آفتاب

مولاوردي: تصميم گيري در حوزه خانواده نبايد پشت درهاي بسته باشد

مولاوردي: تصميم گيري در حوزه خانواده نبايد پشت درهاي بسته باشد

شيراز- ايرنا- معاون رئيس جمهوري در امور زنان و خانواده، تقويت بنيان خانواده را از برنامه هاي مهم دولت يازدهم برشمرد و گفت:‌ تلاش براي تغيير سمت و سوي برنامه ريزي ها در اين حوزه مورد توجه است ؛تصميم گيري ها از بالا به پايين و پشت درهاي بسته نبايد باشد.

به گزارش ايرنا شهيندخت مولاوردي، در نخستين همايش ملي علمي پژوهشي 'تغييرات خانواده و چالش هاي آن در ايران' كه روز سه شنبه در شيراز آغاز شد، افزود:‌ به دنبال آن هستيم كه استيفاي حقوق شرعي زنان در احكام لايحه برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گيرد.
وي ادامه داد:‌ مي كوشيم با تعريف شاخص هايي براي حقوق زنان در اين لايحه، عملكرد دستگاه هاي مختلف براي ارتقاي اين شاخص ها به طور سالانه رصد شود.
معاون رئيس جمهوري در امور زنان و خانواده گفت:‌ هر چند در جامعه شاهد سير تصاعدي طلاق در 50 سال گذشته، خانواده هاي تك والد و زنانه شدن سرپرستي خانوار، آشنا نبودن زوج ها به مهارت هاي ارتباطي، ضعف آموزش هاي قبل و بعد از ازدواج، خشونت هاي خانگي در برخي خانواده ها و كاهش تمايل زوج ها به داشتن فرزند را شاهد هستيم اما اين تغييرات حوزه خانواده نبايد ما را نسبت به آينده نااميد كند.
وي اظهار كرد: خانواده در جامعه ايراني هنوز مهمترين بنيان اجتماعي است و بايد توجه داشت كه برخي تغييرات خانواده لزوما آسيب نيستند و نبايد در جامعه ترس ايجاد كنيم.
مولاوردي گفت:‌ تحولات خانواده را بايد در بستر تحولات اقتصادي جمعيتي كشور، شرايط نامطلوب اقتصادي و معيشتي بررسي كرد و اين وضعيت موجب افزايش سن ازدواج شده و كاهش باروري را به دنبال دارد.
وي افزود:‌ در صورت بهبود فضاي كسب و كار و اشتغال، كاهش سن ازدواج را شاهد خواهيم بود و بين اين دو موضوع ارتباط متقابلي وجود دارد و در مجموع، آينده نامطلوبي براي خانواده ايراني تصور نمي كنيم.
معاون رئيس جمهوري در امور زنان و خانواده بيان داشت:‌ اگر دولت بتواند شرايط اشتغال را بهبود بخشد، اين امر زمينه ساز بسياري از تغييرهاي مثبت در حوزه خانواده خواهد شد.
مولاوردي ادامه داد:‌ در كنار آسيب شناسي نقاط ضعف حوزه تغييرات خانواده،‌ بايد نقاط قوت در تغييرات خانواده هاي ايراني مانند افزايش سطح سواد عمومي و رشد دانش آموختگي زنان را نيز مورد توجه قرار داد و از آنها نبايد غافل شد.
دبيرعلمي اين همايش ملي و رئيس پژوهشگاه علوم اجتماعي دانشگاه شيراز نيز بيان كرد: اين همايش به ابتكار اين دانشگاه براي نخستين بار در كشور برگزار شده است.
حليمه عنايت افزود:‌ امروزه در زمينه تغييرات خانواده با مشكلاتي مواجه هستيم از جمله اينكه جايگاه خانواده در جامعه متزلزل شده است.
اين عضو هيات علمي دانشگاه شيراز اظهار كرد:‌ اميدواريم با بهره گيري از نظرهاي جامعه شناسان و روان شناسان، براي معضلات اجتماعي و عوامل موثر در تغييرات منفي خانواده، گام هاي اساسي برداشته شود.
نخستين همايش ملي علمي پژوهشي 'تغييرات خانواده و چالش هاي آن در ايران' به همت پژوهشگاه علوم اجتماعي دانشگاه شيراز در تالار حكمت پرديس ارم اين دانشگاه برگزار شده است.
چالش ها و آسيب هاي خانواده در روند تغييرات، جمعيت و تغييرات خانواده، رسانه ها و تغيير روابط خانوادگي، زنان، ارزش ها و تغييرات بين نسلي در خانواده، ازدواج، همسرگزيني و طلاق در روند تغييرات از موضوع هاي مقاله هايي است كه در اين همايش دو روزه ارائه مي شود.
اين همايش ملي عصر چهارشنبه (فردا) با صدور بيانيه پاياني خاتمه مي يابد.
2027 /6118/ 6075
کد N1221887

وبگردی