آفتاب

آب شدن يخ روابط هند و پاكستان /ديدار ديپلمات هاي ارشد در دهلي نو

آب شدن يخ روابط هند و پاكستان /ديدار ديپلمات هاي ارشد در دهلي نو

دهلي نو-ايرنا- «اس جي شانكار»معاون وزير امور خارجه هند با «اعزازاحمد چودري » همتاي پاكستاني خود روز سه شنبه در حاشيه كنفرانس قلب آسيا- روند استانبول در دهلي نو ديدار و گفت وگو كردند.

به گزارش ايرنا، اين نخستين ديدار معاونان وزراي امور خارجه هند و پاكستان بعد از سفر غير منتظره «نارندرا مودي » نخست وزير هند در دسامبر سال گذشته به لاهور براي شركت در جشن تولد نواز شريف همتاي پاكستاني اش است .
مقامات وزارت امور خارجه هند اعلام كردند كه در اين ديدار مسايل مهم و اختلافات دو كشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و دهلي نو از آخرين تلاش ها در خصوص تحقيقات پاكستان در خصوص حمله به پايگاه هوايي پتانكت مطلع شد.
گفته مي شود طرف پاكستاني نيز دراين ديدار خواستار حل و فصل اختلافات كشمير براساس قطعنامه هاي سازمان ملل شده است .
هند همواره ورود طرف سوم به موضوع كشمير را رد كرده و خواستار گفت وگو دوجانبه در خصوص مساله كشمير شده است.
به گفته مقامات هندي ،مهمترين موضوع گفت وگو ديپلمات هاي عالي هند و پاكستان در ديدار امروز تمركز بر تروريسم و درخواست سفر تيم تحقيقاتي هند به پاكستان بوده است .
گفته مي شود در هفته آينده 5 سفير اسبق پاكستان در هند براي بررسي ايجاد يك مكانيسم گفت وگوهاي فرعي ميان دو كشور به دهلي نو سفر مي كنند.
«عبدالباسط» سفير پاكستان در هند هفته گذشته با اشاره به ضرورت آغاز مذاكرات جامع بين هند و پاكستان گفته بود كه تنها راه رفع مشكلات بين اسلام آباد – دهلي نو گفت وگوهاي دوجانبه است .
وي افزود:بين 2 كشور موضوعات مختلفي از قبيل كشمير وجود دارد كه بايد با گفت وگو برطرف شود.
حمله تروريستي به پايگاه هوايي پتانكت در چند ماه گذشته كه باعث كشته شدن 7 نيروي امنيتي و 6 شبه نظامي شد، همچنان بر گفت وگوهاي 2 كشور سايه افكنده است .
هند بلافاصله بعد از اين حمله انگشت اتهام را به سوي دستگاههاي اطلاعاتي پاكستان نشانه رفت و خواستار دستگيري «مسعود اظهر» سركرده گروه تروريستي «جيش محمد» شد.
هند همواره پاكستان را به حمايت از تروريست ها متهم كرده و تنها راه بهبود روابط دهلي نو- اسلام آباد را قطع حمايت اين كشور از گروههاي تروريستي عنوان كرده است .
گفت وگوهاي هند و پاكستان بارها به دلايل مختلف ازجمله بالا گرفتن تنش هاي سياسي ،مرزي و اطلاعاتي ميان دو كشور همسايه به تعويق افتاده است .
آخرين بار نيز اين ديدار به دليل وقوع حمله تروريستي به پايگاه هوايي پتانكوت هند در نزديك مرز پاكستان و بعد از آن هم ،به دليل دستگيري تبعه هندي در ايالت بلوچستان به اتهام جاسوسي به تعويق افتاد.
ديدار ديپلمات هاي عالي هند و پاكستان در حاشيه نخستين كنفرانس قلب آسيا كه از امروز در سطح وزيران خارجه كشورهاي عضو در دهلي نو آغاز شد ،برگزار شد.
جمهوري اسلامي ايران،افغانستان،پاكستان،چين،روسيه جمهوري آذربايجان ،قزاقستان،قرقيزستان ،تاجيكستان، تركمنستان ،تركيه ،عربستان و امارات متحده عربي از جمله اعضاي قلب آسيا- روند استانبول هستند.مجموعه نشست ها و فعاليت ها كنفرانس قلب آسيا با محوريت كمك به مسائل افغانستان انجام مي شود.
نخستين كنفرانس قلب آسيا در سطح وزيران خارجه در سال 2011 به ميزباني استانبول برگزار شد .نشست هاي بعدي در سطح وزيران خارجه به ترتيب در افغانستان،قزاقستان،چين و پاكستان در سال هاي 2012 تا 2015 برگزار شد.
*آساق*267*1600
کد N1221426

وبگردی