آفتاب

سفير ايران: همكاري بانكي بزرگترين چالش در روابط ايران و اندونزي است

سفير ايران: همكاري بانكي بزرگترين چالش در روابط ايران و اندونزي است

كوالالامپور – ايرنا – سفير ايران در اندونزي برداشته شدن تحريم ها پس از اجراي برجام را فرصت مناسبي براي توسعه همكاري دو كشور دانست و تاكيد كرد در حال حاضر همكاري بانكي ميان ايران و اندونزي بزرگترين چالش در روابط دو جانبه است.

به گزارش ايرنا، 'ولي الله محمدي نصرآبادي' سفير جمهوري اسلامي ايران در اندونزي كه روز پنجشنبه از دفتر روزنامه 'رپوبليكا' ديدن كرد، گفت: لغو تحريم هاي بين المللي عليه جمهوري اسلامي ايران سبب شد ايران همكاري اقتصادي با كشورهاي مختلف دنيا را با جديت بيشتري دنبال كند.
وي طي سخناني در دفتر اين روزنامه اندونزيايي كه روز جمعه 'رپوبليكا' منتشر كرد، گفت: مردم ايران و اندونزي ديدگاه بسيار مثبت و ويژه اي به يكديگر دارند.
وي با اشاره به ظرفيت هاي مثال زدني دو كشور براي بسط روابط در حوزه هاي مختلف، خاطر نشان كرد: برداشته شدن تحريم ها عليه ايران فرصت مناسبي را براي توسعه همكاري في مابين فراهم آورد و ما آماده ايم در تمامي حوزه ها بويژه حوزه اقتصادي روابط خود را با اندونزي گسترش و در اين مسير از ظرفيت هاي دو كشور استفاده كنيم
سفير ايران با اشاره به علاقمندي ايرانيان به كالاهاي توليد اندونزي، گفت: كاغذ، روغن پالم، توليدات نساجي، قهوه، كاكائو و ... از جمله كالاهاي صادراتي اندونزي به ايران است.
وي ادامه داد : ايران نيز آماده است در حوزه هاي تجاري، صنايع برق، نفت و گاز، انرژي هاي نوين، ساخت بزرگراه و پروژه هاي زيرساختي با اندونزي همكاري كند.
محمدي از عدم برقراري روابط بانكي ميان دو كشور به عنوان مساله اي مهم پيش روي توسعه مناسبات في مابين نام برد و خاطر نشان كرد: ايران تاكنون چندين هيات بانكي براي برقراري روابط ميان نظام بانكي دو كشور به اندونزي اعزام كرده است و اميدواريم با برقراري اين روابط شاهد توسعه مناسبات اقتصادي در تمامي زمينه ها باشيم.
وي در پاسخ به سوالي در خصوص وضعيت روابط اقتصادي فعلي ميان دو كشور، گفت: در سال 2011 ميزان روابط اقتصادي دو كشور افزون بر 2 ميليارد دلار بود كه با اعمال تحريم ها عليه ايران اين ميزان سال به سال كاهش يافت، ولي امروز و پس از لغو تحريم ها به يقين مي توانيم سطح روابط خود را به راحتي از مرز 2 ميليارد دلار نيز عبور دهيم.
