حمايت از برگزيت امضا كرده اند كه روز جمعه در روزنامه «ايوينينگ استاندارد» انگليس منتشر شد. اما كشورهاي ديگري نيز ممكن است همه پرسي هاي خروج از اتحاديه اروپا را به پيروي از برگزيت برپا كنند.
بر اساس اين گزارش، دانمارك همچون انگليس، در مساله اروپا گريزي سابقه اي طولاني دارد. اين كشور با همه پرسي سال 2000 درباره عضويت در منطقه يورو مخالفت و دسامبر گذشته (آذر 94) خود را از قوانين اتحاديه اروپا از جمله در زمينه پناهجويي و كنترل مرزي خود را معاف كرد.
به تازگي دومين حزب بزرگ پارلمان دانمارك موسوم به حزب مردم دانمارك (DF) كه حزبي پوپوليست و دست راستي است، خواستار كاهش نفوذ اتحاديه اروپا بر اين كشور شد.
بارسو در اين زمينه گفت: برگزيت مي تواند حزب مردمي DF را در پيگيري طرح هاي خود در زمينه برپايي همه پرسي جسورتر كند. اين حزب دست كم ممكن است حزب پراگماتيك «ونستر/Venstre» دانمارك را در اعمال نفوذ درباره مسائل اتحاديه اروپا محدودتر كند.
شبكه تلويزيوني سي.ان.بي.سي اضافه كرد: جمهوري چك، يكي ديگر از كشورهاي اروپاستيز در ميان كشورهاي مركزي و شرقي اروپا است كه در سالهاي 2004 و 2007 به اتحاديه اروپا پيوست. بر خلاف كشور همسايه اش اسلواكي كه در سال 2004 به اتحاديه اروپا پيوست، اين كشور همچنان بايد درباره استفاده از يورو تصميم گيري كند اما ظاهرا هنوز اقدامي در اين زمينه انجام نداده است.
احزاب اروپاستيز در جمهوري چك را سه حزب ناسيوليست و حزب كمونيستي «بوهميا و موراويا» كه سومين حزب بزرگ در پارلمان چك تشكيل مي دهند.
به گفته بارسو، اصلاحات احتمالي در قانون اساسي جمهوري چك مي تواند برخي از احزاب مخالف را وادار به برگزاري همه پرسي خروج از اتحاديه اروپا كند.
بر اساس گزارش هاي رسانه اي، «واكلا كلاس» رئيس جمهوري سابق چك، كه درباره ارتقا جايگاه كشورش در اتحاديه اروپا مذاكره كرده اكنون پيشنهاد احتمال خروج از اين اتحاديه را مطرح كرده است.
شبكه تلويزيوني سي.ان.بي.سي تصريح كرد: لهستان و برخي ديگر ازكشورها نيز اكنون سطوح بالايي از لفاظي هاي ضد اتحاديه را تجربه كرده اند كه مي تواند به خاطر برگزيت، چنين لفاظي هايي در كشورشان قوت گيرد.
بارسو تاكيد كرده است كه اتريش، هلند، فنلاند، مجارستان و سوئد نيز در معرض خطر قرار دارند.
وي تاكيد كرد در لهستان و مجارستان گروه راست افراطي ممكن است خواستار برگزاري همه پرسي درباره عضويت اتحاديه اروپا شود.
با اين حال برگزاري همه پرسي خروج از انگليس در ساير كشورها كه جزو بنيانگذاران اتحاديه اروپا هستند از جمله آلمان و فرانسه، بعيد به نظر مي رسد.
بارسو گفت: دشوار مي توان گفت كه خروج از اتحاديه اروپا به دليل نفوذ برلين در اروپا در آينده نزديك مورد حمايت آلماني ها قرار گيرد.
انگليس قرار است بر اساس وعده اي كه «ديويد كامرون» نخست وزير اين كشور داده است، با برگزاري همه پرسي در تاريخ 23 ژوئن (3 تير) درباره ادامه عضويتش در اتحاديه اروپا يا خروج از آن تصميم گيري كند؛ تصميمي كه تاكنون با هشدارهاي مختلفي درباره تبعات اقتصادي و سياسي آن همراه بوده است.
اروپام**9158**1572
کد N1227815

وبگردی