آفتاب

بزرگداشت معلم ایل برگزار شد/بهمن بیگی پیشرو مباحث آموزشی دنیاست

بزرگداشت معلم ایل برگزار شد/بهمن بیگی پیشرو مباحث آموزشی دنیاست

شیراز- مراسم بزرگداشت زنده یاد محمد بهمن بیگی در دانشگاه شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، بعد از ظهر دوشنبه در آیینی که با حضور چهره های دانشگاهی و علمی استان برگزار شد از مقام علمی و آموزشی پدر آموزش عشایری ایران تجلیل به عمل آمد.

در این آیین، رئیس دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیراز، گفت: امروز بهترین متخصصان آموزش و پرورش جهان مرهون الگوی بهمن بیگی هستند. از این رو جا دارد او را بیش از گذشته و بهتر به جهان معرفی کنیم.

ستارگان درخشنده تاریخ ما مانند بهمن بیگی کم نیستند

بابک شمشیری، ادامه داد: ستارگان درخشنده تاریخ ما مانند بهمن بیگی کم نیستند و نظام آموزش و پرورش ما مدیون بسیاری از کسانی است که ناشناخته مانده اند.

وی با بیان اینکه الگوی تربیتی بهمن بیگی به سراسر جهان تسری یافته، تصریح کرد: او صاحب سبک و اندیشه است. چراکه، این قصور و کم کاری ماست که در این سال ها نتوانستیم الگوی او را به عنوان سبک ایرانی اسلامی به جهان معرفی کنیم.

رئیس دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه کمتر پیش می آید به هویت و اصالت خود بازگردیم، افزود: اینکه ببینیم در سرزمین خود چه کسانی به عنوان اندیشمندان آموزش و پرورش وجود دارند بسیار ارزشمند است.

شمشیری افزود: اگر منصفانه، واقع بینانه و به دور از جنجال به داشته های خود بنگریم کم نیستند چهره های پر فروغی که مانند بهمن بیگی خود را وقف مردم کرده اند. او با هر نوع نگاهی از بزرگترین آموزگاران آموزش و پرورش در جهان است. از این رو شناساندن او به جامعه جهانی وظیفه ماست.

وی اقدامات بهمن بیگی را در جهان کم شمار توصیف کرد.

بهمن بیگی؛ درختی که بالنده شد

همچنین در این مراسم رئیس بخش تعلیم و تربیت دانشگاه شیراز، بیان کرد: بهمن بیگی به خوبی می دانست که باید برای ارتقای فرهنگ عشایر و تحرک طبقاتی چه کار باید کرد. او مانند درختی تناور بود که به خوبی بالنده شد.

محمد حسن کریمی، گفت: آثار آنچه که او زنده ساخت نه تنها در شیراز بلکه در سراسر کشور به خوبی دیده می شود.

او با طرح این پرسش که مولفه های یک شهر فرهنگی چیست ادامه داد: یکی از مهمترین ویژگی های یک فرهنگ این است که گاه از یک شخص شروع می شود. بهمن بیگی یک گل بود که با او گل های بسیاری روییدند.

کریمی با اشاره به سعدی و اینکه زبان او زبان معیار امروز ماست ادامه داد: بهمن بیگی حق بزرگی دارد. او عشایر را زنده کرد. عشایر ترک، لر، بلوچ را با نعمت تعلیم و تربیت زنده کرد.

وی تاکید کرد که بهمن بیگی این شایستگی را دارد که با اندیشه های وی پایان نامه هایی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا نوشته شود و جایزه ای به نام او نامگذاری شود.

وی با انتقاد از اینکه معدل های بالای 19 را به مدرسه های تیزهوشان ببریم افزود: مرحوم بهمن بیگی درد کشیده بود و به محرومانی خدمت کرد که از آنها برخواسته بود. او کسانی را از طبقه مرحوم انتخاب کرد و به جایی رساند که امروز جایگاهی بالا در کشور ما دارند.

در این مراسم که با حضور همسر و برخی شاگردان و همکاران محمد بهمن بیگی در تالار حکمت دانشگاه شیراز برگزار شد پیش از رونمایی از تابلو نقاشی معلم ایل و عشایر و بنیانگذار آموزش و پرورش عشایری ایران، همسر وی، بی بی سکینه کیانی نیز در جملات کوتاهی، گفت: بهمن بیگی معلمی بی نظیر و مدیری بی بدیل بود که توانست قشر محروم جامعه را باسواد کند.

او از جامعه دانشگاهی شیراز به خاطر بزرگداشت مقام بهمن بیگی قدردانی کرد.

در پایان این مراسم که با اجرای موسیقی، شعرخوانی و سرود کودکان همراه شد، امرالله یوسفی، نویسنده و پژوهشگر عشایر و از چهره های آموزشی استان به سخنرانی پرداخت. 

کد N1220121

وبگردی