آفتاب

امکان مشارکت اقتصادی شهرک‌های صنعتی ایران و ترکیه

امکان مشارکت اقتصادی شهرک‌های صنعتی ایران و ترکیه

در دیدار هیات ایرانی و ترکیه‌ای امکان مشارکت اقتصادی و فنی تخصصی تهران و آنکار بررسی شد.

به گزارش ایلنا، علی یزدانی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و هیات همراه در دیدار با رمضان ایلدریم معاون وزیر علوم، صنایع و فناوری ترکیه و جمعی از مدیران این وزارتخانه، در آنکارا راه‌های توسعه همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک ایران و ترکیه، توسعه شهرک‌های صنتعی و انتقال مشترک تجارب فنی تخصصی، ایجاد ‌امکان حمایت از صنایع کوچک و متوسط، توسعه مشارکت و همکاری‌های شهرک‌های صنعتی و حمایت از صنایع کوچک و متوسط دو کشور را مورد گفتگو قرار دادند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این دیدار با اشاره به اشتراکات و امکان هم افزایی ایران و ترکیه در امور اقتصادی، تجاری و فنی تخصصی، علاقمندی طرف ایرانی را برای همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک در شهرک‌های صنعتی، آمادگی شهرک‌های صنعتی بعثت تبریز و ارومیه را برای مشارکت و حضور سرمایه‌گذاران و صنعت گران ترک در ایران اعلام کرد.

آقای رمضان ایلدیریم معاون وزیر علوم، صنایع و فناوری ترکیه با اشاره به توافق میان دو کشور برای همکاری‌های شهرک‌های صنعتی و شهرک مشترک صنعتی گفت: ما آماده توسعه روابط با ایران در کلیه زمینه‌های فنی، تخصصی هستیم و برای تحقق این امر امیدواریم مشوق‌های بیشتری برای سرمایه‌گذاران ترک در شهرک‌های صنعتی ایران اعطا شود.

در این ملاقات مقرر شد هیاتی از ترکیه‌ای به ایران سفر کرده و ضمن بازدید از شهرک‌های صنعتی منتخب و آشنایی با مقررات و مشوق‌های سرمایه‌گذاری، مذاکرات لازم را برای توسعه همکاری‌های آتی به انجام رسانند.

در ادامه هیات ایرانی با حضور در سازمان حمایت از صنایع کوچک و متوسط ترکیه با رییس و مدیران این سازمان ملاقات و گفت‌وگو کردند.

رجب بیچر رییس سازمان حمایت از صنایع کوچک و متوسط ترکیه با مهم برشمردن همکاری میان بخش‌های صنعتی دوکشور علاقمندی سازمانش برای گسترش همه جانبه مناسبات وتوسعه همکاری برای تبادل تجربیات و نیز اجرایی کردن تفاهم نامه فیمابین دو کشور را اعلام کرد.

در دیدار جداگانه هیات ایرانی با رییس کنفدراسیون صنعتگران ترکیه در مورد ایجاد زمینه‌های سرمایه‌گذاری مشترک با مشارکت و حضور سرمایه‌گذاران ترک در شهرک‌های صنعتی ایران گفت‌وگو و تحقق اجرای این فرایند مورد تاکید طرفین قرار گرفت.

در این دیدار مقرر شدبرنامه اجرایی برای همکاری‌های فی مابین طراحی و مفاد تفاهم نامه مشترک در زمینه همکاری مشترک بخشی بالاخص در زمینه چرم، نساجی و طلا و جواهر اجرایی شود.

این سازمان ۱۵ نوع مشوق برای صنایع کوچک و متوسط ترکیه که حدود ۸۵۰ هزار واحد کوچک و متوسط می‌باشند ارایه می‌نماید. بیش از ۸/۹۹ درصد تولید صنایع ترکیه را صنایع کوچک و متوسط انجام می‌دهند.

در این سفر هیات ایرانی از شهرک صنعتی باشکنت پنجمین شهرک صنعتی ترکیه و بزرگ‌ترین شهرک صنعتی آنکارا در ۴۰ کیلومتری غذب آنکارا بازدید کرد.

در این دیدار مسئولان شهرک صنعتی و تعدادی از مدیران وزارت علوم، صنایع و فناوری ترکیه به سوالات هیات ایرانی پاسخ دادند.

کد N1226430

وبگردی