سفير ايران در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به عزم راسخ ايران در تقريب ميان مذاهب اسلامي و همچنين اتحاد ميان مسلمانان در راستاي مبارزه با تروريسم، گفت: 'ما در راستاي تقريب مذاهب اسلامي اقدامات بسياري را انجام داده ايم و سالانه نشست هاي بسياري را در اين زمينه برگزار مي كنيم. در ارتباط با مسائل منطقه و اختلاف نظر ميان برخي از كشورهاي خاورميانه نيز تاكيد ما همواره بر حل تمامي مسائل از طريق گفت وگو بوده است.
وي گفت: ما معتقديم براي حل مسائل منطقه نيازي به تشكيل ائتلاف نظامي نيست، بلكه تنها گفت وگو و تعامل سازنده مي تواند راهگشاي مسائل باشد.
محمدي ادامه داد: 'تاريخ بخوبي نشان داده است كه تسليحات نظامي به هيچ عنوان نمي تواند پيروزي را بهمراه داشته باشد و به همين دليل نيز رژيم صدام حسين با حمايت بسياري از كشورهاي عربي خاورميانه و حتي غرب و بكارگيري تسليحات پيشرفته عليه ايران نتوانست ملت ما را شكست دهد و در پايان ما پيروز جنگ تحميلي بوديم.
به گفته وي، حل مسائل مختلف با توسل به اسلحه تنها به مردم كشورها آسيب مي رساند، زيرا هزينه سالانه اي كه برخي از كشورها براي خريد تسليحات اختصاص مي دهند مي تواند در راستاي افزايش رفاه عامه و كيفيت زندگي مردم آن كشورها مورد استفاده قرار گيرد.
بلندپايه ترين ديپلمات ايران در اندونزي در ادامه مصاحبه خود با خبرنگاران روزنامه رپوبليكا، در پاسخ به سوالي در خصوص روابط ميان ايران و عربستان سعودي، گفت: عربستان سعودي بصورت يكجانبه و به دليل حمله عده اي به سفارت خود در ايران روابطش را با كشور ما قطع كرد، ولي با اين وجود ما آماده از سرگيري روابط با اين كشور هستيم و حاضريم مسائل احتمالي را از طريق گفت وگو حل و فصل كنيم.
سوال بعدي از سفير ايران در خصوص گروه تروريستي داعش بود كه ولي الله محمدي در تشريح تحولات مربوط به اين گروه تروريستي، گفت: داعش در ابتدا با حمايت تعدادي از كشورهاي خاص متولد شد و امروز به يك خطر جهاني تبديل شده است و معتقدم براي رويارويي با آن مي بايست اختلافات را كنار گذاشت و به مقابله بين المللي با اين پديده پرداخت.
وي همچنين در دفاع از ايران درقبال اتهاماتي كه نسبت به دخالت كشورمان در امور كشورهاي منطقه از قبيل عراق، سوريه و لبنان مطرح مي شود، گفت: ما تنها درخواست رسمي دولت هاي اين كشورها براي ياري به آنان جهت مبارزه با گروه هاي تندرو را اجانب كرده ايم و دولت هاي اين كشورها نيز مراتب تشكر خود از حمايت هاي ايران را بارها عنوان كرده اند.

