آفتاب
بانك در گفت و گو با ایرنا:

بی تدبیری دولت گذشته موجب توقیف اموال ایران شد

بی تدبیری دولت گذشته موجب توقیف اموال ایران شد

تهران- ایرنا- معاون كل سرپرست نهاد ریاست جمهوری گفت: بی تدبیری دولت گذشته و بی توجهی به عواقب خرید اوراق در آمریكا كه هم از نظر اقتصادی و هم سیاسی جمهوری اسلامی ایران را در شرایط سخت قرار می دهد، باعث توقیف دو میلیارد در آمریكا شد.

مرتضی بانك روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: دولت قبل در خرید اوراق قرضه از آمریكا به شرایط تحریم و روابط اقتصادی و سیاسی با آمریكا توجهی نكرده است.
وی با یادآوری بهانه واهی آمریكا مبنی مشاركت ایران در انفجار پایگاه تفنگداران دریایی آن كشور در بیروت اظهار داشت: آنها بدون اثبات حقوقی، این اقدامات را به ایران منتسب كردند و شكایت افراد متضرر در دادگاه های آمریكا منجر به محكومیت ایران در دوره قبل شد.
وی ادامه داد: دادگاه های آمریكایی این اقدامات را انجام دادند تا بتوانند از اموال ایران برداشته و به اتباع آمریكایی دهند. كنگره آمریكا هم در این زمینه قانونی را صادر كرد كه تایید كننده احكام دادگاه های آمریكا بود و برداشت از اموال ایران را قانونی می كرد.
معاون كل سرپرست نهاد ریاست جمهوری تصریح كرد: این موضوع پس از تایید كنگره دستاویز خوبی برای دادگاه های آمریكایی جهت بهره برداری بود تا محكومیت ما را قطعی كنند.
بانك گفت: با توجه به شرایط خصمانه ای كه با آمریكا داشتیم، كنگره آمریكا این قانون را وضع كرد، ما هیچگاه چنین سرمایه ای در آمریكا نداشتیم و این اشتباه دولت قبل منجر به از بین رفتن حق و حقوق جمهوری اسلامی ایران شد.
وی تصریح كرد كه شكایت به مراجع بین المللی در دستور كار ایران قرار گرفته است و امیدواریم احقاق حق كرده و اجازه ندهیم این اقدام علیه منافع جمهوری اسلامی ایران نهایی شود، گرچه كار بسیار دشواری است.
به گزارش ایرنا، دوم اردیبهشت ماه، عالی‌ترین مقام قضایی آمریكا پرونده چندین ساله را به ضرر ایران نهایی و اعلام كرد كه حدود 2 میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در این كشور به عنوان غرامت به خانواده‌های كشته شدگان آمریكایی در لبنان اختصاص می‌یابد.
كارشناسان و صاحبنظران حقوقی بر این باورند به دنبال طی مراحل دادگاه های محلی در ایالات متحده آمریكا اكنون شرایط برای پیگیری حقوق ایران در قبال این پرونده در دیوان بین المللی دادگستری(آی.سی.جی) فراهم شده است.
معاون اول رییس جمهوری در این مورد گفت: دولت ایران از تمام ابزارهای قانونی برای بازپس گیری پول خود از دولت آمریكا استفاده می كند.
اسحاق جهانگیری با بیان این كه در دولت گذشته یك بی تدبیری انجام شد، افزود: در یك دوره ای تصمیم گرفتند بخشی از منابع بانك مركزی با یك اوراقی در اروپا مدیریت شود كه متاسفانه با بی تدبیری كامل دولت قبل دو میلیارد اوراق آمریكایی خریدند و این باعث شد آنها بتوانند به راحتی این دو میلیارد را مسدود كنند و بعد بگویند ما آن را مصادره كردیم.
ولی الله سیف رییس كل بانك مركزی نیز در پی توقیف بیش از 2 میلیارد دلار از دارایی‌های كشورمان با حكم دیوان عالی آمریكا به بهانه واهی مشاركت ایران در انفجار پایگاه تفنگداران دریایی آن كشور در بیروت، تاكید كرد كه بی احتیاطی دولت قبل منجر به این مساله شد.
سیام**9012 ** 1336
کد N1223448

وبگردی