آفتاب
سازمان حفظ نباتات نسبت به بروز بيماري زنگ گندم هشدارداد؛

ضرورت سمپاشي به موقع مزارع گندم عليه بيماري زنگ

ضرورت سمپاشي به موقع مزارع گندم عليه بيماري زنگ

تهران- ايرنا- مديركل دفتر پيش آگاهي و كنترل آفات سازمان حفظ نباتات كشور نسبت به اوج گرفتن بيماري هاي گندم در دو هفته آينده به علت افزايش بارندگي هاي اخير هشدار داد.

به گزارش ايرنا از وزارت جهاد كشاورزي، كرامت الله اكبرپور از كشاورزان غرب كشور خواست در صورت مشاهده علايم زنگ گندم بلافاصله با نظر كارشناسان شبكه پيش آگاهي و مراقبت، اقدام به سمپاشي كنند.
وي افزود: براساس گزارش سازمان هواشناسي در اكثر نقاط كشور به خصوص در استان هاي غربي مانند كردستان، ايلام، كرمانشاه و آذربايجان شرقي و غربي 1.5 برابر ميانگين بارندگي شده و امسال به علت افزايش رطوبت، سال پربيماري و آفت براي گندم خواهيم داشت.
وي با بيان اين كه در هفته آينده، اوج بيماري هاي گندم خواهد بود، از كشاورزان استان هاي آذربايجان شرقي و غربي، زنجان، همدان، ايلام، كرمانشاه و كردستان خواست، مزارع گندم خود را به دقت بررسي كنند و اگر علايم زنگ گندم را مشاهده كردند، سريع با نظر كارشناسان شبكه پيش آگاهي و مراقبت منطقه خود، عليه اين بيماري اقدام به سمپاشي كنند.

** كانون كوبي بيماري زنگ و سفيدك گندم در سطح 150 هزار هكتار
اكبرپور افزود: در يك ماه و نيم اخير، به علت كانون كوبي و مبارزه به موقع با كل بيماري هاي گندم از جمله زنگ و سفيدك در سطح 150 هزار هكتار از گسترش سريع اين بيماري ها در مزارع جلوگيري شده است.
مديركل دفتر پيش آگاهي و كنترل آفات سازمان حفظ نباتات كشور ادامه داد: اين كانون كوبي ها در 18 استان كشور انجام گرفته و در حال حاضر در استان هاي جنوبي مشكلي نداريم.
وي درباره علف هاي هرز در مزارع گندم اظهارداشت: امسال تنوع سموم براي مبارزه با علف هاي هرز در مزارع گندم را بالا برده ايم و با گشايش هاي بعد از تحريم، توانسته ايم حداقل 10 نوع علف كش تهيه كنيم.
اكبر پور گفت: تنوع علف كش ها موجب مي شود با توجه به نوع علف هاي هرز ، علف كش هاي خاص مناطق توسط كارشناسان شبكه پيش آگاهي و مراقبت به كشاورزان توصيه شود.

** مبارزه با علف هاي هرز در بيش از 2.5 ميليون هكتار
وي با بيان اين كه تاكنون در سطح دو ميليون و 600 هزار هكتار با علف هاي هرز مزارع گندم مبارزه شده است، پيش بيني كرد، سطح مبارزه به 3.5 ميليون هكتار برسد.

** نشا برنج عليه كرم ساقه خوار در خزانه سمپاشي شود
مدير كل پيش آگاهي و كنترل آفات سازمان حفظ نباتات كشور از برنجكاران نيز خواست، نشاءهاي برنج را عليه كرم ساقه خوار در خزانه با توصيه هاي كارشناسان شبكه هاي پيش آگاهي و مراقبت، سمپاشي و سپس نشاها را به مزارع انتقال دهند.
وي با اشاره به اين كه نسل اول كرم ساقه خوار از خزانه شروع مي شود، گفت: سمپاشي نشا در خزانه مانع از گسترش اين آفت در سطح شاليزارها مي شود.
اكبرپور افزود: به علت بارندگي هاي اخير، احتمال آلودگي شاليزارها به بيماري بلاست برنج نيز وجود دارد و از اين رو كشاورزان بايد با شبكه هاي پيش آگاهي و مراقبت در ارتباط باشند تا در صورت لزوم اقدام هاي لازم را انجام دهند.
به گزارش ايرنا، از ابتداي فصل برداشت تاكنون حدود 500 هزارتن گندم از هفت استان جنوبي كشور به شكل تضميني خريداري شده است و همچنان خريد ادامه دارد.
اقتصام**9186 **1561
کد N1222067

وبگردی