آفتاب

نخست وزير استراليا: پناهجويان در استراليا اقامت داده نمي شوند

نخست وزير استراليا: پناهجويان در استراليا اقامت داده نمي شوند

كوالالامپور – ايرنا – 'مالكوم ترنبول' نخست وزير استراليا روز پنجشنبه با ارائه قويترين و بي سابقه ترين مواضع خود در قبال حكم دادگاه پاپوآ گينه نو در خصوص غيرقانوني بوده بازداشت پناهجويان در مانوس، گفت كه پناهجويان در استراليا اقامت داده نمي شوند و مردم در مقابل اين سياست ها دچار احساسات و عواطف نشوند.

به گزارش ايرنا ، نخست وزير استراليا اين موضع خود را پس از آن اعلام كرد كه سرنوشت بيش از 850 مهاجر پناهجو در بازداشتگا استراليا در جزيره مانوس با حكم دادگاه عالي 'پاپوآ گينه نو' در ابهام قرار دارد.
اين دادگاه روز سه شنبه در حكمي اعلام كرد كه بازداشت اين پناهجويان در مانوس غيرقانوني است و نخست وزير پاپوا گينه نو نيز خواستار تعطيلي بازداشتگاه استراليا شد.
'پيتر او نيل' نخست وزير پاپوآ گينه نو قصد دارد بازداشتگاه پناهجويان استراليا را تعطيل كند و در عين حال 'مالكوم ترنبول' همتاي استراليايي وي تاكيد كرده است هيچيك از اين پناهجويان به استراليا منتقل نمي شوند.
به نوشته تارنماي 'اي.بي.سي'، وي گفت: آنها به استراليا نخواهند آمد – اين موضوع كاملا آشكار است و دولت پاپوآ گينه نو نيز آن را مي داند.
نخست وزير استراليا با بيان اين موضوع كه با دولت پاپوآ گينه نو گفت وگو خواهد كرد و البته انتقال هيچ فردي به استراليا امكانپذير نيست، تاكيد كرد كه گزارش هاي دولت پيشين نشان مي دهد 50 هزار پناهجوي غيرقانوني وارد اين كشور شده اند و هزاران نفر نيز در دريا جان باخته اند.
'ترنبول' با بيان اين كه ما نمي توانيم در اين خصوص دچار احساسات و عواطف شويم، تصريح كرد: ما بايد در مورد اهداف ملي خود كاملا آشكار و مصمم باشيم. ...ما بايد مرزهاي ايمني داشته باشيم و تا زماني كه من نخست وزير هستيم اين روند ادامه خواهد داشت.
'پيتر داتون' وزير مهاجرت استراليا نيز در سخناني گفت كه نخست وزير در اين مورد موضع سختي داشته و اين در حالي است كه گزينه انتقال پناهجويان جزيره مانوس به تجيهزات ارتقا يافته در جزيره كريسمس همچنان امكانپذير است.
وزير مهاجرت استراليا ضمن پرهيز از اشاره به اين موضوع كه استفاده از جزيره كريسمس مي تواند مكاني براي بازداشت پناهجويان در مانوس باشد، اما در عين حال اين موضوع را نيز رد نكرد.
وي اواخر سال گذشته با توجه به تنش هاي ايجاد شده بين استراليا و پاپوآ گينه نو گفته بود اگر دادگاه به ضرر استراليا راي دهد، از امكان اسكان پناهجويان در جزيره كريسمس استفاده مي كند.
استراليا در تنش آن زمان با پاپوا گينه نو محكوم نشد، اما حكم اخير دادگاه عالي پاپوآ گينه نو شرايط متفاوتي براي مقامات كانبرا ايجاد كرده است.
'پيتر داتون' همچنين از وجود برخي ظرفيت ها در نائورو خبر داده كه امكان انتقال برخي پناهجويان به آنجا نيز وجود دارد.
شرايط ايجاد شده بين استراليا و پاپوآگينه نو باعث شده مقامات پاپوآ گينه نو اوايل هفته آينده در سفري به كانبرا در خصوص شرايط جديد و همچنين مناسبات آينده دو طرف بحث و گفت وگو كنند.
تاكنون چند مهاجر و پناهجوي ايراني در بازداشتگاه هاي كريسمس، مانوس و نائورو جان خود را از دست داده اند و روز چهارشنبه نيز يك جوان ايراني مقابل چشمان نمايندگان سازمان ملل در نائورو خود را آتش زد.
وي كه اميد نام دارد، دچار 50 درصد سوختگي شده و از بيمارستان كشور كوچك جزيره اي نائورو در اقيانوس آرام براي درمان به استراليا انتقال يافت، اما حال وي وخيم گزارش شده است.
سازمان ملل تاكنون در چند نوبت از وضعيت بازداشتگاه هاي استراليا براي نگهداري مهاجران غيرقانوني انتقاد كرده است و كانبرا كه تحت فشارهاي سياستمداران داخلي است، سياست بازگشت اجباري اين 'مهاجران اقتصادي' به وطن و يا انتقال آن ها به كشور سوم را مدنظر قرار داده است.
ايران با اين سياست دولت استراليا مخالفت كرده و تاكيد دارد خروج صدها ايراني از راه قانوني بوده و بازگشت آنها نيز بايد داوطلبانه و با اختيار آنها انجام شود.
آساق**241**1611
کد N1224807

وبگردی