** ايران خواستار حفظ شان و حرمت حجاج ايراني شد
تارنماي خبري 'رپوبليكا در ادامه نوشت: قطع روابط ديپلماتيك ميان عربستان سعودي و ايران سبب افزايش مسائل موجود ميان اين دو كشور شده است. با نزديك شدن به ايام حج، مقامات ايراني مي بايست تلاش بيشتري نسبت به قبل جهت حل مسائل مربوط به حجاج ايراني داشته باشند.
سفير ايران در اندونزي در اين رابطه به تارنماي رپوبليكا، گفت: يك هيات ايراني پس از انتظار فراوان جهت صدور رواديد در نهايت به عربستان سعودي سفر كرد و در راستاي فراهم آوردن بهترين شرايط براي اعزام حجاج ايراني، با مقامات عربستان به مذاكره پرداخت.
وي با اشاره به اينكه تامين و تضمين امنيت و حفظ شان و حرمت حجاج ايراني از جمله موارد مورد تاكيد هيات ايراني در مذاكره با مقامات عربستان بود، گفت: مناسك ديني هيچ ارتباطي با مسائل سياسي ندارد، به همين دليل مناسك حج مي بايست به دور از هر مشكلي و با بهترين شرايط برگزار شود.

** ايران آماده عادي سازي روابط با عربستان
اين تارنما همچنين نوشت: پس از قطع يكجانبه روابط ديپلماتيك توسط عربستان سعودي، ايران براي عادي سازي روابط خود با اين كشور اعلام آمادگي كرده است.
محمدي روز گذشته در حاشيه بازديد از تحريريه روزنامه رپوبليكا به خبرنگاران اين روزنامه اندونزيايي، گفت: بهانه عربستان سعودي براي قطع روابط ديپلماتيك با ايران غيرمعقول است، با اين وجود ما آماده گفت وگو با اين كشور جهت حل مسائل هستيم.
وي ادامه داد: حدود 100 نفر در ساعاتي از شب و زماني كه هيچكدام از ديپلمات هاي عربستان سعودي در ساختمان اين سفارت نبودند به آن حمله كردند. البته عاملان اين رويداد دستگير، دادگاهي و مجرم شناخته شدند. از آن روز عربستان بصورت يكجانبه روابط خود با ايران را قطع كرد كه به عقيده ما بهانه اين كشور براي قطع روابط ميان دو كشور بزرگ عقلاني نيست، زيرا اين رويداد امكان داشت در هر نقطه از دنيا روي دهد.
سفير ايران با تاكيد بر اجراي روند قضايي نسبت به عوامل حمله به سفارت عربستان سعودي در ايران، گفت: 'جوكو ويدودو' رئيس جمهور اندونزي در راستاي حل اين مساله، خانم 'رتنو مارسودي' وزير امور خارجه اندونزي را به عنوان فرستاده ويژه خود به تهران اعزام و در همان زمان نيز ايران اعلام كرد آماده است پيشنهاد اندونزي در خصوص عادي سازي روابط با عربستان سعودي را اجرا كند.
وي گفت: با اين وجود براي حل اين مساله مي بايست اراده لازم از هر دو طرف وجود داشته باشد.
وي با بازگوكردن سخنان اخير دكتر حسن روحاني رئيس جمهوري اسلامي ايران در اجلاس اخير سران كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي در تركيه، خاطر نشان كرد: ايران آماده است با تمامي كشورهاي منطقه از جمله عربستان سعودي، گفت وگو كند.
سفير ايران همچنين در خصوص اتهاماتي كه نسبت به كشورمان در خصوص دخالت در امور كشورهاي منطقه مطرح مي شود، گفت: 'ايران در امور كدام كشور دخالت كرده است؟ ما به دعوت دولت هاي سوريه و عراق به آنان ياري رسانديم'.
وي همچنين در پاسخ به سوالي در ارتباط ادعاي دخالت ايران در امور يمن، گفت: هيچ مدركي دال بر اين موضوع وجود ندارد.

** ايران 10 نيروگاه هسته اي مي سازد
ديپلمات بلندپايه ايران در اندونزي در ادامه از طرح ساخت 10 نيروگاه هسته اي جديد توسط ايران خبر داد و گفت: در حال حاضر ايران يك نيروگاه هسته اي دارد كه ساخت آن چند سال پيش از پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1979 آغاز شد و در راستاي ساخت اين نيروگاه سختي هاي بسيار را پشت سر گذاشتيم.
وي ادامه داد: ما بارها عنوان كرديم فعاليت هاي هسته اي ما با هدف صلح آميز انجام مي شود و با وجود اينكه يك كشور غني از ذخاير نفت و گاز هستيم، ولي در پي استفاده از منابع انرژي سازگار با محيط زيست مي باشيم.
سفير ايران با تاكيد بر اينكه برنامه هاي هسته اي كشورمان هيچگاه اهداف تسليحاتي را دنبال نمي كرده است، گفت: تاريخ نشان داده است تسليحات نظامي نمي تواند پيروزي را به همراه آورد، بلكه اين گفت وگو و تعامل است كه مي تواند حل مسائل را ممكن سازد.
وي حركت ايران در آغاز غني سازي اورانيوم و همچنين توليد سوخت هسته اي را نشات گرفته از عدم آمادگي كشورهاي مختلف جهت فروش سوخت هسته اي به ايران حتي جهت استفاده از راكتور تحقيقاتي تهران عنوان كرد و گفت: زماني كه ايران مشاهده كرد كشورهاي دنيا حاضر به فروش سوخت هسته اي نيستند، لذا خود تصميم به توليد اين سوخت گرفت.
وي همچنين در پاسخ به سوالي در خصوص توافق هسته اي با كشورهاي 1+5 گفت: ما ثابت كرديم هر مساله با مذاكره و گفت وگو قابل حل است و اينك فعاليت هاي هسته اي ايران و غني سازي اورانيوم تا حدود 4 درصد در ايران ادامه خواهد داشت.
آساق**1611
کد N1226298

وبگردی