آفتاب

خسارت 940 ميليارد ريالي خشكسالي به مناطق حفاظت شده يزد

خسارت 940 ميليارد ريالي خشكسالي به مناطق حفاظت شده يزد

يزد - ايرنا - معاون فني اداره كل حفاظت محيط زيست يزد گفت: خشكسالي در سال جاري افزون بر 940 ميليارد ريال به مناطق حفاظت شده استان خسارت وارد كرد.

حسن اكبري روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه حدود 40 درصد زيستگاه هاي حيات وحش استان را خشكسالي تهديد مي كند افزود: ميزان بارش در فصل پاييز و زمستان در پارك ملي سياهكوه نزديك به صفر است.
وي با بيان اينكه در سال گذشته خشكسالي فقط در منطقه سياهكوه حاد بود اظهار كرد: امسال علاوه بر اين پناهگاه حيات وحش دره انجير، مناطق شكار ممنوع مروست خاتم و برخي ديگر از مناطق استان، خشكسالي تاثير زيادي از خود برجا گذاشته است.
اكبري با اشاره به مرگ و مير برخي از گونه ها به دليل خشكسالي تصريح كرد: در سالجاري انتظار افزايش جمعيت حيات وحش را نداريم بلكه بايد سعي كنيم همين جمعيت موجود را حفاظت كنيم.
معاون فني اداره كل حفاظت محيط زيست يزد با بيان اينكه بر اثر خشكسالي بخش عمده اي از پوشش گياهي ، بوته ها و درختچه ها از بين رفته است اظهار كرد: در سالجاري علوفه اي فصلي نداشتيم و اين امر موجب شد كه گونه هاي حيات وحش براي تامين غذا با مشكل روبرو شوند.
وي با بيان اينكه براي جبران خسارتهاي وارد شده در برخي مناطق چون سياهكوه نيازمند اعتبارات لازم هستيم تصريح كرد: علاوه بر توزيع علوفه و آبرساني بايد احياي جمعيت گونه هاي اين منطقه به ويژه گوشتخواران در اين منطقه حفظ شود.
معاون فني اداره كل حفاظت محيط زيست يزد اضافه كرد: طي چندسال گذشته يكصد آب انبار براي رفع تشنگي حيات وحش استان ساخته شده كه با چهار تانكر به اين آب انبارها آبرساني مي شود.
اكبري اظهار كرد: اب انبارهاي ياد شده تا حدي مشكل كم آبي زيستگاههاي حيات وحش را رفع مي كند اما با مشكل تامين علوفه روبرو هستيم.
وي با بيان اينكه خشكسالي موجب بيابان زايي مي شود گفت: وقتي كه يك منطقه تبديل به بيابان شود خسارات آن قابل جبران نيست و احياي آن غيرقابل امكان خواهد بود.
در سال گذشته خشكسالي 300 ميليارد ريال به مناطق حفاظت شده استان خسارت وارد كرد.
بيش از 800 گونه گياهي، 170 نوع پرنده، 60 نوع پستاندار وحشي و بيش از 40 نوع خزنده در مناطق حفاظت شده استان شناسايي شده است .
60 نيروي محيط بان، يك ميليون و 270 هزار هكتار مناطق حفاظت شده استان يزد را محافظت مي كنند.
2088/ 6197
کد N1221194

وبگردی